Terug naar blog

Meta gestart met abonnement voor reclamevrij Facebook en Instagram

15 november 2023 
– 5 minuten leestijd

Deel deze blog

Gebruikers van Facebook en Instagram kregen afgelopen tijd de melding: ‘Je moet een keuze maken om Facebook te blijven gebruiken’. De keuze bestaat uit betalen voor het gebruik van Facebook en Instagram zonder advertenties óf gratis gebruik met gepersonaliseerde advertenties. De melding levert nogal wat verwarring op, wij geven graag wat meer uitleg.

Meta, het moederbedrijf achter Facebook en Instagram, biedt gebruikers de keuze tussen betaald of gratis gebruik van de socialmediaplatforms. Ben je niet bereid om te betalen, dan staat daar tegenover dat je actief toestemming geeft aan Meta om je persoonsgegevens te gebruiken als uitgangspunt voor gepersonaliseerde advertenties.

Blog byteffekt meta update

Nadrukkelijke melding vanwege AVG

De apps van Meta verzamelen heel veel data van hun gebruikers. Van woonplaats en leeftijd tot hobby’s en welke series worden gekeken. Alle Stories en Reels die je kijkt en alle likes en reacties die je geeft, worden ook gebruikt om te bepalen welke advertenties het beste aansluiten bij jou.

Met de ingang van de AVG in 2018 kregen gebruikers van de apps de keuze om akkoord te gaan met de gepersonaliseerde advertenties óf het account verwijderen/niet aanmaken. Volgens de Ierse toezichthouder is dat in strijd met de AVG, omdat je eigenlijk geen echte keuze hebt. Meta moet nu duidelijk om toestemming vragen voor het gebruik van persoonsgegevens, omdat ze in Europa (en dus ook in Nederland) zonder die toestemming geen advertenties meer mogen vertonen op basis van internetgedrag van de gebruikers.

Wil je niet dat ze jouw gegevens gebruiken, dan heb je nu de keuze om via een betaald abonnement toch gebruik te maken van de platforms.

Geen gepersonaliseerde advertenties in het abonnement

Dat abonnement komt alleen in Europa en als je het afneemt, gebruikt Meta jouw data niet voor advertenties. Je krijgt dus ook geen advertenties te zien. Ook worden je persoonsgegevens zoals je leeftijd of hobby’s niet meer gebruikt voor advertentiedoeleinden. Daarmee is de grootste strijd met de AVG weggenomen.

Het abonnement kost € 9,99 per maand als je Instagram en Facebook via een webbrowser gebruikt. De app-versie voor op je telefoon is duurder: € 12,99 per maand. Dat komt omdat Apple en Google commissie vragen voor digitale producten die via de App of Google Play Store worden aangeboden. Als je het abonnement afsluit, is het van toepassing op al je Meta-accounts. Je hoeft dus niet voor Facebook en Instagram apart te betalen. Het abonnement is alleen beschikbaar voor gebruikers boven de 18 jaar.

Wat is het gevolg voor mijn advertenties?

Voor gebruikers van Facebook en Instagram is het nu dus duidelijk. Je kunt het gratis blijven gebruiken als je daarvoor kiest, in ruil voor gepersonaliseerde advertenties. Wil je dat niet, dan moet je betalen.

Wat de gevolgen hiervan zijn voor de resultaten van advertenties op Facebook en Instagram, moet nog duidelijk worden. Het is voor nu nog niet helder hoeveel mensen daadwerkelijk een abonnement hebben afgesloten of gaan afsluiten. Feit is dat de gegevens van de gebruikers die kiezen voor een abonnement niet meer worden verzameld en die kunnen dus niet meer worden gebruikt voor targeting. Voor adverteerders zijn deze gebruikers niet meer bereikbaar.

Gebruik jij gepersonaliseerde advertenties voor jouw bedrijf of doet byteffekt dat voor jou? Dan loop je de gebruikers met een Meta-abonnement dus mis. Dat hoeft geen probleem te zijn, want de categorie gebruikers die absoluut geen interesse heeft in jouw bedrijf filtert zichzelf hiermee al uit. Hierdoor is het voor jou mogelijk om gerichter te adverteren.

Meta heeft aangegeven dat ze nieuwe tools blijven ontwikkelen die de waarde die de gebruikers én adverteerders halen uit gepersonaliseerde advertenties behouden. Daar moet tegenover staan dat de gebruikers hun advertentie-ervaring op Facebook en Instagram zelf kunnen beheren. Dit wordt ongetwijfeld nog vervolgd…

ulco
Ulco de Jong – Copywriter

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search