02 Huisstijl ontwerp
De huisstijl is letterlijk en figuurlijk het visitekaartje van jouw merk of organisatie. Het zijn de kleren die je aantrekt, de kleuren die je draagt en de letters die je uitspreekt. Zo, dat klinkt poëtisch misschien. Maar het is echt zo. Jouw huisstijl laat zien waar jouw merk voor staat: het is de weerspiegeling van je corporate ziel en merkwaarden. Logisch dat wij veel waarde hechten aan de weloverwogen ontwikkeling ervan.

Goed, tijd voor een definitie. In ons communicatievak gebruiken we huisstijl, corporate identity en visuele identiteit regelmatig door elkaar. Om het simpel te houden: een huisstijl zijn alle communicatiemiddelen waarop je visuele identiteit wordt gecommuniceerd. Dus je visitekaartje, je briefpapier, e-mailhandtekening, bedrijfskleding en bijvoorbeeld je bedrijfspresentatie.
Een eigen huisstijl ontwerp gaat jou zichtbaar maken aan de hand van visuele communicatietaal
Het logo als boegbeeld
Het ontwerp van je logo is vrijwel altijd de eerste stap binnen het ontwerp van je huisstijl. Op dit boegbeeld van je organisatie stemmen we de vormen, kleuren en typografie af. Bij byteffekt streven we altijd naar een conceptueel logo-ontwerp. Hier bedoelen we mee dat we het logo een bepaalde betekenis mee willen geven, een betekenis die gebaseerd is op de kernwaarden van de organisatie. Zo geven we het logo extra communicatiekracht.


Doel van een huisstijl ontwerp
Het belangrijkste doel van huisstijl ontwerp is het zichtbaar maken van de visuele identiteit van je organisatie. En wel zo creatief, onderscheidend, eenduidig en origineel mogelijk. Op deze manier wordt je organisatie herkenbaar omdat de stijl en uitstraling overal terugkomt. Bovendien staat het verzorgd en professioneel als je alle visuele communicatie van je organisatie consistent tot in de puntjes doorgevoerd hebt.
Cases
Het belang van huisstijl ontwerp
Met je huisstijl maak je vaak die o zo belangrijke eerste indruk. En zoals je weet: die eerste indruk kun je maar één keer maken. Bij het zien van een visitekaartje of presentatie trekken mensen meteen al onbewust conclusies zonder nog maar één letter gelezen te hebben. Je kunt het vergelijken met het jezelf presenteren tijdens je eerste sollicitatiegesprek. De mensen met wie je spreekt hebben al voordat jij één woord hebt uitgebracht een bepaald beeld van je.


Het huisstijl ontwerpproces
Bij byteffekt doorlopen we de volgende stappen bij het ontwerpen van je huisstijl.
- Eerst moet de branding – de merkidentiteit, het karakter en het verhaal van je organisatie – staan. Dit is de eerste stap. Heb je je branding nog niet op orde, dan gaan we daar eerst samen naar kijken.
- De tweede stap is om de branding te vertalen naar een visuele identiteit: de visuele stijl waaraan je organisatie te herkennen is, de combinatie van je logo, typo, kleuren, patronen en foto’s
- Het huisstijl ontwerp is stap 3: we gaan de visuele identiteit uitrollen op je corporate communicatiemiddelen. Naast bijvoorbeeld je visitekaartje en briefpapier is ook je website een belangrijk onderdeel van het huisstijl ontwerp.
Het resultaat mag gezien worden
Met de geboorte van je huisstijl ontwerp is een helder beeld ontstaan van wie je organisatie is en vooral: hoe jouw organisatie zich visueel aan de wereld toont. Nogmaals: jouw huisstijlmiddelen en je website als (uit)dragers van je visuele identiteit zorgen voor die ongelooflijk belangrijke eerste indruk. Het zijn de kleren die je aantrekt, de kleuren die je draagt en de letters die je uitspreekt…