Terug naar blog

Social media-onderzoek 2022: TikTok niet langer alleen voor jongeren

31 januari 2022 
– 6 minuten leestijd

Deel deze blog

Newcom Research heeft voor de 12e keer het Nationale Social Media onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek is het grootste trendonderzoek naar het gebruik en de verwachtingen van social media in Nederland. Dit onderzoek levert ook dit jaar weer de nodige opvallende resultaten op en wij nemen ze met je door.

Tijd op social media

Social media is verweven in ons dagelijkse leven. We staan er mee op en gaan er mee naar bed en dat blijkt ook wel uit het tijdsbestek op social media. Zo zijn we social media dit jaar nog actiever gaan gebruiken dan het jaar daarvoor en dan met name de leeftijdscategorie 20 – 39 jaar. Deze groep is het afgelopen jaar maar liefst 27 minuten langer online geweest dan in 2021.

De enige groep die een lichte daling laat zien, zijn de jongeren in de leeftijdscategorie van 15 – 19 jaar.

We gebruiken nog meer platformen

Niet alleen spenderen we meer tijd op social media, maar maken ook gebruik van meer platformen. Gemiddeld gebruiken we 4,2 platformen per persoon, ten opzichte van 3,9 van vorig jaar.

TikTok ziet oudere gebruikers toenemen  

TikTok is here to stay!  Dat wisten we al, maar ook dit onderzoek laat zien dat TikTok populair blijft. Zo is het platform van 1,7 miljoen Nederlandse gebruikers gestegen naar 3 miljoen. Een stijging van 75%(!). Wie had gedacht dat alleen jongeren zich op de app bevinden komt bedrogen uit. In 2020 beschreven wij TikTok nog als een tiener-app, maar die tijd is voorbij. Van 6 t/m 14 jaar zien we namelijk dat de app zijn max lijkt te hebben bereikt. Zo is er in deze leeftijden een kleine groei te zien en in de leeftijd 9 t/m 11 jaar zien we zelfs een daling. Het zijn tegenwoordig juist de twintigers die de app massaal hebben gevonden.

 

Zo is de leeftijdscategorie 20 t/m 24 jaar gegroeid van 360.000 gebruikers naar 695.000. In 2020 waren er ‘slechts’ 110.000 gebruikers in deze leeftijd. Ook de 25 t/m 29-jarigen zijn flink aanwezig op de app. Zo zijn er volgens het onderzoek inmiddels 465.000 gebruikers binnen deze leeftijdsgroep. In 2021 waren dat er nog 230.000 en in 2020 bestond de groep uit 100.000 gebruikers.

De app wordt steeds volwassener en we kunnen langzaamaan afscheid nemen van het beeld dat de app alleen maar draait om gekke dansjes. Volgens Jacco Bos, Agency Partnerships Manager bij TikTok, draait het tegenwoordig meer haar unieke creators. Zo vertelde hij tijdens een virtueel business event.

TikTok lijkt zich steeds meer te gaan vestigen tussen de grote namens zoals Facebook, WhatsApp, Instagram, LinkedIn en YouTube.

Wat valt nog meer op?

Los van het feit dat TikTok enorm populair is, zien we nog meer bijzondere resultaten voorbijkomen. Als we kijken naar het gebruik, dan zien we de onderstaande resultaten:

  • Gebruik van Facebook daalt wederom (-1%)
  • Instagram heeft smaak weer te pakken en groeit met 11%
  • Twitter meer in trek en ziet een stijging van 22% aan gebruikers.
  • Telegram heeft inmiddels 1,6 miljoen gebruikers
  • LinkedIn ziet groei in dagelijks gebruik

Kortom; TikTok is the place to be, nog meer dan voorgaande jaren. Benieuwd hoe jij TikTok kunt inzetten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!

johan
Johan Hockelmann – Social media specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search