Deel deze blog
Voordat we verdergaan eerst even dit: deze blog is door een copywriter geschreven. Zo, dan heb je alvast geen reden meer om te twijfelen. Of ben je nog niet overtuigd? Snappen we. Technologie heeft inmiddels veel mensenwerk uit handen genomen en aloude ambachten doen verdwijnen. Dus waarom zou teksten schrijven niet het volgende technologische hoogstandje kunnen zijn? Oh, wacht. Met de nieuwe tool ChatGPT is dit al mogelijk. Helaas, dan weten we nu hoe laat het is: tijd om onze copywriters de laan uit te sturen. Of toch niet?
Ga naar de website chat.openai.com, typ deze vraag in de chatbalk en krijg binnen enkele seconden het antwoord. Geen halfbakken zinnen of verbasterd Nederlands, maar keurige volzinnen en een heldere uitleg. ChatGPT is een taalmodel dat gebruikmaakt van Artificial Intelligence (AI) of kunstmatige intelligentie om hele gesprekken met mensen te voeren en meer. Deze chatbot is tot alles in staat, als het maar om teksten gaat. Probeer het zelf eens: je mond zal openvallen van verbazing. En bij onze copywriters kwam zelfs angstzweet kijken.
Copywriters schrijven blogs. ChatGPT ook. Copywriters maken productteksten. ChatGPT ook. Copywriters bedenken pakkende paginatitels. Je raadt het al. Of laat ChatGPT snel je huiswerk maken, ontdekken vele middelbare scholieren. Nooit meer ‘mijn hond at m’n huiswerk op’ als excuus. Dat het slimme taalmodel de gedroomde ‘huiswerkbegeleiding’ van leerlingen is lijkt duidelijk. Maar is het daarnaast de gevreesde banenverslinder van copywriters? ‘Nee’, is zelfs het eerlijke antwoord van de slimme tekstgenerator zelf.
Een nadere toelichting van ChatGPT zegt het volgende: ‘Copywriting is een specifiek vakgebied dat veel meer omvat dan alleen het schrijven van teksten. Een copywriter moet bijvoorbeeld ook in staat zijn om te onderzoeken, te analyseren en te begrijpen wat de doelgroep wil en welke boodschap het beste overkomt. Een goede copywriter zal altijd meer waarde toevoegen aan een project door zijn of haar specifieke kennis en ervaring.’ Fieuw. Nu hoeven we niemand van ons team de deur te wijzen.
In plaats van deze ontwikkeling de rug toe te keren, kunnen tekstschrijvers veel beter dankbaar gebruikmaken van ChatGPT. Want copywriting en AI zijn samen écht een ijzersterk duo. Zo ervaren copywriters regelmatig hoe lastig het is om goede koppen en sterke intro’s voor uiteenlopende teksten te bedenken. Laat het gerust over aan de chatbot, zodat jij je kunt focussen op het effectief vertalen van je boodschap naar de doelgroep. Of het schrijven van een verzorgde kerntekst. ChatGPT bedient en vult aan daar waar jij hulp nodig hebt.
Op de betrouwbaarheid van ChatGPT valt wel iets af te dingen. Ja, dat klinkt misschien onvoorstelbaar na wat je zojuist hebt gelezen. Toch kan deze bruikbare AI-tool de kwaliteit van de ontwikkelde teksten (nog) niet garanderen. Dit heeft alles te maken met het opleidingsniveau van de bot voor een onderwerp. Zie het als een soort examen, waarvoor je niet of niet goed geleerd hebt. Dan geef je soms ook antwoorden die niet kloppen. Tip aan copywriters: lees de teksten van de bot altijd goed na en controleer de inhoud op waarheid.
Eén ding zijn we hierboven nog vergeten te noemen: de intelligente schrijftool kan niet vooruitkijken. Flauw natuurlijk, want daar is-ie ook niet voor ontworpen. Alhoewel, de chatbot durft wel een gok te wagen als het gaat over zichzelf. Dit is de voorspelling: ‘In de toekomst zal ChatGPT waarschijnlijk worden verbeterd en geoptimaliseerd, waardoor het nog betere resultaten kan leveren voor taalverwerkingstaken.’ Kortom: ChatGPT gaat als AI-hulpmiddel nog veel waardevoller worden voor copywriters. We blijven het volgen! 👀
Deel dit bericht