Deel deze blog
Emoji’s, emoticons oftewel karaktertekens: kan jij nog zonder? De laatste jaren worden ze populairder en steeds meer gebruikt in allerlei vormen van communicatie. Zelfs zakelijk in sommige gevallen. Even een vlammetje 🔥 als compliment naar je collega, of een balende smiley 😩 als reactie op een vriend die met pech langs de weg staat. Eén emoji zegt soms meer dan duizend woorden.
Emoji is Japans voor plaatje (= e) en karakter (= moji). Oftewel: karakterplaatje of karakterteken. Dankzij de oer-Hollandse ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg-mentaliteit’ 🤨 heeft het lang (véél te lang als je het ons vraagt) geduurd voor het Nederlandse bedrijfsleven ze omarmde. Een enkeling noemt de emoji’s nog altijd onprofessioneel of informeel, maar gelukkig zien steeds meer professionals de meerwaarde van de boodschap versterkende 💪 emoji’s in zakelijke communicatie. Hoe dan ook: het zijn blijvertjes. En het worden er alleen maar meer! 😍
Shigetaka Kurita – die naam hoef je niet te onthouden 😉 – is de ontwerper van de allereerste set emoji’s. Een collectie met 176 stuks heeft hij bedacht, bedoeld voor een Japans telecombedrijf. Zijn opdracht: ‘Ontwerp icoontjes voor onze digitale communicatie.’ Why? Om het aantal tekens in berichten te beperken. In die tijd – het jaar 1999 – telden e-mails slechts 250 tekens, maar met één emoji (= één teken) kun je zó veel meer informatie vertellen.
Emoticons bestaan langer dan emoji’s. Hoeveel langer precies blijft een mysterie. De Japanse Kurita is het niet geweest, want de eerste verhalen gaan terug naar Robbert Herrick (1648). Niet dat er toen al computers waren… Hij schreef met een ouderwetse ganzenveer – dat klinkt romantisch: tumble me down, and I will sit. Upon my ruins (smiling yet 🙂. De grote vraag is of hij zich hiervan bewust was. Zo niet, dan is zelfs Abraham Lincoln de enige echte eerste geweest met de knipoog ;).
Wij hebben het antwoord helaas niet. Wel op de vraag wanneer dan wel voor het eerst doelbewust emoticons aan berichten zijn toegevoegd: in 1982 door Scott Fahlman. Om miscommunicatie te voorkomen stelde hij aan zijn collega-docenten voor om gebruik te maken van 🙂 en 🙁 in het onderlinge e-mailverkeer. Zo kon iedereen in een oogopslag zien of iets grappig of juist serieus bedoeld was.
Het duurde nog wel een flink aantal jaren – 11 om precies te zijn – voordat de emoji’s internationaal erkend werden door de Unicode. Unicode is de internationale standaard voor de codering van onder andere grafische tekens in binaire codes. Die heuglijke dag gaat gelukkig nooit zomaar voorbij. Die moet natuurlijk worden gevierd. Daarom bestaat er dus echt een Wereldemojidag! Op 17 juli, als verwijzing naar deze kalender-emoji: 📅. Fantastisch toch!
Nog niet iedereen maakt gebruik van het groeiende aantal emoji’s. Bedrijven zijn er wat huiverig mee. En 8% van de mensen die online zijn, zien ook de meerwaarde nog niet. Wat overblijft zijn heel veel gebruikers die graag de betekenis van hun boodschap met emoji’s verrijken. Met een simpele smiley of karakterteken kun je zoveel vertellen én zelfs miscommunicaties voorkomen.
Kijk maar eens naar de meerwaarde van emojigebruik in de voorbeelden hieronder:
Wat? | Zonder emoji | Met emoji |
WhatsApp-bericht van je leidinggevende | ‘Wil je even langskomen op kantoor?’ | ‘Wil je even langskomen op kantoor? 😄’ |
Bericht van je buurman | ‘Bedankt, hè!’ | ‘Bedankt, hè! 😠’ |
WhatsApp-bericht van een vriendin | ‘Wauw. Heb jij dat serieus gedaan?’ | ‘Wauw. Heb jij dat serieus gedaan? 😳’ |
Privébericht op Instagram van een actieve volger | ‘Hoe bedenk je zoiets!’ | ‘Hoe bedenk je zoiets! 👎’ |
Duidelijk, toch? Emoji’s geven extra informatie bij een tekst zonder extra letters en/of tekens. Maar laat je de emoji weg, dan had je die extra informatie niet gehad en zou er dus een misverstand kunnen ontstaan 🙈. Net zoals in de voorbeelden hierboven: je leidinggevende heeft je eigenlijk niets ernstigs te vertellen, de buurman is je helemaal niet dankbaar en je vriendin is onder de indruk.
Emoji’s toejuichen als ondernemer? Kan gewoon, doen wij ook. De meeste doelgroepen zien ze graag voorbijkomen in teksten, dus laat je lekker gaan! Maar: jij kent je klanten het allerbest. Heb je vooral een ouder publiek? Dan kun je ze beter niet inzetten, dat zal je niet verbazen. Deze klanten horen bij die 8% waar we het eerder over hadden. Voor de overige 92% – een heleboel dus – levert het gebruik van emoji’s juist veel moois op 🤩.
Bij byteffekt lijkt het iedere dag wel 17 juli. Wij raken maar niet uitgespeeld met emoji’s – we bedoelen hier ook onze gele bal 🟡, ons beeldmerk. Emoji’s geven positieve energie en kracht aan onze communicatie. En helpen ons om kort en bondig te schrijven. ‘Nou, deze blog is helemaal niet kort’, denk je nu waarschijnlijk. Sorry, dit is enthousiasme in de overtreffende trap.
Sprekende content nodig? Wij weten hoe je met emoji’s nóg meer kunt vertellen!
Suzanne Dekker – Copywriter
Deel dit bericht