02

02 Huisstijl ontwerp

De huisstijl is letterlijk en figuurlijk het visitekaartje van jouw merk of organisatie. Het logo, de kleuren, het lettertype en het doorvoeren ervan in alle communicatie: het moet kloppen. Jouw huisstijl laat zien waar je voor staat: het is de weerspiegeling van je corporate ziel en merkwaarden. Daarom hechten wij veel waarde aan de weloverwogen ontwikkeling ervan.

In het communicatievak worden de termen huisstijl, corporate identity en visuele identiteit regelmatig door elkaar gebruikt. Om het simpel te houden: een huisstijl omvat alle communicatiemiddelen waarmee je de visuele identiteit communiceert. Van je visitekaartje, briefpapier en e-mailhandtekening tot de bedrijfskleding en bijvoorbeeld een bedrijfspresentatie.

Een eigen huisstijl ontwerp maakt jou zichtbaar en herkenbaar door middel van visuele communicatietaal

Het logo als boegbeeld

Het ontwerp van je logo is vrijwel altijd de eerste stap binnen het ontwerp van de huisstijl. Op dit boegbeeld van je organisatie stemmen we de vormen, kleuren en typografie van alle andere visuele middelen af. Bij byteffekt streven we altijd naar een conceptueel logo-ontwerp. Hiermee bedoelen we dat we het logo een bepaalde betekenis mee willen geven, een betekenis gebaseerd op de kernwaarden van jouw organisatie. Zo geven we het logo extra communicatiekracht.

Doel van een huisstijl ontwerp

Het belangrijkste doel van jouw huisstijl ontwerp is het zichtbaar maken van de visuele identiteit van de organisatie. En wel zo creatief, onderscheidend, eenduidig en origineel mogelijk. Dan zorgt voor herkenbaarheid, omdat de stijl en uitstraling overal terugkomt. Bovendien staat het verzorgd en professioneel als je alle visuele communicatie tot in de puntjes doorgevoerd hebt.

Het belang van huisstijl ontwerp

Met jouw huisstijl maak je die o zo belangrijke eerste indruk. En zoals je weet: die eerste indruk kun je maar één keer maken. Bij het zien van een visitekaartje of presentatie trekken mensen meteen al onbewust conclusies, zonder nog maar één letter gelezen te hebben. Je kunt het vergelijken met jezelf presenteren tijdens een pitch of verkoopgesprek. De mensen met wie je spreekt hebben al een bepaald beeld van je, voordat jij één woord hebt uitgebracht.

Het huisstijl ontwerpproces

Bij byteffekt doorlopen we de volgende stappen bij het ontwerpen van je huisstijl.

  1. Eerst moet de branding – de merkidentiteit, het karakter en het verhaal van je organisatie – staan. Heb je je branding nog niet op orde, dan gaan we daar eerst samen naar kijken.
  1. De branding vertalen we naar een visuele identiteit. De visuele stijl waaraan je organisatie te herkennen is, bestaat uit een combinatie van je logo, typo, kleuren, patronen en foto’s.
  1. Daarna rollen we de visuele identiteit uit op je corporate communicatiemiddelen. Naast bijvoorbeeld je visitekaartje en briefpapier is ook je website een belangrijk onderdeel van het huisstijl ontwerp.

Het resultaat mag gezien worden

Met een eigen en herkenbare huisstijl ontwerp geef je een helder beeld van jouw organisatie. Je vertelt het verhaal van jouw organisatie nu ook met alle visuele communicatiemiddelen. Alles past bij elkaar, het een sluit naadloos aan op het ander. Het is duidelijk hoe jouw organisatie zich visueel aan de wereld toont. Nogmaals: alle communicatie met daarop jouw huisstijl draagt bij aan die ongelooflijk belangrijke eerste indruk.

Dit doen wij ook allemaal

Nieuw huisstijlontwerp of een aanpassing van je huidige nodig? Wij denken graag met je mee!

Search