Terug naar blog

De zakelijke kerstgroet: zo val je op en creëer je verbinding

6 december 2023 
– 4 minuten leestijd

Deel deze blog

Wij wensen je fijne feestdagen en een energiek 2024! En wat wens jij jouw klanten? De kerstgroet is een eeuwenoude traditie, die zorgt voor warmte en verbondenheid. Waar komt de hartverwarmende gewoonte eigenlijk vandaan? En hoe profiteer je daar op zakelijk gebied van? Wij zijn lid van team warme, zakelijke kerstgroet en vertellen je graag waarom.

kerstgroet zakelijk

De oorsprong van de kerstgroet is logischerwijs nauw verbonden met de viering van Kerstmis, het christelijke feest dat de geboorte van Jezus Christus markeert. De eerste kerstkaart komt uit 1611. Althans, dat is zover de geleerde historici weten. De kaart werd geschreven door arts Michael Maierus uit het Heilige Roomse Rijk aan de Engelse koning James I. Hij schreef zijn boodschap in een roosvorm: “…met een gebaar van vreugdevolle viering van de geboortedag van de Heer, met vreugde en voorspoed gaan we het voorspoedige jaar 1612 binnen.”

De traditie van het sturen van kerstkaarten werd pas in de 19e eeuw populair. De allereerste commerciële kerstkaart werd in 1843 in het Verenigd Koninkrijk verstuurd door Sir Henry Cole. Deze kaart toonde een familie die een kerstdiner genoot (getekend door John Horsley) en had de tekst “A Merry Christmas and a Happy New Year to You.” Wat de reden achter deze kerstkaart was, is niet bekend. Wellicht dat het invoeren van de Uniform Penny Post in Engeland een rol speelde. Daardoor kon een brief voor een penny worden verstuurd, waardoor het versturen van post opeens betaalbaar werd voor de gewone mens.

Nederland volgde iets later. In 1871 introduceerde de PTT de briefkaart. Het duurde uiteraard maar even voor creatievelingen tekeningen en afbeeldingen op deze kaarten maakten, waardoor het fenomeen ansichtkaart ontstond. Twee decennia later werd het versturen van dit soort kaarten, ook rond kerst en oud en nieuw, een echte rage.

De zakelijke kerstgroet

In 1915 werd de eerste dubbelgevouwen kerstkaart in een envelop bedacht J.C. Hall, een medeoprichter van Hallmark Cards. De traditie van commerciële én zakelijke kerstkaarten is sindsdien niet meer weg te denken. Bedrijven sturen kerstkaarten om hun klanten en zakenpartners warme wensen voor de feestdagen te wensen. Wist je dat in Japan de kerstkaart juist vooral wordt gezien als een zakelijke gewoonte? Daar bevatten ze nog steeds zelden persoonlijke notities.

Naast het overbrengen van een kerstwens kun je met een zakelijke kerstkaart jouw klant of relatie ook bedanken voor de samenwerking van het afgelopen jaar. Of je blikt vooruit op het nieuwe jaar. Stel dat je een leuke aankondiging te doen hebt, zoals een uitbreiding of verhuizing. Dat zijn mooie dingen voor in de kerstkaart. Het maakt nieuwsgierig en creëert betrokkenheid.

In de kijker met een kerstgroet

Heb je wel eens naar de kerstkaart gekeken als reclame? Het is een mooie gelegenheid om je bedrijf in de kijker te zetten zonder direct megacommercieel over te komen. Om dat goed te doen, zorg je voor iets herkenbaars op de kaart. Een stukje huisstijl misschien, zoals wij doen met onze kerstwens boordevol positiviteit. Eigenlijk wil je dat je klant of relatie meteen aan jou en je bedrijf denkt bij het zien van de kaart. Herkenbaarheid op het eerste gezicht, zeg maar 💛.

Als je een zakelijke kerstkaart gaat sturen, wil je wel opvallen tussen alle andere post en kaarten. Hoe? Bedenk een originele spreuk, kies voor een kaart in een andere vorm of kleur dan anders of een opvallende print. Of ga voor een kaart met augmented reality, waarmee je virtueel een kijkje in jouw bedrijf kunt nemen. Alles kan tegenwoordig!

Wil je dit jaar nu eens echt opvallen met je kerstkaart? Laat onze energieke en briljante conceptdenkers hun gang gaan en je weet zeker dat je een glimlach op het gezicht van jouw relatie gaat toveren. Neem snel contact op om nog op tijd te zijn voor kerst!

suzanne

Suzanne Dekker – Copywriter

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search