fbpx

Terug naar blog

Het einde van Expanded Text Ads (ETA) is genaderd: hoe nu verder?

15 juli 2022 
– 7 minuten leestijd

Deel deze blog

Google kondigde een aantal jaren geleden de komst van uitgebreide tekstadvertenties aan, beter bekend onder de noemer Expanded Text Ads (ETA’s). Zulke advertenties zijn dubbel zo lang als normale tekstadvertenties, waardoor ze automatisch ook vindbaarder worden voor online zoekmachines. Adverteerders konden tot op heden bij ETA’s gebruikmaken van drie koppen en twee beschrijvingen in plaats van twee koppen en één beschrijving bij normale tekstadvertenties. Dit betekende meer tekst om de bezoeker over te halen jouw advertentie aan te klikken en verkoop te stimuleren.

Waarom verdwijnen de ETA’S?

Google wil meer automatiseren, dus ook de advertenties moeten eraan geloven. Steeds meer processen en handelingen worden door machine learning overgenomen. Om die reden kondigde Google recentelijk het einde van de Expanded Text Ads aan. Adverteerders hebben nu alleen nog maar de keuze uit adverteren via responsieve zoekadvertenties en dynamische advertenties. Het doel van meer automatisering is dat Google de juiste advertentie bij de juiste zoekopdracht zal laten zien.

Wat zijn responsieve zoekadvertenties?

De responsieve zoekadvertentie ziet er hetzelfde uit als een uitgebreide tekstadvertentie. De consument ziet nog steeds drie koppen en twee beschrijvingen bij een zoekopdracht. Het grote verschil is dat de responsieve zoekadvertentie gebruikmaakt van het algoritme van Google. Je kunt nu tot vijftien koppen en vier beschrijvingen creëer en Google zal automatisch alle combinaties voor je testen. Het algoritme zal er zo achter komen welke combinatie het beste werkt. De volgende afbeelding laat het proces zien van de automatische responsieve zoekadvertentie.

Minder vertoningen voor Expanded Text Ads

Met ingang van juli 2022 kunnen er geen nieuwe ETA’s meer worden gemaakt of bewerkt. Adverteerders kunnen ze nog wel onderbreken, activeren en verwijderen. Toch zal het aantal vertoningen voor ETA’s gaan afnemen, omdat Google meer en meer de voorkeur geeft aan responsieve advertenties. Dit is niet van de een op de andere dag uitgebannen, maar wordt geleidelijk gestopt. Daarmee gunt Google adverteerders de tijd om hun advertentie strategie aan te passen.

Is er nog wel controle?

Ondanks de wens van Google om zoveel mogelijk te automatiseren, is er nog wel controle mogelijk op responsieve zoekadvertenties. Zo kun je zelf de inhoud van de tekst bepalen door alle vijftien koppen en vier beschrijvingen zelf te creëren. Ook is er de mogelijkheid om bepaalde koppen en beschrijvingen vast te pinnen.

Wil je graag dat jouw merknaam altijd als eerste verschijnt? Pin de kop met je merknaam vast als 1e positie en deze zal altijd als eerste getoond worden. Pas wel op, want Google houdt er niet van als er te veel dingen worden vastgezet. Pin alleen de koppen en beschrijvingen die écht vertoond moeten worden en laat Google de andere combinaties testen.

Heb jij hulp nodig bij het maken en positioneren van Google Advertenties, die zorgen voor een betere vindbaarheid? Neem dan contact op met onze SEA-specialisten en we helpen je graag!

baukje
Baukje Walsma – SEA specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?