03

03 Logo ontwerp

Je kiest een bedrijfsnaam, een kleur en een gezellig lettertype. Dan heb je genoeg input voor een logo. Toch? Tsja. Zo eenvoudig kan het zijn. Maar als je écht blijvend indruk wil maken met jouw merk komt er wel wat meer kijken bij het ontwikkelen van een goed logo ontwerp.

Een conceptueel bedrijfslogo maakt jou onderscheidend en herkenbaar voor je doelgroep: altijd en overal

Letterlijk betekent logo ‘woord’. Figuurlijk betekent logo hét signaal dat de kernwaarden van een organisatie uitdraagt en dat in één oogopslag het verhaal van jouw organisatie vertelt. Verwar logo niet met het veelgebruikte ‘beeldmerk’. Beeldmerk betekent tekening. Een logo is méér, want deze kan bestaan uit een beeldmerk, een woordmerk of een combinatie van beide. Een woordmerk is trouwens de merknaam geschreven in een bepaald lettertype en corpsgrootte. Goed. Genoeg definities voor nu.

Wat maakt een logo ontwerp tot een goed logo ontwerp?

Bij byteffekt houden we van logo’s met een idee erachter, oftewel conceptuele logo’s. De logo’s die wij ontwerpen geven we zoveel mogelijk betekenis mee. Betekenis gebaseerd op de kernwaarden van jouw organisatie. Op deze manier laden we een logo met extra communicatiekracht. In onze ogen voldoet een goed logo ontwerp in elk geval aan de volgende drie eigenschappen:

Het logo spreekt je doelgroep aan

Je logo straalt de unieke eigenschappen van je organisatie uit. Daarom moet je goed helder hebben wat je doelgroep aanspreekt en wat je wilt uitstralen. Als het logo bij je doelgroep past, krijgt je publiek meteen het juiste gevoel bij jouw onderneming.

Het logo is tijdloos

Een goed logo gaat járen mee. Natuurlijk maken trends het soms nodig om je logo wat op te frissen, om het weer helemaal up-to-date te laten zijn. Maar als het goed is zijn die ingrepen minimaal. Kwestie van restylen dus.

Het logo is breed toepasbaar

Een goed logo past op een visitekaartje, website, balpen en t-shirt. Schaalbaarheid is daarmee een belangrijke voorwaarde voor een goed logo. Ook moet je het logo diapositief - een term in de druktechniekwereld - kunnen toepassen en is het goed te animeren. De tijd dat een logo alleen op briefpapier tot leven kwam, ligt immers al lang achter ons.

Houd het simpel

Ook eenvoud is een belangrijke voorwaarde voor een krachtig logo. Vermijd overbodige vormen en kleuren. Keep it stupid simple. Dat je logo opvallend moet zijn, onderscheidend en herkenbaar: dat is logisch. Tóch noemen we het even, want aandacht trekken en vasthouden geldt voor alle communicatiemiddelen en dus zeker ook voor hét symbool van jouw organisatie.

Logo ontwerp: volgorde van stappen

Bij byteffekt doorlopen we de volgende stappen bij het ontwerpen van je logo.

  1. Eerst moet de branding – de merkidentiteit, het karakter en het verhaal van je organisatie – staan. Heb je je branding nog niet op orde, dan gaan we daar eerst samen naar kijken.
  2. Dan vertalen we de branding naar een visuele identiteit: de visuele stijl waaraan je organisatie te herkennen is. In deze stap vindt het logo-ontwerp plaats, in nauwe samenhang met de bepaling van de typo, kleuren, patronen en foto’s.
  3. Dan het huisstijl ontwerp: we rollen de visuele identiteit uit op je corporate communicatiemiddelen. Naast bijvoorbeeld een visitekaartje en briefpapier is ook de website een belangrijk onderdeel van het huisstijl ontwerp.

Dit doen wij ook allemaal

Sprekend logo nodig? Wij ontwerpen hem graag voor je!

Search