Terug naar blog

Copywriting en ChatGPT: de toekomst van teksten schrijven

31 januari 2023 
– 10 minuten leestijd

Deel deze blog

Voordat we verdergaan eerst even dit: deze blog is door een copywriter geschreven. Zo, dan heb je alvast geen reden meer om te twijfelen. Of ben je nog niet overtuigd? Snappen we. Technologie heeft inmiddels veel mensenwerk uit handen genomen en aloude ambachten doen verdwijnen. Dus waarom zou teksten schrijven niet het volgende technologische hoogstandje kunnen zijn? Oh, wacht. Met de nieuwe tool ChatGPT is dit al mogelijk. Helaas, dan weten we nu hoe laat het is: tijd om onze copywriters de laan uit te sturen. Of toch niet?

Wat is ChatGPT?

Ga naar de website chat.openai.com, typ deze vraag in de chatbalk en krijg binnen enkele seconden het antwoord. Geen halfbakken zinnen of verbasterd Nederlands, maar keurige volzinnen en een heldere uitleg. ChatGPT is een taalmodel dat gebruikmaakt van Artificial Intelligence (AI) of kunstmatige intelligentie om hele gesprekken met mensen te voeren en meer. Deze chatbot is tot alles in staat, als het maar om teksten gaat. Probeer het zelf eens: je mond zal openvallen van verbazing. En bij onze copywriters kwam zelfs angstzweet kijken.

Is ChatGPT van plan om copywriters te vervangen?

Copywriters schrijven blogs. ChatGPT ook. Copywriters maken productteksten. ChatGPT ook. Copywriters bedenken pakkende paginatitels. Je raadt het al. Of laat ChatGPT snel je huiswerk maken, ontdekken vele middelbare scholieren. Nooit meer ‘mijn hond at m’n huiswerk op’ als excuus. Dat het slimme taalmodel de gedroomde ‘huiswerkbegeleiding’ van leerlingen is lijkt duidelijk. Maar is het daarnaast de gevreesde banenverslinder van copywriters? ‘Nee’, is zelfs het eerlijke antwoord van de slimme tekstgenerator zelf.

Copywriting is méér dan teksten schrijven

Een nadere toelichting van ChatGPT zegt het volgende: ‘Copywriting is een specifiek vakgebied dat veel meer omvat dan alleen het schrijven van teksten. Een copywriter moet bijvoorbeeld ook in staat zijn om te onderzoeken, te analyseren en te begrijpen wat de doelgroep wil en welke boodschap het beste overkomt. Een goede copywriter zal altijd meer waarde toevoegen aan een project door zijn of haar specifieke kennis en ervaring.’ Fieuw. Nu hoeven we niemand van ons team de deur te wijzen.

Wat maakt ChatGPT tot een handig hulpmiddel voor copywriters?

In plaats van deze ontwikkeling de rug toe te keren, kunnen tekstschrijvers veel beter dankbaar gebruikmaken van ChatGPT. Want copywriting en AI zijn samen écht een ijzersterk duo. Zo ervaren copywriters regelmatig hoe lastig het is om goede koppen en sterke intro’s voor uiteenlopende teksten te bedenken. Laat het gerust over aan de chatbot, zodat jij je kunt focussen op het effectief vertalen van je boodschap naar de doelgroep. Of het schrijven van een verzorgde kerntekst. ChatGPT bedient en vult aan daar waar jij hulp nodig hebt.

Wat zijn de voordelen van ChatGPT voor copywriters?

  • Sneller teksten creëren. Je kunt ChatGPT vragen om diverse teksten te genereren. Heb je een blog nodig over de meest gebruikte zoekmachines van dit moment? Of wil je een dienstenpagina schrijven over bijvoorbeeld zoekmachine-optimalisatie (SEO)? Vertel de chatbot wat het moet doen en krijg binnen enkele minuten een kant-en-klare tekst. Voor copywriters levert dit enorme tijdswinst op en het werk wordt er een flink stuk efficiënter van. Zo kunnen zij zich focussen op zaken waar AI niet mee kan helpen, zoals doelgroepgericht schrijven en gedegen onderzoek doen.
  • Sterkere teksten maken. Door gebruik te maken van ChatGPT kunnen copywriters eenvoudig meer inhoud aan teksten geven, waardoor het informatiegehalte voor de doelgroep wordt verhoogd. Bovendien: zet je de intelligente tool in om bijvoorbeeld titels, koppen of bulletpoints en/of inhoud te creëren, dan kun jij je focussen op het overbrengen van de boodschap en het aantrekkelijk schrijven van de kerntekst. Het gevolg hiervan is dat teksten er kwalitatief op vooruitgaan en dus sterker worden.
  • Moeiteloos goede ideeën bedenken. De AI-tool springt graag bij waar het menselijk brein vastloopt. Zo kun je de chatbot vragen om een idee te bedenken voor een pakkende titel of zelfs suggesties laten doen voor interessante onderwerpen om over te schrijven. Kortom: dit taalmodel zit vol van informatie om jou te inspireren.
  • Mogelijkheid om te brainstormen. In het verlengde van het vorige punt ontdekken copywriters in ChatGPT de ideale partner om mee te sparren. Dat kan handig zijn voor het bedenken van de meest creatieve ideeën voor blogonderwerpen bijvoorbeeld, maar ook voor als je sterke argumenten nodig hebt om ergens wel of niet over te gaan schrijven. De tool is een ster in het doorhakken van knopen en vertelt ook wat haalbaar is en wat niet.
  • Content genereren in meerdere talen. Copywriters die opdrachten voor internationale klanten uitvoeren of dit zouden willen, komen met ChatGPT tot de ontdekking dat het mogelijk is om content in andere talen te schrijven. Dat kan handig zijn om het klantenbestand verder mee uit te breiden, maar ook om bestaande partnerbedrijven met een buitenlandse markt te kunnen bedienen.

Hoe betrouwbaar is de informatie van ChatGPT?

Op de betrouwbaarheid van ChatGPT valt wel iets af te dingen. Ja, dat klinkt misschien onvoorstelbaar na wat je zojuist hebt gelezen. Toch kan deze bruikbare AI-tool de kwaliteit van de ontwikkelde teksten (nog) niet garanderen. Dit heeft alles te maken met het opleidingsniveau van de bot voor een onderwerp. Zie het als een soort examen, waarvoor je niet of niet goed geleerd hebt. Dan geef je soms ook antwoorden die niet kloppen. Tip aan copywriters: lees de teksten van de bot altijd goed na en controleer de inhoud op waarheid.

Nog vier gevaren bij het gebruik van ChatGPT als teksthulp:

  1. Plagiaat. De inhoud van een hapklare tekst die uit de intelligente machine rolt, is moeilijk te verifiëren. Wat we wél weten is dat de kennis van ChatGPT gebaseerd is op bestaande teksten. De uitkomst van jouw zoekopdracht via deze tool kan dus zomaar een verzameling van overgenomen stukken tekst uit andere online bronnen zijn. Blijkbaar kent bot van OpenAI de betekenis van plagiaat plegen niet… 😉Copywriters doen zich er daarom goed aan om te checken hoe uniek de opgeleverde tekst eigenlijk is.
  2. Gebrek aan context. De chatbot kent de achtergrond van jouw opdracht niet. En al zou je het vertellen, dan nog begrijpt hij (of zij?) er niets van. De ontwikkelde teksten kunnen dus niet op maat worden gemaakt voor specifieke doelgroepen. En dat maakt ze ook niet meteen geschikt voor iedere situatie. Copywriters moeten voor elke tekst van ChatGPT beoordelen of deze past binnen de context van de opdracht en waar nodig aanpassingen doen, om zo de schrijfstijl te laten aansluiten bij de doelgroep en de klant.
  3. Taal- en spellingsfouten. De AI-tool maakt zo nu en dan spel- en grammaticafouten. Als hulpmiddel bij het schrijven van deze blog viel het ons al meerdere keren op dat beheersing van het Nederlands op schrift niet de sterkste kant van ChatGPT is. Voor andere talen zal dat wellicht ook gelden, dus wees ook voorzichtig met het genereren van buitenlandse teksten. En wij maar denken dat fouten maken typisch iets menselijks was (niet dus). Zie hier het nut van een copywriter om dan een grondige controle- en verbeterronde uit te voeren.
  4. Gestolen creativiteit. Alle creatieve ideeën die voortvloeien uit een opdracht aan ChatGPT zijn niet zelf bedacht. Dat is logisch als je bedenkt dat het taalmodel leert op basis van bestaande content. En dus blijven copywriters nodig voor het bedenken van de meest originele ideeën voor teksten. Zij kunnen de slimme online tool daarom beter gebruiken als bron van inspiratie om de poort naar hun eigen creatieve denkvermogen te openen.

 

Eén ding zijn we hierboven nog vergeten te noemen: de intelligente schrijftool kan niet vooruitkijken. Flauw natuurlijk, want daar is-ie ook niet voor ontworpen. Alhoewel, de chatbot durft wel een gok te wagen als het gaat over zichzelf. Dit is de voorspelling: ‘In de toekomst zal ChatGPT waarschijnlijk worden verbeterd en geoptimaliseerd, waardoor het nog betere resultaten kan leveren voor taalverwerkingstaken.’ Kortom: ChatGPT gaat als AI-hulpmiddel nog veel waardevoller worden voor copywriters. We blijven het volgen! 👀

baukje
Baukje Walsma – SEA specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search