Terug naar blog

Social media trends 2024

5 januari 2024 
– 4 minuten leestijd

Deel deze blog

Van AI tot Threads en van UGC tot X: dat is social media in 2024 in een notendop. Het lijkt voor jou misschien abracadabra, maar voor onze doorgewinterde social media specialisten hebben de sociale media écht geen geheimen meer. Daarom zetten ze de trends in social media voor komend jaar graag even op een rij. Speciaal voor jou 🫵

 

Social media is haast veranderlijker dan het weer. Geen dag is hetzelfde en daar houden we van bij byteffekt. In de online marketing is social media het aspect waarbij trends een hele grote rol spelen. Dus wil jij optimaal resultaat behalen op socials dit jaar? Houd dit rijtje met trends dan goed in de gaten.

De social media trends voor 2024 volgens byteffekt:

  1. SEO op social media
  2. Short form video
  3. De kracht van AI
  4. User generated content (UCG)
  5. Social listening
  6. Social Commerce

1. SEO op social media

Gen Z maakt steeds vaker gebruik van social-mediaplatforms als hun belangrijkste zoekinstrument. Zeker TikTok en Pinterest kun je zien als succesvolle zoekmachines. Het is dus essentieel om trending zoekwoorden in je eigen content te gebruiken. Dit vergroot je zichtbaarheid op deze platforms en je trekt de beoogde doelgroep aan.

SEO beperkt zich niet meer tot je website en online zoekmachines, het gaat nu ook een rol spelen in je social mediastrategie. Door SEO-technieken toe te passen, vergroot je de kans dat je profiel en inhoud worden weergegeven wanneer mensen zoeken naar gerelateerde onderwerpen. Dus: gebruik relevante zoekwoorden, optimaliseer je profielinfo, gebruik relevante hashtags, plaats regelmatig content en zorg voor interactie.

2. Short form video wordt de standaard

De populariteit van korte en pakkende video’s neemt toe, denk aan video’s zoals op TikTok en Instagram Reels. Kortere video’s vragen een andere aanpak: je wil zo snel mogelijk informeren én entertainen. En ook nog visueel aantrekkelijk zijn. Andere platforms gaan ook al mee op deze trend. Zo heeft YouTube al een groot succes te pakken dankzij YouTube Shorts.

We zien overduidelijk dat korte en pakkende video’s domineren. Het is dan ook niet vreemd dat steeds meer merken geleidelijk overstappen op het gebruik van short form video.

3. Zet in op de kracht van AI

AI wordt een steeds groter onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden. Of we het nu willen of niet: AI ondersteunt bij het genereren van copy en het ontwerpen van visuals. Eentonige content is dit jaar niet genoeg. Wees creatief door op te vallen. Denk aan “eye candy” in plaats van “veilig’’. Social gebruikers zien graag iets anders voorbijkomen in hun timeline. Juist de creatieve en surrealistische visuals groeien daarmee in hun populariteit. Wij hechten veel waarde aan minimalisme. Dit is tijdloos én laat voor ons tijd over voor onze opdrachtgevers. Om zelf op de kracht van AI in te zetten, hebben wij bijvoorbeeld de visual van deze blog ontworpen met behulp van Chat GPT in Illustrator!

Maar dat is niet het enige. Ook de wereld van online adverteren verandert met AI. Zo rolt Meta’s Advantage+-doelgroep uit. Dit houdt in dat doelgroepen worden gecreëerd op basis van conversie, pixel informatie en eerdere advertentie data. De doelgroep wordt eenvoudig geïdentificeerd. Door specifieke gegevens toe te voegen als doelgroep suggesties wordt de targeting verfijnd. Bovendien heb je de mogelijkheid om de weergave van advertenties te beperken door doelgroep instellingen aan te passen, zoals het uitsluiten van bepaalde leeftijden of locaties. Dit kan worden toegepast voor bijna alle campagnetypes, met uitzondering van remarketingcampagnes.

Heel eerlijk: wij gebruiken dit (nog) niet in de campagnes voor onze opdrachtgevers. Wij houden de touwtjes liever zelf in handen. Maar mocht je jouw eigen campagnes draaien, is dit een handige tool om snel bruikbare doelgroepen te vinden.

4. Creator content zet door en wordt nog belangrijker (UGC)

User Generated Content (UGC) zijn social media posts over jouw merk of product gemaakt door een gebruiker ervan. Het gaat hierbij om content gemaakt door creators op de owned social media kanalen van een merk. Je eigen fans gaan dus je merk promoten op jouw kanaal.

Gebruikers willen authentieke content zien en dit bereik je door de creator aan het woord te laten. Op deze wijze maak je een krachtige verbinding met je doelgroep. UGC is waardevol, omdat het echte gebruikers zijn die iets zeggen over je product. Dat geeft de consument meer vertrouwen dan advertenties, het is namelijk een oprechte waardering voor je merk.

5. Social listening

Social listening houdt in dat je luistert (leest of kijkt) naar gesprekken die zich online afspelen over je merk, jouw bedrijf of de sector waarin je je bevindt. Door goed te luisteren, krijg je een scherper beeld van jouw doelgroep. Ook ontvang je feedback, klachten en reviews via social media, want je hebt een kort lijntje met jouw klanten. De andere kant van de medaille is dat jouw klanten ook betrokkenheid vanuit jou verwachten op deze wijze. En een beetje snel graag.

Social media is anno 2024 echt veel meer dan het krijgen van zoveel mogelijk likes. Het creëren van interactie en het laten zien van herkenbare en echte situaties zorgt voor betrokkenheid. De combinatie van likes en betrokkenheid staat gelijk aan verkoop bij je doelgroep.

6. Social commerce trend zet door

En als laatste, social commerce. Oftewel, winkelen via social media kanalen. Deze trend is al een paar jaar op rij te vinden in onze lijstjes, dus daar moet je nu echt wel wat mee. Hoe tof is het om direct vanaf je social media kanalen te verkopen? Je hebt inmiddels gelezen dat Gen Z social media gebruikt als zoekmachine. Door je producten direct via de social kanalen te verkopen, hoeven zij niet nog naar jouw webshop of website voor hun aankoop. Daardoor zijn ze sneller geneigd te kopen.

Vrijwel alle grote social media-apps hebben recent e-commerce-functies gelanceerd. De grootste daarvan? TikTok, dat shopping heeft uitgerold in Amerika. Een uitgebreide publicatie van Hubspot laat bijvoorbeeld zien dat bijna 60% van de bedrijven in 2023 meer verkoop heeft behaald via social media.

Of je nu adverteert met een video of afbeelding, je advertenties terugvindt in een shop tab of dat je aan de slag gaat met live stream shopping: deze trend is niet te missen.

Go get them, tiger

De hierboven genoemde trends zijn niet heel spannend, groots of magisch, maar volgens onze social media specialisten liggen hier wel de grootste kansen voor ondernemers. Laaghangend fruit, zullen we maar zeggen 🍎.

Ga lekker aan de slag met échte content, gebruik de juiste zoekwoorden, maak korte video’s, gebruik een beetje AI voor het gemak en ga het gesprek aan met je klanten via social media. Dan weten we zeker dat jij aan het eind van het jaar kunt terugblikken op een succesvol social jaar.

Blijven deze social trends na het lezen van deze blog toch nog abracadabra voor jou? Dan helpen onze social media specialisten je graag uit de brand! Neem content.. ehh contact op!

suzanne

Suzanne Dekker – Copywriter

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search