Terug naar blog

Universal Analytics is definitief verleden tijd: exporteer vóór juli je gegevens

23 mei 2024 
– 6 minuten leestijd

Deel deze blog

Wij, als online marketeers, zijn gék op data. Het begrijpen van gebruikersgedrag, het meten van campagneresultaten en vervolgens het nemen van beslissingen zijn in onze ogen essentieel voor online succes. De meest gebruikte tool voor deze doeleinden is Google Analytics. Google Analytics 4 heeft Universal Analytics vervangen. Wil je de data houden? Dan moet je nu actie ondernemen.

Sinds 1 juli 2023 verwerken standaard Universal Analytics-property’s geen nieuwe gegevens meer. Dit betekent ook dat iedereen vanaf 1 juli 2024 de toegang tot de Universal Analytics-interface en API verliest.

Als je tot nu toe nog niet bent overgestapt, hoef je je gelukkig nog geen zorgen te maken. Sinds maart 2023 heeft Google namens jou automatisch een GA4-property aangemaakt, tenzij je je hebt afgemeld voor deze automatische migratie. Deze automatisch aangemaakte properties hebben waar mogelijk bestaande sitetags hergebruikt.

Universal Analytics wordt verwijderd

Sinds 1 juli 2023 verwerken standaard Universal Analytics-property’s geen nieuwe hits meer, inclusief standaardproperty’s in accounts die ook 360-property’s bevatten. Hoewel sommige accommodaties nog een korte periode gegevens hebben verwerkt, is het belangrijk om te beseffen dat vanaf de week van 1 juli 2024 toegang tot Universal Analytics-property’s en de API niet langer beschikbaar is. Dat betekent dus ook dat je geen toegang meer hebt met alleen-lezen en alle gegevens worden verwijderd. Deze volledige afsluiting van Universal Analytics vindt plaats binnen een week vanaf 1 juli.

Het is dus tijd om je eerder verzamelde gegevens uit Universal Analytics te exporteren. Gelukkig biedt Google verschillende manieren om dit te doen, waaronder het exporteren van individuele rapporten naar verschillende formaten zoals CSV, Excel, Pdf, het gebruik van de Google Analytics Reporting API of de mogelijkheid om de Google Spreadsheets-add-on voor Analytics te installeren.

Welke gegevens moet je (niet) exporteren?

Het exporteren van de gegevens uit Universal Analytics moet dus gebeuren voor 1 juli 2024. Alleen wanneer je Lookerstudio of iets dergelijks gaat gebruiken, is dit van toepassing:

Algemeen
Exporteer geen gemiddelden of percentages.

Percentages

Exporteer geen percentages zoals conversiepercentages en bouncepercentages. Een percentage is al berekend over een bepaalde periode, waardoor dit percentage, zoals een bounce of conversiepercentage, niet representatief meer is.

Exporteer ‘Bounces’ in plaats van ‘Bouncepercentage’, met deze statistiek kun je namelijk nog later bounce percentages berekenen over een bepaalde tijd.

Gemiddelden

Ditzelfde gebeurt met gemiddelden zoals gemiddelde sessieduur. In plaats daarvan exporteer je de sessieduur als totaal en voeg je Gem. Sessieduur vervolgens weer toe als berekende statistiek met de volgende formule: Sessieduur/ Sessies

Impact op Google Ads-campagnes

Als je Universal Analytics-property aan je Google Ads-account is gekoppeld, wil je extra aandacht besteden aan de impact van deze verandering op je campagnes. Vanaf 1 juli 2023 worden er geen Universal Analytics-gegevens meer naar Google Ads gestuurd, wat invloed kan hebben op zaken als biedingen, doelgroepen en het importeren van sitestatistieken. Voor Analytics 360-property’s geldt dat vanaf 1 juli 2024.

Wij raden je dan ook sterk aan om de Google Ads-links van je Universal Analytics-property te migreren naar je GA4-property en om, indien van toepassing, Google Ads-conversies te maken op basis van GA4-sleutelgebeurtenissen. Dit zorgt voor een smooth overgang en behoudt de effectiviteit van je advertentiecampagnes. Google Ads heeft hiervoor een waardevol helpcentrum ingericht waar meer informatie te vinden is.

Verwijderen van Universal Analytics-property

Hoewel je je Universal Analytics-property kunt verwijderen, wordt dit niet aanbevolen. Tenzij je 100% zeker weet dat je geen gegevens meer nodig hebt voor je GA4-property of andere geconfigureerde bestemmingen. Het verwijderen van de property kan namelijk de gegevensstroom naar je GA4-property stopzetten, waardoor er extra werk ontstaat om een nieuwe Google-tag in te stellen.

Het is de hoogste tijd om over te stappen naar GA4 en je gegevens te exporteren. Daardoor behoud je de waardevolle inzichten die nodig zijn om te slagen in de digitale wereld. Kom je er niet uit en heb je hulp nodig bij de migratie naar GA4? Wij helpen je graag!

romy
Romy Brookhuis  – SEO specialist & marketing strategie

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Zoek
3mfy4sdxun3n44w6p9jmknmkq3gg666adsgzpkadkp4qsmjqpj9awpibioqs8533ruyq5gm62z67fhpvny4gmj7tkinp9h69jxw