01

01 Communicatie-concept

Wanneer je gaat googelen op het begrip communicatieconcept kom je 148.000 zoekresultaten tegen en 27.766 verschillende definities van het begrip communicatieconcept. Bij byteffekt hanteren we een hele korte definitie. Een communicatieconcept is: Het grote idee. Punt. Nou ja, het is wel iets meer en dat vertellen we je zo ook.

Een krachtig communicatieconcept helpt jou onderscheidend te zijn met jouw producten of diensten

Een communicatie-concept volgens byteffekt

Heel vroeger toen er nog geen internet was – ja, da’s best lang geleden – luidde de definitie van een communicatieconcept als volgt: het idee dat woord en beeld met elkaar verbindt en dat de centrale drager vormt van de boodschap. Dat moet je inderdaad een paar keer lezen om goed te snappen wat er eigenlijk staat.

Dat kan beter, vinden wij! Bij byteffekt houden we van helder, overzichtelijk en kort. Daarom is onze definitie van een communicatieconcept ook superkort. Een communicatieconcept is het grote idee. Punt. Die drie woorden geven fantastisch veel houvast.

De behoefte aan een communicatieconcept ontstaat vrijwel altijd op het moment dat je jouw positionering, branding en merkidentiteit scherp hebt en je de wereld daarover wilt vertellen. Met welke diensten of producten verrijk jij de wereld en hoe ga je dat de wereld vertellen? Zie hier de noodzaak van een communicatieconcept. Je hebt een idee nodig, een groot idee, een haakje en liefst zo onderscheidend en eigen mogelijk.

Wat maakt een communicatie-concept goed?

Ken je de ‘Even Apeldoorn Bellen’ campagne van Centraal Beheer? Deze campagne loopt nu al bijna 30 jaar en heeft nog steeds niets van kracht en schoonheid verloren. Hier zie je een van de laatste commercials. De bron van het succes? Het ijzersterke communicatieconcept:

“Laat een grappige situatie zien die onvermijdelijk eindigt in een ramp voor de hoofdrolspeler, die zelf onbekommerd is en daardoor helemaal niks doorheeft”.

Nu we het communicatieconcept zo simpel hebben omschreven, kun je zelf vast ook een paar invullingen van een commercial bedenken. Dit communicatieconcept is goed, omdat het grote idee eenvoudig en helder is én zich laat vertalen in een oneindig aantal invullingen. Het idee is bovendien origineel, eigen, herkenbaar, grappig en leuk. Daar houden mensen van.

Originaliteit rules

Het bedenken van een communicatieconcept is trouwens een van de leukste aspecten van ons communicatievak. Sterker nog: een origineel, uniek, fonkelnieuw en nog nooit vertoond idee bedenken is dankbaar en satisfying. Zeker wanneer merken hun communicatiedoelstellingen ermee kunnen halen en hun concurrenten het nakijken geven. We love it!

Ongedwongen ideeën spuien

Hoe begin je dan met het bedenken van zo’n origineel concept? Tja, hoe beginnen de gekste en leukste dingen in het leven? Vaak ongedwongen, al dan niet onder invloed van enige alcoholische versnaperingen. Wij doen dit als werk! Onder het genot van een bakkie koffie dan hè, anders zou het niet vol te houden zijn.

We beginnen altijd met het spuien van ideeën. Nadenken, roepen, lachen en repeat. Bij byteffekt doen we dat altijd in teamverband. Met elkaar, maar ook met klanten. Tijdens zo’n brainstormsessie zeggen we de idiootste dingen en dat maakt het proces juist zo leuk. Dat je gewoon van alles kan noemen. Niemand kan er op dat moment iets mee. Maar die dingen leveren uiteindelijk – echt, het is telkens nog gelukt – het grote idee op waarmee we verder kunnen.

Hoe nu verder met het communicatie-concept?

Een communicatieconcept ontwikkelen is superleuk, maar zo’n idee komt pas tot leven in een campagne. Het effectief vertalen van het grote idee in overtuigende communicatie is dan ook de volgende stap. Natuurlijk kijken we eerst wie we met zo’n communicatiecampagne willen bereiken. Meteen daarna bepalen we de meest effectieve kanalen en media. Het resultaat is altijd maximale conversie, effectiviteit en communicatieresultaat. Passend bij jouw bedrijf, doelen en wensen. En vervolgens een optimalisatieslag: het kan immers altijd nog beter 📈

Dit doen wij ook allemaal

Groot idee nodig? Wij helpen je aan een energiek communicatie concept!

Search