Deel deze blog
De nieuwe targeting-tool van Facebook is sinds kort ineens erg zichtbaar in de timeline van volgers. Hoewel Advantage Suite vorig jaar al is gelanceerd door Meta en het dus voor veel marketing minds geen nieuws is, is de uitbreiding met Advantage Plus dat wel. Zeker nu het zo zichtbaar is. De functie van Meta creëert namelijk zelf koppen in opvallende (lees: afwijkende) lettertypes boven advertenties om beter resultaat te krijgen.
Laten we bij het begin beginnen. Wat is Meta Advantage Suite? Het is een verzamelnaam voor een aantal geautomatiseerde opties in het advertentiebeheer op Meta (voorheen Facebook). Als je al eerder hebt geadverteerd via het social medium, is er niet veel veranderd. Er zijn simpelweg een aantal opties bijgekomen onder de noemer Advantage+, waarmee Meta vooral gebruik maakt van het eigen algoritme om de advertenties te automatiseren en optimaliseren. Deze functies werken met AI en Machine Based Learning. Klinkt spannend? Het scheelt vooral veel tijd!
Meta Advantage Suite automatiseert bepaalde elementen van een advertentiecampagne op basis van Meta’s algoritmes en voert optimalisaties realtime door. De bedoeling is het verbeteren van campagnes zonder terugkerende handmatige handelingen. De functies van Advantage+ zijn zo gemaakt dat ze inzicht verkrijgen in wat het beste werkt voor jouw organisatie en de campagne continu aanpassen. Op die manier weet Meta het beste resultaat te krijgen, zonder dat je als adverteerder daar heel veel energie en tijd aan kwijt bent.
💡 Wat is een Meta campagne?
Een Meta campagne is een advertentiecampagne die wordt uitgevoerd op een platform van Meta, voorheen bekend als Facebook. Meta is het moederbedrijf van een aantal bekende social media-platforms, zoals Facebook, Instagram en WhatsApp. Een campagne bestaat uit het maken en uitzetten van advertenties op deze platforms om een bepaald doel te bereiken, zoals verkoop van producten of naamsbekendheid. Een advertentie bestaat uit verschillende onderdelen, zoals afbeeldingen, video’s, carrousels en teksten. Meta biedt opties voor doelgroepsegmentatie op basis van diverse gegevens en interesses, instellen van biedstrategieën en het bijhouden van prestaties en statistieken.
Meta’s Advantage Suite is verdeeld in tweeën: Advantage en Advantage+. Advantage zijn de bekendere, standaard optimalisaties op het gebied van doelgroepen. Advantage+ is het nieuwste onderdeel in de Suite, waarmee de algoritmes van Meta, AI en Machine Based Learning worden aangesproken. Deze functie biedt het volgende:
Dit is de verbeterde versie van de doelgroepselectie. Als je dit inschakelt, geef je Meta de opdracht om de doelgroep voor de campagne te verbreden buiten de selectie die je aangeeft, waardoor de campagne het waarschijnlijk beter zal doen.
Lookalike campagnes zijn niet nieuws. Maar Advantage+ biedt nu de optie om de targeting buiten vergelijkbare doelgroepen te vergroten als dit een beter resultaat oplevert. Dit kan de kosten van een campagne verlagen.
Bij het inschakelen van deze optie past Advantage+ de creatieve elementen van een advertentie aan om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen. Denk hierbij aan het afwisselen van teksten (als kop, primaire tekst of beschrijving), verbetering van de foto of video (inclusief filters) en de samenstelling op advertentieniveau. Bij die laatste past Meta de weergave en indeling aan op waar de bezoekers die de advertentie hebben gezien het beste op reageren. Dit is dus die zichtbare optie, waarbij er koppen boven afbeeldingen worden geplaatst.
Bij automatisch plaatsen laat Meta de advertentie op alle advertentieplekken zien als dit tot een beter resultaat leidt.
Voor het promoten van een app biedt Meta nu de mogelijkheid om meerdere instellingen te automatiseren, waardoor je een beter resultaat haalt. Dit is geschikt voor appinstallaties en appgebeurtenissen.
Bij deze optie gaat Meta aan de slag met het verbeteren van een shopping-campagne, waardoor de campagne meer conversies oplevert doordat Meta vrijheid heeft met betrekking tot budget, targeting, plaatsing en advertentiemateriaal.
Het gebruik van Meta Advantage+ biedt zeker voordelen, zoals een besparing op tijd en energie. Het maakt het campagnebeheer in ieder geval efficiënter en eenvoudiger. Of het daadwerkelijk meer conversies oplevert, is een kwestie van onderzoeken per product of advertentie.
De social mediaspecialisten van byteffekt passen de opties wel toe. Zij merken vooral een betere zichtbaarheid van de campagnes wanneer zij Meta toestaan geautomatiseerde optimalisaties door te voeren. Uiteraard houden we hierbij altijd vinger aan de pols en controleren en monitoren we de uitkomsten kritisch.
Alles uit je Meta campagne halen? Zet onze social mediaspecialisten aan het roer en behaal mooie resultaten.
Deel dit bericht