Terug naar blog

Lokale SEO: de 4 belangrijkste stappen om lokaal goed gevonden te worden!

16 mei 2022 
– 10 minuten leestijd

Deel deze blog

46% van alle zoekopdrachten in Google zijn gerelateerd aan een locatie. Best belangrijk dus om daar goed zichtbaar te zijn met jouw winkel of dienst zou je denken. Dit doe je doormiddel van Lokale SEO. We leggen je in deze blog uit wat het is, waarom het ertoe doet en hoe het verschilt van “gewone” SEO. Ben je vooral benieuwd naar onze tips om jouw lokale zichtbaarheid te verbeteren? Lees dan vooral door tot het einde van deze blog!

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is een marketingtechniek die richt op het verbeteren van je online zichtbaarheid op lokale zoekopdrachten in Google search maar bijvoorbeeld ook in Google Maps. Deze zoekopdrachten vinden plaats op veel zoekmachines (Bing, DuckDuckGo etc.), maar lokale SEO richt zich vooral op het optimaliseren voor Google-gebruikers. Lokale SEO is vooral interessant voor organisaties met een lokale focus of een of meerdere fysieke adressen.

Waarom is lokale SEO belangrijk?

Het aantal zoekopdrachten waarvoor lokale zoekresultaten worden vertoond stijgt alleen maar. En daar zijn meerdere verklaringen voor, de belangrijkste is dat mensen steeds vaker lokaal zoeken. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en het gebruik van navigatie-apps, waaronder Google Maps, stijgt alleen maar verder.

Hoe werkt lokale SEO?

Lokale SEO bestaat voornamelijk uit twee helften, dit komt omdat Google twee soorten zoekresultaten laat zien voor lokale zoekopdrachten. Dit zijn “map pack” resultaten en organische “blue link” resultaten. Op beide plekken kun je met jouw bedrijf ranken.

  • Map pack resultaten

De map pack (ook bekend als local pack) is een Google SERP-functie die de top lokale bedrijfsvermeldingen in een kaart toont. Het verschijnt vaak helemaal bovenaan de zoekresultaten van Google voor lokale zoekopdrachten.

  • Organische zoekresultaten

De “gewone” organische zoekresultaten zijn de “10 blauwe links” die we allemaal kennen. Ze verschijnen meestal onder de resultaten van de map pack. Met lokale zoekopdrachten vind je hier de pagina’s van bedrijven in de buurt, vaak met de locatie in de titel en/of beschrijving.

4 stappen om jouw lokale zichtbaarheid te verbeteren:

  1. Claim en optimaliseer je Google Bedrijfsprofiel
  2. Doe lokaal zoekwoordonderzoek
  3. Optimaliseer je lokale landingspagina’s
  4. Krijg meer beoordelingen

 

1. Claim en optimaliseer je Google Bedrijfsprofiel (voorheen Google Mijn Bedrijf)

Een Google Bedrijfsprofiel is een lokale vermelding met informatie over jouw bedrijf. Het is gratis en zorgt ervoor dat jouw bedrijf wordt weergegeven in het map pack en in Google Maps. Dit is misschien wel de belangrijkste stap in lokale SEO, Google stelt namelijk dat klanten 70% vaker bedrijven bezoeken met een volledig bedrijfsprofiel. Ze zijn ook 50% meer geneigd om bij hen te kopen. Het is dus duidelijk dat een compleet en geoptimaliseerd bedrijfsprofiel essentieel is voor het aantrekken van klanten.

Checklist Google bedrijfsprofiel

  • Wees specifiek bij het instellen van je bedrijfscategorie
  • Stel je openingstijden in (inclusief vakantie-uren)
  • Voeg je adres toe
  • Stel je servicegebied in (als je klanten bezoekt of bezorgt)
  • Voeg de producten of diensten toe die je aanbiedt
  • Voeg (veel) foto’s toe
  • Vraag klanten om beoordelingen

 

2. Doe lokaal SEO-zoekwoordonderzoek

Lokaal trefwoordonderzoek is het proces om te begrijpen hoe mensen zoeken naar de lokale services die je aanbiedt. Dit is een belangrijke stap omdat je wilt optimaliseren voor hetgeen waar mensen naar zoeken.

Focus op service gebaseerde zoekwoorden

De meeste klanten denken niet na over de verschillende manieren waarop anderen zoeken naar een bedrijf. Als je bijvoorbeeld een autogarage hebt, zullen sommige klanten je vinden door ‘autogarage’ in te typen in Google. Maar anderen zullen zoeken naar termen met betrekking tot specifieke services zoals ‘APK-keuring’ of ‘banden vervangen’.

Begin daarom met brainstormen en een lijst te maken van de alle diensten die je aanbiedt. Dit zal je helpen jouw aanwezigheid te maximaliseren voor termen waarnaar klanten op zoek zijn. Probeer bijvoorbeeld combinaties zoals: zoekterm + locatie en zoekterm + in de buurt.

Dit is hoe dat eruit kan zien voor een autogarage:

  • APK-keuring Friesland
  • Airco check in de buurt van Akkrum
  • Ruitreparatie Leeuwarden
  • Motorolie verversen Heerenveen

 

3. Optimaliseer je lokale landingspagina’s

De volgende stap is om deze zoekwoorden te gaan verwerken in jouw landingspagina’s, ook wel ‘On-page SEO’ genoemd. Dit is waar je wijzigingen aanbrengt in de inhoud van een pagina om deze hoger te laten scoren in de organische zoekresultaten. Deze toevoegingen die laten blijken dat jouw bedrijf lokaal diensten/producten leveren worden steeds belangrijker voor lokale SEO.

Checklist lokale landingspagina

  • Voeg het adres toe aan jouw pagina/website
  • Schrijf pakkende metatitels en beschrijvingen waarin je een plaats noemt
  • Gebruik beschrijvende, SEO-vriendelijke URL’s, dus niet /pagina8642
  • Optimaliseer jouw afbeeldingen, noem ook hier de term waarop je wil ranken
  • Intern linken van en naar pagina’s waar relevant, dit laat Google zien welke pagina‘s belangrijk zijn.

4. Krijg meer beoordelingen

De laatste stap die we benoemen in deze blog is het krijgen van beoordelingen van klanten. Recensies zijn de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor de zichtbaarheid van bedrijven in map packs. Maar beoordelingen zijn niet alleen goed voor hogere rankings. Door reviews op jouw Google-bedrijfsprofiel en elders te krijgen, bouw je ook vertrouwen op bij Google en klanten.

Checklist Google beoordelingen

  • Herinner klanten eraan om beoordelingen achter te laten (je kunt een beoordelingslink maken)
  • Focus op het ontvangen van reviews op jouw Google-bedrijfsprofiel
  • Reageer op reviews om vertrouwen op te bouwen (je hebt hiervoor een geverifieerd Google-bedrijfsprofiel nodig)
  • Bied of accepteer geen geld in ruil voor reviews (dit is in strijd met de voorwaarden van Google)
  • Ontmoedig slechte recensies niet en vraag klanten niet om goede recensies (dit is in strijd met de voorwaarden van Google)

Wil je de reviews ook op je website/ webshop tonen en tegelijkertijd SEO-voordeel hiervoor vangen? Neem contact met ons op en we vertellen je hoe!

romy
Romy Brookhuis  – SEO specialist & marketing strategie

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search