03 Logo ontwerp
‘Ontwerp in vijf minuten jouw logo’, kopt een van de websites die Google laat zien bij het intikken van ‘logo ontwerp’. Tsja. Zo eenvoudig is het dus. Of komt er meer kijken bij het ontwikkelen van een goed logo ontwerp? We gaan graag even in op deze retorische vraag.

Het doel van een conceptueel bedrijfslogo is om jou onderscheidend en herkenbaar te maken voor je doelgroep: altijd en overal.
Letterlijk betekent logo ‘woord’. Figuurlijk betekent logo hét signaal dat de kernwaarden van een organisatie uitdraagt en dat in één oogopslag het verhaal van jouw organisatie vertelt. Verwar logo trouwens niet met het veelgebruikte ‘beeldmerk’. Beeldmerk betekent tekening. Een logo is méér want deze kan bestaan uit een beeldmerk, een woordmerk of een combinatie van beide. Een woordmerk is trouwens de merknaam geschreven in een bepaald lettertype en corpsgrootte. Goed. Genoeg definities voor nu.


Wat maakt een logo ontwerp tot een goed logo ontwerp?
Bij byteffekt houden we van logo’s met een idee erachter, oftewel conceptuele logo’s. De logo’s die wij ontwerpen willen we zoveel mogelijk betekenis meegegeven, betekenis gebaseerd op de kernwaarden van jouw organisatie. Op deze manier laden we een logo met extra communicatiekracht. In onze ogen voldoet een goed logo ontwerp in elk geval aan de volgende drie eigenschappen:
Het logo spreekt je doelgroep aan
Je logo straalt de unieke eigenschappen van je organisatie uit. Daarom moet je goed helder hebben wat je doelgroep aanspreekt en wat je wilt uitstralen. Als je logo bij je doelgroep past, is de kans groot dat je publiek meteen het juiste gevoel krijgt bij je onderneming.
Het logo is tijdloos
Een goed logo gaat járen mee. Natuurlijk maken trends het soms nodig om je logo wat op te frissen om het weer helemaal up-to-date te laten zijn. Maar als het goed is zijn die ingrepen minimaal. Kwestie van restylen dus.
Het logo is breed toepasbaar
Een goed logo past op je visitekaartje, website, balpen en T-shirt. Schaalbaarheid is daarmee een belangrijke voorwaarde voor een goed logo. Ook moet je het logo diapositief - een term in de druktechniekwereld - kunnen toepassen en is het goed te animeren. De tijd dat een logo alleen op briefpapier tot leven kwam ligt immers al lang achter ons.
Cases
Hou het simpel
Ook eenvoud is een belangrijke voorwaarde voor een krachtig logo. Vermijd overbodige vormpjes en kleurtjes maar keep it stupid simple. Dat je logo opvallend moet zijn, onderscheidend en herkenbaar is niet meer dan logisch. Tóch noemen we het even want aandacht trekken en vasthouden geldt voor alle communicatiemiddelen en dus zeker ook voor hét symbool van jouw organisatie.


Logo ontwerp: volgorde van stappen
Bij byteffekt doorlopen we de volgende stappen bij het ontwerpen van je logo.
- Eerst moet de branding – de merkidentiteit, het karakter en het verhaal van je organisatie – staan. Dit is de eerste stap. Heb je je branding nog niet op orde, dan gaan we daar eerst samen naar kijken.
- De tweede stap is om de branding te vertalen naar een visuele identiteit: de visuele stijl waaraan je organisatie te herkennen is. In deze stap vindt het logo-ontwerp plaats, in nauwe samenhang met de bepaling van de typo, kleuren, patronen en foto’s.
- Het huisstijl ontwerp is stap 3: we gaan de visuele identiteit uitrollen op je corporate communicatiemiddelen. Naast bijvoorbeeld je visitekaartje en briefpapier is ook je website een belangrijk onderdeel van het huisstijl ontwerp.