Deel deze blog
Performance Max (Pmax) is het nieuwste geautomatiseerde campagnetype in Google Ads. Dit heeft veel weg vanβ―een slimme campagne waar jeβ―kunt adverteren op verschillendeβ―kanalen, maar dan met nΓ³g meer bereikbaarheid. Het is eenβ―doelgerichte campagne dat alleen op conversies of conversiewaarde gedraaid kan worden.
Er wordt de laatste jaren flink ingezet op machine learning (een systeem dat patronen in data kan ontdekken en daardoor het besluitvormingsproces kan automatiseren). Daar is de Performance Max campagne een nieuw onderdeel van. Google is van mening datβ―de resultaten verbeteren wanneer je alsβ―adverteerder gebruikmaakt van alle kanalen in plaats vanβ―alleen Shopping bijvoorbeeld. Google neemtβ―deze taak graag van je over en gaat het maximale uit je campagne halen!
Performance Max is een combinatie van Google Shopping, display, video enβ―tekst advertenties. Deze advertenties worden vertoond op:
Net als bijβ―andere geautomatiseerde advertenties en campagnesβ―- RSA & Smart Shopping bijvoorbeeld β lever je data aan Google, die daar vervolgens zelf advertentiesβ―van maakt. Je kunt hierbij denkenβ―aan een advertentietekst, afbeeldingen, product feed, logoβs & videoβs. Zelfs als je niet alle data hebt (zoals YouTube videoβs), maakt en bedenkt Google zelf content en videoβs die bijdraagt aan conversies.
Per campagneβ―kun je verschillende asset groups aanmaken. Dit is een variantβ―van de advertentiegroep. Voor iedere websitepagina kun je dus verschillende assets maken.
Zorg ervoor dat je je andere standaardcampagnes nog hebt lopen en dat je niet gelijk volledig op Performance Max inzet.β―Je hebt namelijk zelfβ―geen controle over de Performance Max-campagne (afgezien van de data die je aan Google levert). Door ook je overige standaardcampagnes actief te houden, kun je het verschilβ―tussen beide analyseren en nog enige controle behouden.
De Performance Max campagne heeft kortgeleden de Smart Shopping campagnes vervangen. Anders dan bij Google Shopping worden de advertenties nu ook vertoond in Google Maps en Google Discover. Dit nieuwste campagnetype is zeer gebruikersvriendelijk en makkelijk in te stellen.
Daarnaast kunnen er tot wel 100 asset groups worden aangemaakt per campagne, terwijl in Google Shopping maar éénβ―advertentie set mogelijk was. Ook kunnen er veel meer afbeeldingen, logoβs, videoβs etc. worden toegevoegd in vergelijking met de Smart Shopping campagne. Een andere interessante functie is dat de Performance Max campagne feedback geeft over de advertentie-sterkte per asset. Zo kan je eenvoudig je assets optimaliseren door de slechtst presterende te verwijderen en de toppers te behouden.
Zijn er dan geen nadelen? Helaas, toch wel. Performance Maxβ―werkt (nog) niet perfect omdat Google de nieuwe campagne nog steeds aan het ontwikkelen is. Zo is het onder andere nog niet mogelijk om negatieve zoekwoorden toe te voegen en alle zoektermen te bekijken.
In de volgende gevallen is het interessant om een Performance Max campagne in te zetten:
Machine learning zal zich blijven ontwikkelen en steeds meer processen zullen automatisch gaan. Of je dat nu wilt of niet, Smart Shopping campagnes zijn al door Pmax campagnes overgenomen en daardoor kunnen e-commerce adverteerders niet meer om deze nieuwe, geautomatiseerde campagne heen.
Het is belangrijk om Google de juiste data te leverenβ―om zo een duw in de goede richting te geven.β―Zo zal jouw Performance Max campagne als een geoliede machineβ―gaan lopen. Pmax is wederom een grote en belangrijke ontwikkeling in het SEA-landschap. Bekijk het vooral als een positieve trend, die bijdraagt aan winstgevende SEA accounts.
Echter, het blijft een automatische campagne en dus krijg je geenβ―volledig inzicht in waar en hoe je advertenties worden vertoond. Hopelijk zal Google dit in de toekomst nog gaan verbeteren.
Heb jij hulp nodig met de nieuwe Performance Max campagne?Β Onze SEA specialistenΒ helpen je hier graag mee. Neem gerust contact met ons op!
Deel dit bericht