Deel deze blog
Steeds vaker komen we het woord image packs tegen in ons SEO programma Ahrefs. Deze image packs, ook wel afbeeldingspakketten genoemd, zijn verscheidene afbeeldingen die meestal worden weergegeven in een horizontale rij. De afbeeldingen verschijnen wanneer Google denkt dat het de gebruiker helpt qua zoekopdracht. Je besluit om hierop te klikken, dan word je automatisch doorverwezen naar een Google Afbeeldingen-zoekopdracht. Ze kunnen op elke organische positie op een SERP (Search Engine Result Page, ook wel zoekresultatenpagina van een zoekmachine) verschijnen. Dit betekent dat je via Google Afbeeldingen jouw producten kunt terugvinden.
Door het slim optimaliseren van afbeeldingen kun je meer verkeer genereren naar je website of webshop. Vervolgens zal Google je website als waardevoller gaan bestempelen, wanneer je besluit om afbeeldingen toe te passen in combinatie met vaak al aanwezige tekst en/of video’s op je website. Dit geheel van contentvormen noemen we in SEO-land ook wel Rich Content.
SEO voor afbeeldingen inzetten kan ontzettend veel extra bezoekers opleveren, vooral bij concrete producten zoals telefoons, keukens of kleding. Dit geldt ook voor producten waarbij ‘beleving’ een rol speelt, zoals vakanties en reizen. Een bijkomend voordeel is dat niet elke website SEO voor afbeeldingen toepast, waardoor het relatief eenvoudig is om goede posities in Google afbeeldingen te behalen.
Bij het schrijven van artikelen, blogs of andere informatie is het belangrijk om altijd voor de eindgebruiker te schrijven. Woorden zijn immers geschreven om iemand te informeren, te helpen of te inspireren. Op een pagina is daarbij niet alleen de tekst een heel belangrijk onderdeel, maar zeker ook de afbeeldingen, video’s, infographics, social mediabuttons en links, etc. Die combinatie van contentvormen maakt samen rich content.
Door de content op je website letterlijk te verrijken en door afbeeldingen voor SEO te optimaliseren, creëert je website automatisch meer waarde voor de bezoeker. Bedenk zelf maar eens wat jij prettiger vindt: een tekst zonder afbeeldingen of mét afbeeldingen? De kans is groot dat je voor het laatste gaat, aangezien afbeeldingen visuele ondersteuning geven aan je tekst.
Met het toevoegen van rich content, houd je rekening met de verschillende voorkeuren van je bezoekers. Je spreekt hierdoor een bredere doelgroep aan, zorgt voor meer relevante content op je website en Google zal je daarvoor belonen.
Veel mensen vragen zich af of er nog rekening moet worden gehouden met het bestandstype van de afbeelding. Dan is het alvast goed om te weten dat Google geen RAW- en TIFF-bestanden herkent, dus kun je ze beter ook niet gaan gebruiken. Afbeeldingen met bestandstype .jpeg komen doorgaans het meeste voor en zijn minder groot dan .png- bestanden. Maar als je een afbeelding hebt met een transparante achtergrond, dan is bestandstype .png wel aan te raden. Dit wordt namelijk wel ondersteunt bij .png en niet bij .jpeg.
Een afbeeldingformaat dat steeds meer aan populariteit wint, is de WebP. Dit type is ontworpen om afbeeldingen te creëren die visueel niet te onderscheiden zijn van JPEG’s (of PNG’s), maar die tegelijkertijd ook veel kleinere bestandsgroottes hebben. En dat zorgt weer voor een snellere website.
Dat afbeeldingen niet alleen waarde creëren voor de lezer maar ook voor de zoekmachine, is nu duidelijk. Maar let er bij het toepassen wel op dat je rekening houdt met de bestandsnaam, title-tag en alt-tag van de afbeelding. Meer hierover volgt in de volgende alinea’s. Google kan je pagina namelijk wel lezen, maar niet zien. Weet je deze onderdelen op de juiste manier mee te geven, dan heeft dit een positieve invloed op de vindbaarheid van je afbeeldingen. Idealiter optimaliseer je je afbeeldingen als volgt:
Bestandsnaam: stoel-floris-velvet-blauw.jpg
Title attribuut: Stoel Floris velvet blauw
Alt-tag: Stoel Floris Velvet blauw kuipstoel kopen
Een bijkomend voordeel van geoptimaliseerde afbeeldingen is het beter zichtbaar zijn met de app Google Lens. Deze functionaliteit is te gebruiken om op een eenvoudige wijze alle relevante informatie over een object te achterhalen. Google Lens werkt op basis van visuele analyse en is eenvoudig te gebruiken door de lens van een smartphone of tablet op het object te richten.
Sinds kort zien we in Analytics dat Google Lens steeds meer gebruikt wordt. Met deze app kun je een foto maken die Google vervolgens zelf analyseert. Je krijgt hierbij een reeks resultaten voorgeschoteld die passen bij de foto. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bepaalde kleding of elektronica.
Voor met name e-commerce is het erg interessant om hiervan te profiteren. Door de trend van Google lens kunnen gebruikers afbeeldingen vinden die leiden naar jouw website. Hierin helpen de volgende dingen:
Deel dit bericht