27

27 Grafische identiteiten

Is de positionering van je merk of organisatie bepaald? Heb je – uiteraard in een breed en professioneel teamverband – een prachtig en onderscheidend gedachtegoed ontwikkeld inclusief kernwaarden, visie en missie? Mooi! Dan staat je merkidentiteit nu als een huis. En wordt het hoog tijd om het allemaal zichtbaar te maken met behulp van grafische identiteiten.

Óp naar een grafische identiteit waar de eigenheid van je merk van af spat en waarmee je het gedachtegoed opvallend zichtbaar de wijde wereld instuurt. Er zijn immers communicatiedoelstellingen te verwezenlijken, targets, strategieën, ambities. Een onderscheidende grafische identiteit gaat je daar beslist bij helpen. Bovendien: wat heb je aan een merkidentiteit als je daar verder niks mee doet?

Hét belangrijkste effect van een goeddoordachte grafische identiteit: iedereen herkent jou

Grafische identiteit

Vooruit, eerst een korte definitie. Een grafische identiteit of visuele identiteit – je mag deze begrippen gerust door elkaar gebruiken – is de combinatie van alle uiterlijke aspecten van de merkidentiteit. De grafische identiteit communiceert de ervaring en het gevoel van de positionering. Bij deze uiterlijke aspecten kun je denken aan het logo, de typografie, het kleurgebruik en de fotografiestijl.

Merkidentiteit en grafische identiteit

Voor alle duidelijkheid nog heel even het verschil tussen een merkidentiteit en grafische identiteit. De grafische identiteit is onderdeel van de merkidentiteit. De merkidentiteit omvat de positionering van je merk: hoe je het verhaal en de onderliggende gedachte – waaronder de visie, missie en kernwaarden – hebt verankerd met onder meer strategie, tone of voice, communicatieconcepten, thematiek, campagnes én jawel: de grafische of visuele identiteit.

De taal van het beeld

De grafische identiteit is zeg maar de beeldtaal van je merk. Het doel van de grafische identiteit is herkenbaarheid van je merk creëren met grafische of visuele aspecten en signalen. Hierdoor kunnen mensen gevoel krijgen bij een merk en – de droom van elke merkbouwer – in het mooiste geval: er een innige band mee krijgen.

Grafische identiteit laten maken

Goed, genoeg theorie. Dat je bij byteffekt op de eerste rang zit als het gaat om het maken van een grafische identiteit ontdek je in onze cases. Als je eens verder wilt praten over het maken van een opvallende grafische identiteit: welkom!

Zo werken we energiek aan jouw grafische identiteit

Bij byteffekt doorlopen we de volgende stappen bij het maken van je grafische identiteit.

  1. Zoals gezegd moet eerst de merkidentiteit staan. Dit is de eerste stap. Heb je je branding nog niet op orde, dan gaan we daar eerst samen naar kijken.
  2. De tweede stap is om de branding daadwerkelijk te vertalen naar een grafische identiteit: de beeldtaal waaraan je merk of organisatie te herkennen is. In deze stap vindt het logo-ontwerp plaats, in nauwe samenhang met het bepalen van onder meer de typo, kleuren en fotografiestijl.
  3. Het huisstijlontwerp is de eventuele volgende stap: we rollen de grafische identiteit uit op je corporate-communicatiemiddelen. Naast bijvoorbeeld je visitekaartje en briefpapier zijn ook je website en social kanalen belangrijke onderdelen van het huisstijlontwerp.

Dit doen wij ook allemaal

Een onderscheidende grafische identiteit nodig? Wij staan klaar voor je!

Search