57

57 Webcare

Komen er wel eens klachten of vragen binnen via je social media of andere online kanalen? Dan moet je daar natuurlijk wel zo snel mogelijk iets mee doen. Het toverwoord voor reageren op zowel negatieve als positieve reacties die je online krijgt is: webcare. Eigenlijk is webcare niets anders dan jouw online klantenservice via social media, livechat en messenger apps.

Met webcare werk je aan een positieve en hechte klantrelatie

Of je het nou leuk vindt of niet, aan webcare ontkom je niet. Het is ontzettend belangrijk om actief te reageren op binnenkomende berichten van klanten. Jij bouwt een sterke band met ze op en tegelijkertijd neem je zo alle mogelijk negatieve associaties weg. Gelukkig kunnen wij je helpen met online klantenservice en alles wat daarbij komt kijken.

Goede webcare zorgt ervoor dat klanten jou blijven vertrouwen én klant blijven.

Voordelen van webcare bij byteffekt

Wij dragen met alle liefde – slijm, slijm – zorg voor jouw online kanalen en -uitingen. Of je nu jouw complete webcare aan ons overlaat of hulp nodig hebt voor een gedeelte hiervan; wij geven het de aandacht die het verdient om jou optimaal te kunnen helpen. En dat levert jou stuk voor stuk weer grote voordelen op.

Tool

We helpen je aan een passende webcare tool, zoals Coosto.

Berichten

We beheren jouw berichten actief.

Interactie

We gaan proactief de interactie aan met je doelgroep.

Relatie

We bouwen aan een goede relatie met je doelgroep.

Content

We creëren content en plannen deze in.

Social media

We runnen al je social media-accounts.

Met webcare werk je aan een positieve en hechte klantrelatie

Als jouw merk actief is met social media, ontkom je eigenlijk niet aan webcare. Het is nu eenmaal ontzettend belangrijk om actief te reageren op binnenkomende berichten van klanten. Jij bouwt een sterke band met ze op en tegelijkertijd neem je zo alle mogelijk negatieve associaties weg. Gelukkig kunnen wij je helpen met online klantenservice en alles wat daarbij komt kijken.

Waar moet webcare aan voldoen?

Webcare is zich steeds verder gaan uitbreiden. Waar je voorheen alleen maar telefonisch of via een contactformulier op je eigen website vragen kreeg, weten jouw klanten je nu overal het hemd van het lijf te vragen. Denk aan alle social mediakanalen, WhatsApp, Messenger-apps, blogs of fora: zij kunnen hun klacht, opmerking of vraag werkelijk overal uiten. 

De kunst is nu om al deze berichten op een goede en snelle manier te beheren en daarmee tegelijkertijd te bouwen aan een online community (ook wel community management genoemd). Netjes en behulpzaam reageren op zowel negatieve als positieve berichten én het gesprek met klanten aangaan; dat is een belangrijke stap om te zorgen voor een groeiende online community.

Verschillende soorten webcare

  • Open webcare. Dit zijn berichten die openbaar worden geplaatst en afgehandeld. Het belangrijkste kenmerk is dat iedereen kan meelezen, dus praten we hier over openbaren profielen.
  • Gesloten webcare. Precies het tegenovergestelde: het gaat om privéberichten tussen klant en bedrijf (en andersom). Je kunt denken aan Facebook Messenger of communicatie via WhatsApp.
  • Reactieve webcare. Deze vorm gaat vaak hand-in-hand met open webcare. De enige voorwaarde is dat bedrijven reageren op berichten waar zij direct in zijn genoemd, bijvoorbeeld via een @-teken op een social mediakanaal.
  • Proactieve webcare. Dit zijn open berichten waarin bedrijven indirect worden genoemd – denk aan een #-teken of een hashtag die sterk overeenkomt met waar het bedrijf voor staat.

Dit doen wij ook allemaal

Zorgvuldige webcare nodig? Wij geven om je (online) klanten!