fbpx
22

22 Brochures

Een kwarteeuw geleden vroegen wij onszelf af – ja, er werken ook een paar ouwe rotten bij byteffekt – hoelang het nog zou duren voordat definitief het doek valt voor brochures, folders en andere papieren communicatiemiddelen. Welnu, dat doek is anno vandaag nog steeds niet gevallen. We durven zelfs wel te beweren dat dat ook in de komende 25 jaren niet gaat gebeuren.

Een mooie brochure verliest zijn glans ook vandaag (nog) niet: jou effectief verbinden met je doelgroep.

Zeg nou zelf: het is toch heerlijk om lekker langzaam door een mooie brochure heen te bladeren? En je te laten verrassen door de volgende pagina en de pagina’s daarna? Hoe dan ook: brochures hebben nog steeds bestaansrecht. Simpelweg omdat het gevoel, het geluid en de uitstraling (en zelfs de geur!) van een brochure bijdraagt aan merkbeleving. Bovendien hebben brochures bewaarwaarde. Het is een stukje tijd(geest) Γ©n boodschap gevangen in mooie vormgeving, beeld en tekst.

De overtuigende vorm van brochures

De definitie (gaaap) van een brochure luidt: een geprinte uitgave die bestaat uit meerdere pagina’s die met lijm aan elkaar zijn bevestigd. Bij kleinere uitvoeringen mogen de pagina’s ook bij elkaar worden gehouden door nietjes. Yes! Het verschil met een flyer is dat een brochure meerdere pagina’s heeft: een flyer is niets meer (en niets minder) dan een gevouwen document. Dat je in een brochure mooi de ruimte hebt voor fotografie en prachtige grafische vormgeving versterkt natuurlijk de verleidingskracht van dit old school communicatiemiddel.

Hoe maken wij jouw brochure?

  1. We ontwikkelen eerst een concept. Dit is inclusief het inkaderen van de doelgroep en de doelstelling van de te maken brochure. Als er al een concept (elders) ontwikkeld is, zullen we het ontwerp daarop afstemmen – tenminste, als we het concept goed genoeg vinden… πŸ˜‰
  2. Onze vormgevers maken vervolgens een conceptontwerp. Meestal is dat de vormgeving van de cover en één of twee spreads.
  3. Ben je als opdrachtgever tevreden? Dan ontwerpen we ook de volgende pagina’s.
  4. Tijdens de conceptontwikkeling – en ook in de ontwerpfase – schuift ook een copywriter aan om de inhoud c.q. content te kunnen bedenken en schrijven. Dit gaat uiteraard in nauwe samenspraak met de opdrachtgever.
  5. Pas als de vorm en inhoud één prachtig geheel vormen, gaat de brochure in productie. We organiseren de fotografie en maken het document druktechnisch Γ³f β€˜digitaaltechnisch’ in orde.

Digitale brochure

Natuurlijk kun je door ons ook een digitale brochure laten maken. Ook daar kun je op je gemakje doorheen bladeren. Maar de beleving is toch wel iets anders dan die van zijn papieren broer. Het voordeel van digitaal zit β€˜m vooral in de verschillende manieren van doorbladeren, het kunnen vergroten en verkleinen van items en het invoegen van allerlei links. Dit maakt de digitale brochure tot een lekker interactief communicatiemiddel.

Cases

Dit doen wij ook allemaal

Mooie en overtuigende brochure nodig? Wij maken hem voor je!