Terug naar blog

Gids: alles wat je moet weten over de Performance Max Campagne

26 september 2022 
– 9 minuten leestijd

Deel deze blog

Performance Max (Pmax) is het nieuwste geautomatiseerde campagnetype in Google Ads. Dit heeft veel weg vanβ€―een slimme campagne waar jeβ€―kunt adverteren op verschillendeβ€―kanalen, maar dan met nΓ³g meer bereikbaarheid. Het is eenβ€―doelgerichte campagne dat alleen op conversies of conversiewaarde gedraaid kan worden.

Er wordt de laatste jaren flink ingezet op machine learning (een systeem dat patronen in data kan ontdekken en daardoor het besluitvormingsproces kan automatiseren). Daar is de Performance Max campagne een nieuw onderdeel van. Google is van mening datβ€―de resultaten verbeteren wanneer je alsβ€―adverteerder gebruikmaakt van alle kanalen in plaats vanβ€―alleen Shopping bijvoorbeeld. Google neemtβ€―deze taak graag van je over en gaat het maximale uit je campagne halen!

Wat houdtβ€―Performance Max in?

Performance Max is een combinatie van Google Shopping, display, video enβ€―tekst advertenties. Deze advertenties worden vertoond op:

  • Google Search en zoekpartners
  • Google Display
  • Google Discover
  • Gmail
  • YouTube
  • Google Maps

Hoe werkt het?

Net als bijβ€―andere geautomatiseerde advertenties en campagnesβ€―- RSA & Smart Shopping bijvoorbeeld – lever je data aan Google, die daar vervolgens zelf advertentiesβ€―van maakt. Je kunt hierbij denkenβ€―aan een advertentietekst, afbeeldingen, product feed, logo’s & video’s. Zelfs als je niet alle data hebt (zoals YouTube video’s), maakt en bedenkt Google zelf content en video’s die bijdraagt aan conversies.

Per campagneβ€―kun je verschillende asset groups aanmaken. Dit is een variantβ€―van de advertentiegroep. Voor iedere websitepagina kun je dus verschillende assets maken.

Zorg ervoor dat je je andere standaardcampagnes nog hebt lopen en dat je niet gelijk volledig op Performance Max inzet.β€―Je hebt namelijk zelfβ€―geen controle over de Performance Max-campagne (afgezien van de data die je aan Google levert). Door ook je overige standaardcampagnes actief te houden, kun je het verschilβ€―tussen beide analyseren en nog enige controle behouden.

 

Wat zijn de verschillen met Google Shopping?

De Performance Max campagne heeft kortgeleden de Smart Shopping campagnes vervangen. Anders dan bij Google Shopping worden de advertenties nu ook vertoond in Google Maps en Google Discover. Dit nieuwste campagnetype is zeer gebruikersvriendelijk en makkelijk in te stellen.

Daarnaast kunnen er tot wel 100 asset groups worden aangemaakt per campagne, terwijl in Google Shopping maar éénβ€―advertentie set mogelijk was. Ook kunnen er veel meer afbeeldingen, logo’s, video’s etc. worden toegevoegd in vergelijking met de Smart Shopping campagne. Een andere interessante functie is dat de Performance Max campagne feedback geeft over de advertentie-sterkte per asset. Zo kan je eenvoudig je assets optimaliseren door de slechtst presterende te verwijderen en de toppers te behouden.

Zijn er dan geen nadelen? Helaas, toch wel. Performance Maxβ€―werkt (nog) niet perfect omdat Google de nieuwe campagne nog steeds aan het ontwikkelen is. Zo is het onder andere nog niet mogelijk om negatieve zoekwoorden toe te voegen en alle zoektermen te bekijken.

Wanneer is het verstandig om Performance Max teβ€―gebruiken?

In de volgende gevallen is het interessant om een Performance Max campagne in te zetten:

  • Je hebt specifieke advertentie- en conversiedoelen (e-commerce of leads).
  • Je wilt de prestaties van je campagne maximaliseren en je wordt niet beperkt door het kanaal waarin de advertentie wordt weergegeven.
  • Je wilt met een campagne makkelijk toegang krijgen tot alle advertentiekanalen van Google.
  • Je wilt graag extra bereik en bent op zoek naar meer dan alleen op zoekwoorden gebaseerde campagnes.

Love it or hate it?

Machine learning zal zich blijven ontwikkelen en steeds meer processen zullen automatisch gaan. Of je dat nu wilt of niet, Smart Shopping campagnes zijn al door Pmax campagnes overgenomen en daardoor kunnen e-commerce adverteerders niet meer om deze nieuwe, geautomatiseerde campagne heen.

Het is belangrijk om Google de juiste data te leverenβ€―om zo een duw in de goede richting te geven.β€―Zo zal jouw Performance Max campagne als een geoliede machineβ€―gaan lopen. Pmax is wederom een grote en belangrijke ontwikkeling in het SEA-landschap. Bekijk het vooral als een positieve trend, die bijdraagt aan winstgevende SEA accounts.

Echter, het blijft een automatische campagne en dus krijg je geenβ€―volledig inzicht in waar en hoe je advertenties worden vertoond. Hopelijk zal Google dit in de toekomst nog gaan verbeteren.

Heb jij hulp nodig met de nieuwe Performance Max campagne?Β Onze SEA specialistenΒ helpen je hier graag mee. Neem gerust contact met ons op!

baukje
Baukje Walsma – SEA specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search