Terug naar blog

Helvetica

22 februari 2023 
– 7 minuten leestijd

Deel deze blog

Communiceren doe je in volzinnen. Zinnen bestaan uit woorden. En die woorden maak je met letters. Verbazingwekkend, eigenlijk. En toch: je staat er waarschijnlijk niet meer bij stil. Het zit zó vastgeroest in ons leven dat we met letters opstaan en ermee naar bed gaan – hm, dat klinkt niet al te best. De letters a tot en met z – wie heeft ze niet ooit moeten opdreunen op school – komen in tal van sierlijke variaties voor. Hoeveel? Echt veel. En het lettertype dat je nu leest, is daar wellicht de allerbekendste van: Helvetica.

Een lettertype vertelt veel meer dan het alfabet alleen. En ben je zorgvuldig bij het gebruik van fonts – een andere benaming – voor jouw persoonlijke- en/of bedrijfscommunicatie, dan weet je dit. Ze dragen een uniek gevoel met zich mee, zijn dus emotiegeladen en geven een diepere betekenis aan geschreven teksten. Een lettertype kan je communicatie maken of kraken. Of uitvergroot: fonts kunnen je bedrijf succesvol maken of juist het tegenovergestelde effect hebben. Wat jij voor het eerste scenario nodig hebt: lettertypes die lekker weglezen én die bij je merk passen.

De geschiedenis van lettertype Helvetica

Wil je weten wat er voor het doemscenario nodig is? Kies dan een lettertype uit de jaren ’50 voor je bedrijfsmerk. ‘Duh, dat is ook een heel andere tijd’, horen we je zeggen. Natuurlijk, daar heb je gelijk in. Maar zelfs de ondernemers van toen waren niet zo te spreken over de beschikbare fonts uit hun tijd. Het ene lettertype had een nog opvallender design dan het ander. En dat is zeker niet positief voor de leesbaarheid. Helvetica is rustig, zakelijk en modern. Heel anders, maar precies zoals vele bedrijven zich wensten.

Ook vandaag de dag is Helvetica nog altijd heer en meester in het letterverkeer. En dan te bedenken dat dit lettertype al meer dan een halve eeuw oud is. Tijdloos, zo zou je het ontwerp van de Zwitsers Max Miedinger en Eduard Hoffmann uit 1957 kunnen noemen. Ter illustratie: dit is de tijd waarin de verzuiling in Nederland terugkeerde, het IJzeren Gordijn gebouwd werd en de wederopbouw na de oorlog in volle gang was. Moeilijk voor te stellen, toch? Rust en vertrouwen, dat is de boodschap van Helvetica. ‘Het komt goed’, is misschien wel zijn onbewuste achterliggende gedachte.

Van Neue Haas Grotesk naar Helvetica

Helvetica werd ontworpen voor de Haas’sche Schrifgiesserei, een lettergieterij uit het Zwitserse Bazel. Bij de presentatie droeg het de naam Neue Haas Grotesk, natuurlijk vernoemd naar dit typografische bedrijf. Onder de naam Helvetica (sinds 1960) bereikte het lettertype niet veel later steeds meer bedrijven en particulieren van over de hele wereld. Heb je wel eens een Zwitserse auto (kentekenplaatletters: CH) zien rijden? ‘Oh, is dat Zwitserland?’ Ja, Confoederatio Helvetica. We hoeven het je niet meer uit te leggen…

Met zijn zakelijkheid, typisch Zwitsers, won het nieuwe letterontwerp wereldwijd aan populariteit. Dat was precies ook wat de bedenkers wilden: succesvol concurreren met de grote Britse en Duitse fonts. Het leverde Helvetica ter gelegenheid van zijn 50-jarig bestaan in 2007 zelfs een gelijknamige documentaire op: Helvetica. De film vertelt over de glans en eenvoud van het lettertype en werd een jaar daarna genomineerd voor de Truer Than Fiction Award.

Tegenhangers van Helvetica: Arial en Roboto

Ook bij tech- en softwarebedrijven speelde lettertype Helvetica zichzelf in de kijker. En zoals dat dan gaat op de markt, betaal je voor populariteit een prijs. Te prijzig, zo vond Microsoft. Hun reactie: een eigen lettertype lanceren dat gevaarlijk veel op Helvetica lijkt. Wij kennen dit font als Arial. De onderstaande afbeelding laat zien hoe klein de verschillen tussen Helvetica en Arial zijn. Maar ook Google bracht een eigen ‘toegankelijk’ font uit: Roboto. En Apple? Alleen die wist Helvetica om te dopen tot standaardlettertype.

Waar kom je Helvetica zoal tegen?

Maak je vandaag de dag al met plezier gebruik van Helvetica in je bedrijfscommunicatie, dan mag je daar één iemand hartelijk voor bedanken: Wim Crouwel. Wie? En waarom dan? Hij bracht als grafisch vormgever lettertype Helvetica naar Nederlandse bodem. Zo konden en kunnen nog steeds veel Nederlandse bedrijven profiteren van zijn neutrale – het blijft wel iets Zwitsers – uitstraling.

In het straatbeeld zie je Helvetica op verschillende manieren terugkomen: op (reclame)posters, billboards én op bewegwijzering – laatstgenoemde eerder bij onze zuiderburen (zie afbeelding hieronder). Maar ook in logo’s en andere communicatie-uitingen van bedrijven wordt Helvetica met open armen ontvangen, zoals bij Lufthansa of The Royal Bank of Scotland. En ook: byteffekt!

Helvetica past bij de byteffekt-identiteit

In de nieuwe communicatiestijl van byteffekt lees je de zinnen, woorden en letters voortaan alleen nog in Helvetica Now – het volgende hoofdstuk van dit populaire lettertypeverhaal. En hoe deze keuze is gemaakt? Niet door verschillende opties voor te leggen aan collega’s en ook niet door te vragen naar het lievelingslettertype van één iemand. Hoe dan wel? Door zo dicht mogelijk bij onze kernwaarden te blijven.

Creatief

  • Helvetica geeft ons de ruimte om creatief te zijn; heel belangrijk voor een communicatiebureau als byteffekt. Zo geeft Helvetica Now ons de vrijheid om creatief met foto’s en afbeeldingen te zijn, op webpagina’s en advertenties bijvoorbeeld. Maar ook biedt dit lettertype ons alle ruimte om witruimte toe te passen om de content heen.

Positief

  • Helvetica oogt vriendelijk. Tja, dat behoeft geen verdere uitleg. Ieder bedrijf wenst een plezierig en uitnodigend lettertype in zijn of haar communicatie-uitingen om (meer) mensen te kunnen bereiken.
  • Wij zijn de betrouwbare partner voor al jouw on- en offline communicatie-uitdagingen. En Helvetica heeft juist standaard dat gevoel van vertrouwen in zich, waarmee wij ons identificeren. We herkennen ons erin, maar het helpt ons tegelijkertijd ook om vertrouwen uit te stralen naar bedrijven die onze hulp goed kunnen gebruiken.

Effectief.

  • Zijn enorme bekendheid zorgt ervoor dat iedereen het lettertype in teksten herkent, zodat hij ook gemakkelijk online vindbaar is. Dit maakt van Helvetica gelijk een ‘veilige’ én dus een juiste keus.
  • Helvetica is een schreefloos lettertype. Dat komt goed uit voor een communicatiebureau als byteffekt, die veel aan onlinewerk doet. De pixels van ieder beeldscherm maken schreven namelijk slecht zichtbaar.
  • Bij byteffekt staan we voor energieke communicatie. Met andere woorden: communicatie dat iets bij mensen losmaakt en impact heeft. Helvetica is een zeer neutraal en toegankelijk lettertype, waarmee iedere boodschap die wij uitdragen mensen snel aanspreekt en dus effect oplevert. Daarom past Helvetica uitstekend bij ons bedrijfsmerk.

 

baukje
Baukje Walsma – SEA specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search