Wat is het belang van SEO?

13 augustus 2024 
– 7 minuten leestijd

Deel deze blog

SEO is zoekmachineoptimalisatie. En dat woord zegt eigenlijk al precies waarom SEO belangrijk is. Door een aantal zaken op jouw website te optimaliseren, is de site goed vindbaar voor iedereen die in een zoekmachine zoekt op woorden die passen bij jouw website. Als je jouw website op de juiste manier optimaliseert voor SEO, komt jouw doelgroep bijna vanzelf op jouw site. Winner!

Het belang van seo

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie) en is een bekende techniek in online marketing. Voor een hogere organische ranking in de zoekmachines zoals Google en Bing is het implementeren van SEO de oplossing. Een kloppende SEO-strategie verbetert je zichtbaarheid en zorgt ervoor dat jouw potentiële klanten jouw website goed kunnen vinden.

Met de SEO-optimalisaties zorg je ervoor dat zoekmachines jouw website beter kunnen crawlen en begrijpen, waardoor deze hoog in de zoekresultaten komt wanneer er wordt gezocht op trefwoorden die betrekking hebben op jouw bedrijf, product en/of dienst. Het gevolg is meer websitebezoekers en als het goed is: meer verkopen!

 

De 5 belangrijke voordelen van SEO

SEO biedt heel veel voordelen. Niet alleen de zichtbaarheid en het verbeterde verkeer naar je website zijn pluspunten, want ook de gebruikerservaring, autoriteit en geloofwaardigheid gaan erop vooruit. We zetten het even in een overzichtelijk rijtje:

1.      Verbeterde zichtbaarheid en bereik

SEO helpt om je website hoger te laten ranken in zoekmachines zoals Google. Dit zorgt voor een grotere zichtbaarheid bij potentiële klanten die op zoek zijn naar producten of diensten die jij aanbiedt. Dit komt doordat jouw website matcht bij hun zoekopdracht. Hoe meer mensen jouw bedrijf vinden, hoe meer verkeer naar je website.

Het merendeel van de consumenten zoekt namelijk online naar informatie over nieuwe producten of diensten die zij willen aanschaffen. SEO zorgt er dus voor dat die potentiële klanten, die op zoek zijn naar een product of dienst zoals dat van jou, jouw website vinden in hun online zoektocht. Want daar vinden ze immers alle relevante informatie.

2.      Kosteneffectief

In vergelijking met betaalde zoekadvertenties (SEA) is SEO een goedkopere strategie op de lange termijn. Tuurlijk, het opzetten en optimaliseren kost tijd en misschien een investering in een gespecialiseerd bureau of in je eigen kennis. Toch is het goedkoper op de lange termijn dan voortdurende kosten per klik.

SEO vraagt wel om regelmatige updates, omdat zoekmachines best vaak veranderingen doorvoeren. Je website moet dus continu worden geüpdatet met nieuwe content of uitgebreidere pagina’s om die veranderingen bij te kunnen benen en online bezoekers blijvend aan te trekken. Andere zaken, zoals technische instellingen, vragen eenmalig werk en hoef je verder alleen nog maar af en toe te checken voor de zekerheid.

3.      De juiste doelgroep

Je bereikt de juiste doelgroep. SEO trekt organisch verkeer aan van mensen die actief op zoek zijn naar informatie, producten of diensten die je aanbiedt. Dit betekent dat deze bezoekers meer geneigd zijn om te converteren (dus kopen, een offerte aanvragen of contact opnemen bijvoorbeeld), omdat ze al geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt. De content op jouw website geeft namelijk precies antwoord op hun vraag of biedt de perfecte oplossing voor hun probleem.

4.      Geloofwaardigheid

Websites die hoog scoren in de zoekresultaten, worden vaak gezien als betrouwbaarder en geloofwaardiger door consumenten. Een goede SEO-strategie helpt jou om je te presenteren als autoriteit in jouw niche, middels je website. Je kunt met de juiste content veel informatie bieden, waarmee je jouw doelgroep aanspreekt.

Als autoriteit help je deze (potentiële) klanten met nuttige informatie. Je biedt een oplossing en verstrekt kennis. Dit versterkt de geloofwaardigheid en dus de autoriteit van jouw bedrijf. Als andere websites vervolgens ook nog aangeven dat jij de specialist bent op dit gebied, is het helemaal bingo. Zoekmachines zijn gék op linkjes en verwijzingen en hechten daar dan ook veel waarde aan.

5.      Soepel in gebruik

SEO gaat ook over het optimaliseren van de structuur, navigatie en laadsnelheid van je website. Dit zorgt niet alleen voor betere rankings, maar ook voor een verbeterde gebruikerservaring, waardoor de bezoeker graag op jouw website blijft. Dit leidt tot hogere betrokkenheid, lagere bounce rates en uiteindelijk hogere conversiepercentages. Lees: meer omzet! Een negatieve gebruikerservaring leidt in het grootste gedeelte van de gevallen tot shoppen bij de concurrent. Dat wil je natuurlijk voorkomen en dat kan: met SEO.

 

SEO verbeteren: waar begin ik?

Nu je weet hoe ontzettend belangrijk SEO is voor de resultaten van je website, wil je vast weten hoe het werkt. SEO werkt op basis van drie pijlers: content, autoriteit en techniek. Er is geen vaste volgorde voor verbeteringen. Het beste is om aan alle pijlers te sleutelen voor het beste resultaat.

Content

Een zoekmachine waardeert jouw website met een hogere ranking als de inhoud van jouw website relevant is voor de zoekopdrachten die mensen doen. De inhoud die relevant is voor SEO zijn blogposts, landingspagina’s en productpagina’s. Voor een hoge zichtbaarheid op Google is het van belang om zoekwoorden (waarop je gevonden wil worden) in de teksten op deze pagina’s te verwerken.

Autoriteit

De autoriteit van een website geeft aan hoe belangrijk en relevant een zoekmachine jouw website vindt. De score, op basis van 0-100, is van waarde voor Google en speelt een belangrijk onderdeel bij het bepalen in de ranking. Een website die hoger scoort in deze ranking, wordt simpelweg hoger vertoond in de zoekresultaten. Survival of the fittest, zeg maar 😉

Domein autoriteit opbouwen kost vooral tijd. Je vergroot het door bijvoorbeeld verwijzingen van andere websites met autoriteit, kwalitatieve inhoud van de pagina’s met interne links, het gebruik van zoekwoorden, een fijne gebruikerservaring, een goede websitestructuur en lokale aanwezigheid als dat van toepassing is. Dit heeft enigszins overlap met de pijler techniek.

Techniek

Het technische aspect van SEO heeft betrekking op de optimalisaties op het gebied van websitestructuur en code om de zoekmachinevriendelijkheid te verbeteren. Hier gaat het om technische zaken zoals snelheid, indexeerbaarheid, afbeelding formaten en bestandsindelingen, structured data, URL-structuur en het oplossen van technische problemen. Een goede technische SEO vergroot de vindbaarheid van jouw website en optimaliseert de gebruikerservaring.

Ons uitgangspunt voor SEO-optimalisatie en advies is altijd een uitgebreide analyse. Daarbij kijken we naar de huidige stand van zaken, doen we zoekwoordenonderzoek, voeren we een concurrentieanalyse uit en checken we de autoriteit van de website. Vervolgens brengen we in kaart waar de kansen liggen voor alle drie de pijlers.

 

Hulp nodig met SEO? byteffekt got you!

Ben je benieuwd hoe jouw website het doet in de zoekmachines? Doe onze gratis SEO-scan! Of weet je het al en wil je graag verbeteringen aanbrengen om hoger te ranken? Dan is het SEO-o-clock. Onze ervaren SEO-specialisten gaan graag voor je aan de slag met een uitgebreide analyse en brengen daarmee jouw kansen in kaart.

Heb je vragen of wil je meer weten hoe je met SEO het succes van jouw website naar ongekende hoogtes kunt brengen? Neem dan contact met ons op:

romy
Romy Brookhuis  – SEO specialist & marketing strategie

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

3mfy4sdxun3n44w6p9jmknmkq3gg666adsgzpkadkp4qsmjqpj9awpibioqs8533ruyq5gm62z67fhpvny4gmj7tkinp9h69jxw