Terug naar blog

Emoji’s

5 juli 2023 
– 3 minuten leestijd

Deel deze blog

Emoji’s, emoticons oftewel karaktertekens: kan jij nog zonder? De laatste jaren worden ze populairder en steeds meer gebruikt in allerlei vormen van communicatie. Zelfs zakelijk in sommige gevallen. Even een vlammetje 🔥 als compliment naar je collega, of een balende smiley 😩 als reactie op een vriend die met pech langs de weg staat. Eén emoji zegt soms meer dan duizend woorden.

Betekenis emoji’s

Emoji is Japans voor plaatje (= e) en karakter (= moji). Oftewel: karakterplaatje of karakterteken. Dankzij de oer-Hollandse ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg-mentaliteit’ 🤨 heeft het lang (véél te lang als je het ons vraagt) geduurd voor het Nederlandse bedrijfsleven ze omarmde. Een enkeling noemt de emoji’s nog altijd onprofessioneel of informeel, maar gelukkig zien steeds meer professionals de meerwaarde van de boodschap versterkende 💪 emoji’s in zakelijke communicatie. Hoe dan ook: het zijn blijvertjes. En het worden er alleen maar meer! 😍

De herkomst van emoji’s en emoticons

Shigetaka Kurita – die naam hoef je niet te onthouden 😉 – is de ontwerper van de allereerste set emoji’s. Een collectie met 176 stuks heeft hij bedacht, bedoeld voor een Japans telecombedrijf. Zijn opdracht: ‘Ontwerp icoontjes voor onze digitale communicatie.’ Why? Om het aantal tekens in berichten te beperken. In die tijd – het jaar 1999 – telden e-mails slechts 250 tekens, maar met één emoji (= één teken) kun je zó veel meer informatie vertellen.

Emoticons bestaan langer dan emoji’s. Hoeveel langer precies blijft een mysterie. De Japanse Kurita is het niet geweest, want de eerste verhalen gaan terug naar Robbert Herrick (1648). Niet dat er toen al computers waren… Hij schreef met een ouderwetse ganzenveer – dat klinkt romantisch: tumble me down, and I will sit. Upon my ruins (smiling yet 🙂. De grote vraag is of hij zich hiervan bewust was. Zo niet, dan is zelfs Abraham Lincoln de enige echte eerste geweest met de knipoog ;).

Wij hebben het antwoord helaas niet. Wel op de vraag wanneer dan wel voor het eerst doelbewust emoticons aan berichten zijn toegevoegd: in 1982 door Scott Fahlman. Om miscommunicatie te voorkomen stelde hij aan zijn collega-docenten voor om gebruik te maken van 🙂 en 🙁 in het onderlinge e-mailverkeer. Zo kon iedereen in een oogopslag zien of iets grappig of juist serieus bedoeld was.

Emoji’s als internationale standaard

Het duurde nog wel een flink aantal jaren – 11 om precies te zijn – voordat de emoji’s internationaal erkend werden door de Unicode. Unicode is de internationale standaard voor de codering van onder andere grafische tekens in binaire codes. Die heuglijke dag gaat gelukkig nooit zomaar voorbij. Die moet natuurlijk worden gevierd. Daarom bestaat er dus echt een Wereldemojidag! Op 17 juli, als verwijzing naar deze kalender-emoji: 📅. Fantastisch toch!

Wie maken gebruik van emoji’s? En waarom?

Nog niet iedereen maakt gebruik van het groeiende aantal emoji’s. Bedrijven zijn er wat huiverig mee. En 8% van de mensen die online zijn, zien ook de meerwaarde nog niet. Wat overblijft zijn heel veel gebruikers die graag de betekenis van hun boodschap met emoji’s verrijken. Met een simpele smiley of karakterteken kun je zoveel vertellen én zelfs miscommunicaties voorkomen.

Kijk maar eens naar de meerwaarde van emojigebruik in de voorbeelden hieronder:

Wat?Zonder emojiMet emoji
WhatsApp-bericht van je leidinggevende‘Wil je even langskomen op kantoor?’‘Wil je even langskomen op kantoor? 😄’
Bericht van je buurman‘Bedankt, hè!’‘Bedankt, hè! 😠’
WhatsApp-bericht van een vriendin‘Wauw. Heb jij dat serieus gedaan?’‘Wauw. Heb jij dat serieus gedaan? 😳’
Privébericht op Instagram van een actieve volger‘Hoe bedenk je zoiets!’‘Hoe bedenk je zoiets! 👎’

Duidelijk, toch? Emoji’s geven extra informatie bij een tekst zonder extra letters en/of tekens. Maar laat je de emoji weg, dan had je die extra informatie niet gehad en zou er dus een misverstand kunnen ontstaan 🙈. Net zoals in de voorbeelden hierboven: je leidinggevende heeft je eigenlijk niets ernstigs te vertellen, de buurman is je helemaal niet dankbaar en je vriendin is onder de indruk.

Waarom zou je als bedrijf emoji’s willen inzetten?

Emoji’s toejuichen als ondernemer? Kan gewoon, doen wij ook. De meeste doelgroepen zien ze graag voorbijkomen in teksten, dus laat je lekker gaan! Maar: jij kent je klanten het allerbest. Heb je vooral een ouder publiek? Dan kun je ze beter niet inzetten, dat zal je niet verbazen. Deze klanten horen bij die 8% waar we het eerder over hadden. Voor de overige 92% – een heleboel dus – levert het gebruik van emoji’s juist veel moois op 🤩.

Emoji’s verwelkomen in teksten? Dit geven ze je ervoor terug! 🫵

  • Meer engagement. Wees je concurrenten altijd de baas en pas emoji’s toe in teksten. Let er wel op dat je het gebruik doseert, want alleen dan zorgen ze voor meer betrokkenheid bij je doelgroep.
  • Hogere CTR (Click Through Rate). Emoji’s zorgen voor meer clicks op je webpagina en/of advertenties. Met andere woorden: gebruikers zien je online content als relevant en nuttig. En dat komt goed uit als je op zoek bent naar meer websitebezoekers, conversies en aankopen – altijd dus.
  • Open rate in e-mails. Emoji’s in de titel van een nieuwsbrief of sales e-mail nodigen uit om de mail te openen. Jij ziet het Open Rate-percentage van je mails omhoog schieten, oftewel veel meer mensen openen het bericht. En pas je emoji’s slim toe in de bodytekst van je e-mails – in juiste verhouding tot de boodschap en de tekst – dan wordt jouw website of -shop meer bezocht en wordt er -als het goed is- ook daadwerkelijk meer verkocht.
  • Meer online aanbieders. Gebruikmaken van emoji’s kan op steeds meer online plekken. Verschillende grote besturingssystemen en -software bieden naast het lettertoetsenbord ook vaker een emoji-variant aan. Nóg makkelijker kunnen we het niet maken 😆.

Emoji’s maken communicatie leuker en duidelijker

Bij byteffekt lijkt het iedere dag wel 17 juli. Wij raken maar niet uitgespeeld met emoji’s – we bedoelen hier ook onze gele bal 🟡, ons beeldmerk. Emoji’s geven positieve energie en kracht aan onze communicatie. En helpen ons om kort en bondig te schrijven. ‘Nou, deze blog is helemaal niet kort’, denk je nu waarschijnlijk. Sorry, dit is enthousiasme in de overtreffende trap.

Dit is de top-10 meest gebruikte emoji’s wereldwijd:

  1. Gezicht met tranen van vreugde 😂
  2. Rood hart ❤️
  3. Gezicht dat op de grond rolt van het lachen 🤣
  4. Duim omhoog 👍
  5. Hard huilend gezicht 😭
  6. Gevouwen handen 🙏
  7. Gezicht dat kus toeblaast 😘
  8. Lachend gezicht met hartjes 🥰
  9. Lachend gezicht met hartvormige ogen 😍
  10. Lachend gezicht met lachende ogen 😊

 

Sprekende content nodig? Wij weten hoe je met emoji’s nóg meer kunt vertellen!

suzanne

Suzanne Dekker – Copywriter

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search