fbpx
09

09 Packaging

Wat maakt packaging tot goede packaging? Oftewel: wat maakt verpakkingsdesign tot een goed verpakkingsdesign? Het is maar net aan wie je de vraag stelt. Voor een foodfabrikant moet een verpakking bescherming en merkuitstraling opleveren. Voor een consument moet een verpakking vooral handig zijn. En voor onze verpakkingsdesigners moet packaging mooi en origineel zijn én alle doelen van onze opdrachtgever vervullen.

Packaging is een vak apart. Je moet als verpakkingsdesigner met zoveel eisen en uitdagingen rekening houden. Neem food packaging. Een foodverpakking heeft nogal wat uiteenlopende doelen. Zo moet de verpakking in de eerste plaats opvallen en aandacht trekken. Ook moet zo’n verpakking de inhoud beschermen en tegelijk de consument verleiden tot het doen van een aankoop. Een foodverpakking is daarmee een multitasker van de bovenste plank.

Originele packaging helpt jou opvallen en aantrekkelijk maken bij potentiële klanten.

Multifunctioneel

Een verpakking is in meerdere opzichten functioneel. Naast fysieke doelen zoals het beschermen of vers houden van de inhoud, moet een verpakking ook communiceren. Sterker nog: voor veel foodmerken is de verpakking het belangrijkste communicatiemiddel. Dit maakt packaging tot een ontzettend rijk vakgebied.

Begin bij het merk

Een sterk merk is relevant, geloofwaardig en onderscheidend. Het merk is voor onze packaging designers altijd het vertrekpunt voor het design. Hierin speelt het merklogo natuurlijk een belangrijke rol, maar ook de fotografiestijl, de typografie en het kleurgebruik. Een goede verpakking is dan ook altijd ontworpen vanuit de branding van het merk en zal het merk laden en versterken.

Cases

Ken je concurrent

Of het nu gaat om foodverpakkingen of non-food verpakkingen: elk merk heeft te maken met concurrenten die goed hebben gekeken naar doelgroepen en concullega’s. Daarom is het in beeld brengen van de overwegingen van je concurrenten voor hun packaging design essentieel om zelf onderscheidend te kunnen zijn. Ook een scherpe doelgroepdefinitie is belangrijk om tot een succesvolle verpakking te komen. Daarom verfijnen we bij byteffekt deze doelgroepdefinities altijd met persona’s.

Positioneren

Ook het veroveren van een eigen plek in het schap of in de webshop is een succesvoorwaarde. Om potentiële kopers voor jou te laten kiezen, moet je anders zijn dan alle anderen. Door jouw product of merk onderscheidend te positioneren, heb je al een flinke slag gewonnen. Wil jij ervoor zorgen dat klanten de juiste associaties krijgen als ze jouw verpakking zien én daardoor tot aankoop overgaan? We helpen je er graag mee.

De stap naar duurzaam

Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor duurzame verpakkingen. Het scheiden en recyclen van afval staat wereldwijd hoog op de agenda en het aanbod van sustainable verpakkingsmaterialen groeit met de dag. Denk aan trays gemaakt van zetmeel, composteerbare folies en biologische inkten. Byteffekt zit bovenop en midden in deze duurzame packaging innovaties en adviseert je graag over de toepassing ervan.

Het ontwerpen van een goede verpakking is – net als bijvoorbeeld copywriting – een ambacht. Het is meer dan alleen een mooi plaatje bedenken. Een goede verpakking begint met branding en positioneren. Je verkent de concurrent, omlijnt je doelgroep en zorgt voor een packaging design dat relevant, onderscheidend en geloofwaardig is.

Dit doen wij ook allemaal

Goede packaging nodig? Wij verrassen je graag met een gaaf en opvallend ontwerp!