43

43 Google Shopping

Wil jij de producten van jouw webshop direct op de zoekresultaten pagina van Google? Dat is precies waar Google Shopping voor zorgt. Grote kans dat je deze functie ook eens tegen het lijf bent gelopen bij je eigen zoektocht naar een product. Meerdere producten komen hierbij bovenin Google te staan in een overzicht van verschillende aanbieders. Google Shopping kun je zien als een digitale winkelstraat met tal van winkels die hun producten in de etalage tonen. En om op de beste plaats te komen betaal je natuurlijk een prijs!

Google Shopping is ‘s werelds drukste en langste online winkelstraat. Hoe gunstiger jouw plek, des te sneller zal Google Shopping jou succes opleveren

Ook dit is Google Shopping

Google Shopping is niet alleen een onderdeel van SEA-marketing, maar ook een ideale vergelijkings- en verkooptool om je eigen webshop te promoten. Deze vorm van zoekmachine adverteren werkt via Google Merchant Center en via een CSS (Comparison Shopping Services). Laatstgenoemde is een vergelijkingssite, waarvandaan bezoekers terecht kunnen komen in jouw webshop. Zorg ervoor dat je een afbeelding, titel en de juiste prijs aan het product meegeeft en jij krijgt er een betere doorklik- en conversieratio voor terug dan via ‘standaard’ tekstadvertenties. 

Met Google Shopping krijg je voordelig meer bereik

Natuurlijk heb jij het liefst zo min mogelijk werk van het maken van advertenties. Dat snappen wij, want jij kunt je tijd wel anders invullen. Want dat er per product veel tijd en moeite in zit, dat is zeker. Dat bespaar je jezelf als je met Google Shopping in zee gaat. Jij uploadt een feed met titel, prijs en afbeelding van leverbare producten via Merchant Center en hebt er verder geen omkijken meer naar.

Net als bij alle andere SEA-advertenties betaal je met Google Shopping gewoon per klik, dus niet per vertoning. Daarmee kun je voor minder geld meer producten laten verschijnen. Maar dat is misschien wel niet het belangrijkste voor jou. Jij bent natuurlijk ook op zoek naar zo veel mogelijk bereik met jouw advertenties. Goed nieuws, want ook daarmee bedient Google Shopping jou. Je advertenties komen op meerdere Google-kanalen tevoorschijn, waaronder het zoek- en displaynetwerk van Youtube en G-mail.      

Voordelen van Google Shopping

Google Shopping biedt jou vele voordelen en kansen met de producten uit jouw online webshop. Eerlijk waar: deze voordelen gaan zoveel verder dan alleen visueel opvallen in zoekmachines en producten promoten. Ook hierom zou je Google Shopping willen inzetten voor je webshop:

Grotere zichtbaarheid

Met Google Shopping kun jij de producten uit jouw webshop eenvoudig een hogere positie laten scoren in de zoekmachine. Hoe beter jouw webshop is geoptimaliseerd, hoe zichtbaarder je producten worden voor de doelgroep. Kortom: meer mensen bereiken doe je met Google Shopping.

Hogere doorklikratio (CTR)

Mensen klikken vaker en sneller door naar je webshop als je besluit om met Google Shopping te werken. Dit heeft natuurlijk grotendeels te maken met een veel betere positie - zichtbaarheid dus - van jouw producten in zoekmachines dankzij Google Shopping.

Lage kosten, grote baten

Je betaalt per klik en niet per keer dat iemand een productadvertentie voorbij ziet komen in de zoekmachine. Dat scheelt jou flink in de portemonnee en vergroot bovendien de kans dat jouw investering zich meteen uitbetaalt in een aankoop.

Zichtbaar op meer online plekken

Een groot voordeel van het werken met een Google-tool is dat Google Shopping jouw producten ook op meerdere Google-kanalen kan laten zien, voor nog meer zichtbaarheid en bereik.

Kracht van herhaling

Jouw producten worden niet één of twee keer in zoekmachines getoond, maar meerdere keren. Google Shopping zorgt ervoor dat jouw producten blijvend opvallen voor je doelgroep.

Gratis SEA scan

Wil je weten hoe jouw huidige Google Shopping advertenties ervoor staan? Doe dan onze gratis SEA scan.

Hoe je jouw webshop kunt onderscheiden? Met byteffekt!

Jouw doelgroep wordt alsmaar nieuwsgieriger, gebruikt meerdere apparaten en verwacht een gepersonaliseerde, verfijnde winkelervaring. Dit heeft allemaal te maken met constante technologische vooruitgang. En dat vraagt om een actievere houding van jou tijdens iedere stap van het winkeltraject. Zo blijf jij je telkens weer onderscheiden van al je concurrenten. Hoe belangrijk ook, daar gaat alsnog tijd en energie in zitten. Bij byteffekt nemen wij jou ook deze taak graag uit handen.  

Dit doen wij ook allemaal

Webshop promotie nodig? Wij zorgen dat jouw producten zich onderscheiden!