Terug naar blog

Barbie is een roze wake-up call voor merken

7 augustus 2023 
– 5 minuten leestijd

Deel deze blog

Heb jij onlangs gegoogeld naar Barbie of één van de acteurs uit de nieuwste film? Wij moesten ook even knipperen, maar kregen daarna een dikke smiley op ons gezicht. Wát een vette actie. Pink takes over the world! 🩷 Van roze billboards tot een volledig Barbie-stijl ingericht Miami Beach House op Airbnb. Dat is een sterk staaltje branding en een wake-up call voor heel veel merken! Dit is wat jij kunt leren van Barbie’s branding campagne.

Barbie is weer helemaal hot en happening anno 2023. De marketeers van de nieuwe Barbie-film hebben écht goed opgelet bij de lessen merkstrategie 😉 Aandacht trekken, een fanbase bouwen, viraal gaan: Barbie doet het allemaal. Als geen ander weet het merk ‘branding strategie’ toe te passen en hun bekendheid en betrokkenheid te vergroten. Welke lessen kun jij leren voor jouw merk van deze over de top Ken-tastic aanpak?

1 Maak nieuwsgierig

We hadden het er in onze nieuwsbrief al over: de broodkruimelstrategie van Warner Bros. Door eerst een aantal kleine elementen van de film vrij te geven, werd de nieuwsgierigheid naar de film vergroot. En nieuwsgierigheid is psychologisch gezien een fantastische reclametool. Natuurlijk, diegene die hard schreeuwt krijgt ook aandacht. Voor even. Maar als je het verlangen-naar-meer-willen-weten kunt triggeren, blijf je als merk langer hangen.

Door steeds een beetje meer informatie te geven, stimuleer je meedenken, fantaseren en de stap naar het vinden van het antwoord. Of het kopen van een bioscoopkaartje, in Barbie’s geval.

In marketing noemen we dit ook wel een teaser campagne. Een techniek waarbij cryptische advertenties een ‘buzz’ creëren rondom een nieuw product of dienst. Meestal is dit ook een mix van verschillende platforms: van abri’s tot social media. Voor onze opdrachtgever European Aerosols hebben we ook succesvol gewerkt met deze strategie

2 Timing

Barbenheimer onderstreept hoe belangrijk timing is. Barbenheimer is een leuke samenvoeging van Barbie en Oppenheimer, de films die tegelijk werden uitgebracht en strijden om de biosbezoekers. Je zou denken dat het niet handig is en dat het bezoekers kost. Maar het is niet voor niets dat zulke grote kaskrakers in de zomer gelanceerd worden. Er is weinig te doen (schaarste), dus alle aandacht gaat naar deze films. Timing van een campagne is dus belangrijk. Niet alleen voor de lancering, maar ook de timing van de teaser campagne en het opnieuw geven van stukjes informatie. Dus een strakke strategie uitdenken van tevoren en niet van die plannen afwijken is het tweede leerpunt.

3 Samen sterk = samen populair

Wat Mattel en Warner Bros met Barbie ontzettend goed hebben gedaan, zijn de vele samenwerkingen met andere merken. Meer dan 100 als we online bronnen kunnen geloven. Airbnb, Chi stijltangen, Crocs, NYX make-up, Impala skates, Vans schoenen en een Xbox spelcomputer. Je kunt het haast zo gek niet bedenken of er is een roze samenwerking. Delen is vermenigvuldigen, en in dit geval: brand awareness creëren. Gelimiteerde oplages zijn gewild, ze zorgen voor urgentie en interesse én stimuleren de betrokkenheid en verkoop. Win-win-win-situatie.

4 Ken je doelgroep en betrek fans

Wat ook een deel van het succes van Barbie bepaalt, is het inspelen op de doelgroep. De film is voor kinderen vanaf 9 jaar te bekijken en dus is de doelgroep heel breed. Van kinderen tot hun ouders die vroeger zelf met de barbiepoppen hebben gespeeld. De strategie rondom de film en samenwerkingen spreekt beide doelgroepen aan en dat is een sterk staaltje segmentatie. Door goed inzicht in je doelgroep, kun je de juiste boodschap bij de juiste doelgroep brengen, gepersonaliseerde ervaringen leveren en het beste resultaat behalen. Er is zelfs een Barbie Selfie Generator, waarbij je selfie door AI wordt omgetoverd in een Barbie-stijl foto. Leuk voor jong en oud, deelbaar, herkenbaar en… viral!

Barbie branding campagne
Beeld © Warner Bros./Mattel

5 Alles en altijd Barbieroze

Barbieroze is een ding. Die signature-kleur is superherkenbaar en datzelfde geldt voor het lettertype van het logo. De consistentie in de visuele middelen, oftewel de huisstijl of merkidentiteit, draagt bij aan de merkbekendheid. Door consistent te zijn met je huisstijl en branding vergroot je de herkenbaarheid.

360 graden marketing werkt

Wat we kunnen concluderen uit de marketingstrategie van Barbie is dat 360 graden marketing werkt. Wisten wij allang natuurlijk 😉 Kun jij ook wel wat Kenergy en Barbie-vibes gebruiken voor jouw merk? Wij helpen je graag met het maken van impact. Neem contact op >

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Zoek
3mfy4sdxun3n44w6p9jmknmkq3gg666adsgzpkadkp4qsmjqpj9awpibioqs8533ruyq5gm62z67fhpvny4gmj7tkinp9h69jxw