Home / Optimaliseer / Google Analytics
70 Google Analytics
Je website staat als een huis, maar nu wil jij natuurlijk ook weten wie haar bezoekers zijn. Dat ontdek je met Google Analytics! Dit online programma brengt in kaart wat zich op jouw website afspeelt. Alles? Ja, zeker weten! Conversies, doelgroepen, acquisitie en gebeurtenissen; alles wordt gerapporteerd. En zelfs de taal, locatie, internetbrowser en het gebruikte apparaat van jouw websitebezoeker blijft niet geheim. Maar zorgt die online tool nu ook voor nieuwe websitebezoekers? Lees vooral verder en ontmoet je nieuwe beste vriend: Google Analytics.

Google Analytics brengt jou inzicht in wat er precies op jouw website gebeurt.
Google Analytics geeft inzicht
Voor Google Analytics blijft geen enkel datastukje geheim. En ja, dat benadrukken we graag nog eens. Het gedrag van mensen op jouw website kan Γ©cht constant gemonitord worden, als een soort βBig Brother is watching youβ. Waar gaan zij naartoe? Welke kliks voeren ze uit? En op welk punt haken ze af? Reuze interessant voor jou om te weten! En Google Analytics geeft je de antwoorden zo op een presenteerblaadje. Of eigenlijk: in een helder overzicht, zodat wij bij byteffekt hier actief op kunnen inspelen.
Met het berekenen van het engagement percentage kom jij erachter hoe fanatiek bezoekers gebruikmaken van jouw website. Dit is de periode (in tijd) waarin hij of zij actief jouw website verkent, gedeeld door de totale sessie (in tijd) op de site. Natuurlijk zie jij het liefst dat zij actief over jouw paginaβs heen bewegen. Maar wat nu als er een heel laag getal uit de berekening komt rollen? Ook dan kun je met de rapportages van Google Analytics snel de oorzaak op het spoor komen.
Dit online meetinstrument van Google wisselt nog meer belangrijke data met je uit. Zo weet Google Analytics jou exact te vertellen welke kanalen de meeste verkoop opleveren. Daar heb jij vast wel oren naar. En anders wij wel. De SEA specialisten van byteffekt weten jou op basis van die uitkomsten haarfijn te vertellen hoe jouw budget het beste over de verschillende kanalen kan worden verdeeld. Wij halen alles uit jouw campagnes zodat jij er optimaal effect mee bereikt. En dat allemaal met hetzelfde marketingbudget!


Google Analytics 4
Het nieuwe datamodel van GA4 is gericht op online gebeurtenissen. Zo kun je nu standaard inzicht krijgen in de scroll-diepte, het aantal videoweergaven en downloads, maar ook in andere interessante meetfactoren. Google richt zich dus veel meer op waardevolle bezoeken en interacties op jouw website.
Door strengere regelgeving rondom privacy en cookies levert het analyseren van data meer problemen op. Gebruikersgegevens worden in bescherming genomen en daarom is lang niet altijd duidelijk waar data vandaan komt. Door deze zogeheten data gaps in te vullen met machine-learning-voorspellingen kan Google alsnog gegevens analyseren. Bij uitbreiding is het zelfs mogelijk om toekomstige acties van websitebezoekers te voorspellen, zodat jij hier slim op in kunt spelen.
Hier nog niet wegwijs in?

