Positionering en website Klicket

Een tof en handig platform, bomvol theater!

Dit vroeg Klicket

Voor iedere voorstelling en theatertour die we vanuit onze impresariaten ProActs en Fine Label organiseren voor onze artiesten, maken we gebruik van een aparte website en losse marketingcampagnes. Weten jullie een manier waarop we deze kansen en mogelijkheden kunnen bundelen en daardoor maximaal kunnen benutten? Jazeker, leuk!


Een nieuw platform dus. Waarom? Dat heeft meerdere redenen. Het publiek kan op dit platform complete informatie vinden over artiesten. Zowel het theater als de artiest krijgen het hele jaar door aandacht, waardoor de zaalbezetting geoptimaliseerd kan worden. En last but not least, een platform biedt onderscheidend vermogen voor de aangesloten impresariaten.


Marketingtechnisch is één centrale plek voor alle theatervoorstellingen ook praktischer. De doelgroepen per voorstelling of artiest zijn nagenoeg gelijk. Deze doelgroepen zijn vanuit één website goed te volgen en te benaderen met marketingcampagnes. Meer conversie, wow!

Zo hebben we het aangepakt

Op zoek naar iets fris, nieuws, scherps en met een vleugje theatraal. Voorbij de clichΓ©s van het theater. Tijdens een creatieve sessie met Klicket hebben we in kaart gebracht wat de wensen precies zijn, wat goede voorbeelden zijn en wat de dingen zijn waar we helemaal niet blij van worden. Woorden die in deze sessie vaak terugkwamen, zijn: leuk, toegankelijk, fris, prikkelend en eigenheid.

Het grote idee

De vondst van de naam Klicket was het grote idee. Klicket is een samenvoeging van het woord ticket en klikken. Dit maken we zichtbaar door de herkenbare k van Klicket te herhalen als een soort perforatielijn door alle communicatie. Bijna alsof je het al kan vastpakken. Inderdaad, net zoals een echt oldskool theaterticket. 🎟️

 

Door naar de missie en visie. Als platform wil je onmisbaar zijn. Voor de bezoekers van het theater, voor het theater zelf, voor de artiesten Γ©n voor het impresariaat. Op basis van de kernwaarden vriendelijk, eenvoudig en enthousiast hebben wij een missie en visie geformuleerd voor het platform die als gegoten zit.

Missie: Een niet te missen link tussen het publiek, artiesten, producenten, impresariaten en theaters.

Visie: Toegang tot alle informatie over artiesten, voorstellingen en theaters Γ©n de optie om ruim op tijd kaartjes te kunnen reserveren, zal altijd meerwaarde blijven bieden voor alle betrokken partijen: het brengt publiek en voorstellingen sneller dichter bij elkaar.

Contentmantra en communicatie-thema

We bedachten een contentmantra voor het platform: Wie. Wat. Waar. Reserveer! Met als communicatiethema: Leuk! Theater. Een sympathieke link tussen enthousiast en vriendelijk. Γ‰n tegelijk een eenvoudig maar communicatief krachtig standpunt over theater in het algemeen en het platform in het bijzonder.

Dit communicatiethema komt terug op de website, social media en andere marketinguitingen van Klicket. Er is telkens een link tussen expressie (enthousiasme) en inhoud (onderwerp of boodschap). Bijvoorbeeld: Betoverend! Deze magische uitvoering van het Zwanenmeer wil je niet misen. In de visuele uitvoering komt steeds de perforatielijn in de vorm van de k terug.

Doordat byteffekt de juiste vragen stelt worden er ideeΓ«n geopperd waar je zelf niet snel op zou komen. Vervolgens is byteffekt de drijvende kracht die je in de waan van de dag scherp houdt ten behoeve van de voortgang van het project. Daardoor kunnen wij ons bezighouden met onze business en weet je dat er iets moois gebouwd wordt. Γ‰n publiek bereikt wordt. Dat is byteffekt.

– Marco Hulsebos

Het nieuwe platform

Naast de positionering ontwikkelden we dus het communicatieconcept, de huisstijl, het webdesign en de bouw van de website. De website van Klicket is volledig gericht op de consument die graag meer wil weten over de artiest, de speellijst en de voorstelling.

Klicket maakt gebruik van Tourmail, een planning software voor producties. Om dit te kunnen koppelen met de nieuwe website hebben wij een verbinding tussen de website en de door een externe partij gemaakte API-koppeling gerealiseerd. Heel technisch, maar wel praktisch. Door deze koppeling worden de speeldata geautomatiseerd aangeboden en na afloop verwijderd van de website. Dit scheelt vooral veel handmatig werk en verkleint de foutmarge, maar bovenal: gebruiksgemak voor de websitebezoeker. Het realiseert ook nog eens verbanden tussen voorstellingen, artiesten en speeldata. Dit heeft te maken met wat een bezoeker op de website wil doen. Zoekt hij een voorstelling van een specifieke artiest en kijkt hij van daaruit waar en wanneer hij wil gaan. Of kijkt hij naar een specifieke datum en locatie en is de voorstelling of artiest minder van belang. Beide doelgroepen worden perfect bediend dankzij deze nieuwe, technische koppeling.

Bekijk zelf het eindresultaat op de website van Klicket.

Diensten binnen deze case

Zie jij ook een uitgelezen kans en wil je het onderste uit de kan halen? Wij denken met je mee!

Laat je inspireren

Search