Terug naar blog

Black Friday: Shoppen tot je erbij neervalt of juist niet?

27 oktober 2023 
– 5 minuten leestijd

Deel deze blog

Op 24 november 2023 is het weer Black Friday. Hét koopfestijn van het jaar, waarbij de prijzen flink zakken en er massaal sint- en kerstcadeaus worden ingeslagen. Wat begon als een Amerikaanse traditie is uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen dat inmiddels ook in Nederland niet meer weg te denken is. De dag heeft voor- en tegenstanders en wel of niet meedoen zegt erg veel over de normen en waarden van jouw merk.

Black friday byteffekt blog

Oorsprong van Black Friday

Black Friday vindt zijn oorsprong in de Verenigde Staten en wordt gevierd op de vrijdag na Thanksgiving. Het is de vrijdag waarop de meeste werknemers in de Verenigde Staten vrij hebben en tijd hebben om kerstinkopen te doen. Black Friday markeert dan ook het begin van het seizoen voor de kerstinkopen en winkels lokken consumenten met kortingen tot wel 75%. Veel winkels gaan al vroeg in de ochtend open en klanten staan vaak uren in de rij te wachten tot ze de winkels kunnen betreden en spotgoedkope kerstcadeaus kunnen scoren.

De term Black Friday wordt in de geschiedenis vaker gebruikt, onder andere voor de goudcrash op Wallstreet in 1869. Maar de term verwijst ook naar de dag waarop winkeliers voor het eerst in het jaar op zwarte cijfers (winst) komen te staan in plaats van rode cijfers (verlies). Het illustreert hoe belangrijk de kerstperiode is voor het jaarlijks eindresultaat in de boekhouding.

Black Friday in Nederland

Zoals dat gaat met trends in de VS, waaien ze eerst over naar Engeland en dan maken ze meestal ook de oversteek naar Nederland. Hoewel Thanksgiving nog geen voet aan de grond krijgt in ons land, heeft Black Friday Nederland al wel veroverd. In grote steden doen ook musea en horeca mee met kortingsacties. In Nederland zijn de kortingen overigens niet zo hoog als in Amerika, maar wordt de dag desondanks omarmd om voordelig kerst- en sinterklaascadeaus te kopen.

Van vrijdag tot Cyber Monday

Wat ooit begon als een enkele dag van koopjesjagen, is uitgegroeid tot een hele week vol kortingen. De maandag na Black Friday staat bekend als Cyber Monday, waarbij vooral de webshops pronken met hun beste aanbiedingen. Dit geeft consumenten meer tijd om koopjes te scoren en de verkopers hebben meer dagen om hun winst te vergroten.

Protest tegen overmatige consumptie

Maar al dat kopen, kopen en nog meer spullen met nog meer korting kopen, is natuurlijk voedingsbodem voor kritiek. In een persbericht van Milieu Centraal werd vorig jaar vermeld dat 1 op de 3 Nederlanders Black Friday onzin vindt. Het koopfestijn zet volgens deze consumenten aan tot impulsaankopen en dat past niet in een tijd waar het klimaatprobleem aan de orde van de dag is.

Om die reden is er een tegenbeweging ontstaan, die in 2022 echt heel duidelijk naar voren kwam door een aantal bold statements van merken die niet meegingen in de Black Friday gekte.

Gesloten winkels en duurzame alternatieven

Dille & Kamille sloot vorig jaar de winkels in Nederland, België en Duitsland en ook de webshop ging dicht. De winkelketen inspireert mensen om bewust, onthaast en duurzaam te leven in harmonie met elkaar, de omgeving en de natuur. Daarom hielpen de medewerkers van Dille & Kamille op Black Friday in de natuur bij Staatsbosbeheer en maakten ze er zo hun eigen Green Friday van.

De Zweedse meubelgigant IKEA vindt ook dat Black Friday duurzamer kan en heeft daarom Bring Back Friday in het leven geroepen. Klanten kunnen hun oude IKEA meubel terugbrengen en krijgen een deel van de waarde van dat meubel terug in de vorm van een IKEA tegoedbon. De teruggebrachte meubels worden vervolgens voor een klein prijsje verkocht in de Circular Hub.

Overconsumptie: we hebben al zoveel

Er ontstaan dus campagnes om mensen aan te moedigen om op deze dag niets te kopen, om de aandacht te vestigen op het overmatige consumeren. In een tijd waarin we geconfronteerd worden met milieuproblemen en overbevolking, is het belangrijk om na te denken over de vraag of we echt nog meer spullen nodig hebben. Black Friday heeft het bewustzijn vergroot over de impact van onze koopgewoonten op het milieu en op de eigen financiële situatie.

Wat wil jij met Black Friday?

Als bedrijf of merk is het belangrijk om na te denken over de vraag of Black Friday bij jouw waarden past. Doe je mee aan Black Friday en bied je kortingen aan? En hoe communiceer je dat dan? Denk hierbij goed na over je marges, kan zo’n dag wel uit? Wat betekent stunten met prijs voor jouw imago richting klanten en leveranciers? Je moet jezelf afvragen of dat het waard is. Waarschijnlijk ga je geen loyale klanten werven met Black Friday. Dat hoeft geen probleem te zijn, zolang je je er maar bewust van bent.

Als jij duurzaamheid hoog in het vaandel hebt staan, zou het tegenstrijdig zijn als je met je onderneming aansluit bij Black Friday. Misschien is het een beter idee om de tegenbeweging te volgen en deze dag te gebruiken om jouw boodschap van duurzaamheid en bewust consumeren over te brengen. Het is een belangrijke overweging die de identiteit en geloofwaardigheid van je merk beïnvloedt. Wat je ook kiest, wees je bewust van de keuzes die je maakt en de impact die ze hebben.

Hulp nodig bij het bedenken van een sterk Black of juist Green Friday concept? Wij zijn er helemaal klaar voor!

ulco
Ulco de Jong – Copywriter

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Zoek
3mfy4sdxun3n44w6p9jmknmkq3gg666adsgzpkadkp4qsmjqpj9awpibioqs8533ruyq5gm62z67fhpvny4gmj7tkinp9h69jxw