Terug naar blog

Waarom je het verschil tussen B2B en B2C copywriting wilt kennen!

23 mei 2023 
– 10 minuten leestijd

Deel deze blog

Weet wie je tegenover je hebt. Voor een copywriter is dit het meest waardevolle gegeven om te beginnen aan een steengoede tekst. Natuurlijk maken ook ervaring, aanleg, kwaliteiten en creativiteit pakkende copywriting. Maar wat heb je daar nu aan als je steeds blijft gissen naar de doelgroep? Helemaal niets. Ja, een onmogelijke uitdaging om überhaupt zinnige woorden op papier te krijgen. Duidelijk. Goede copywriting draait om het kennen van je lezerspubliek. Nu blijft er één cruciale vraag openstaan: is hier dan sprake van B2B of B2C copywriting?

Hoeveel doelgroepen bestaan er voor B2B en B2C copywriting?

Er bestaan écht ontelbaar veel doelgroepen. Denk maar eens na; je komt waarschijnlijk zelf al snel tot een behoorlijke lijst. Mogen we misschien een beetje brutaal zijn? Dan beginnen we alvast: klussende doe-het-zelf vaders, manegehouders, ICT’ers in de zorg, liefhebbers van extreem oude kazen, trouwe Ford-bestuurders, kersverse ouders. Ben je toevallig op zoek naar een tijdvullende hobby? 😉 Gelukkig maar dat je voor schrijfklussen globaal gezien ‘maar’ twee kanten uit kunt: B2B en B2C copywriting. Dat maakt het meteen veel duidelijker.

Hoe ziet B2B copywriting eruit?

Het kortst mogelijke antwoord: zakelijk. Want trekken we B2B uit elkaar – als dat jouw manier is om tekstfrustraties te uiten 🤭 – dan lezen we: business-to-business copywriting. De richting van geschreven communicatie gaat hierbij van het ene bedrijf naar het ander. Dat zegt al iets, maar (nog) lang niet alles over de potentiële lezers. Wat een copywriter vanaf dit punt wél in het snotje heeft: de doelgroep stapt rond op de werkvloer van een bedrijf.

De eigenaar, de accountmanager, het mannetje van de sales, de inkoper van grondstoffen en/of producten; allen bekleden ze een functie waarvoor B2B-copy bedoeld is. Op enkele uitzonderingen na – bij byteffekt zijn we een tikkeltje eigenzinnig 😇 – is ‘u’ de juiste manier om deze ‘serieuze’ doelgroep aan te spreken. Hoe zo’n klassieke B2B-tekst er verder uitziet: formeel, inhoudelijk en met het gebruik van vakjargon. Maar in de moderne wereld kijk je vast niet raar op als grenzen worden overgestapt. Zo ook die tussen formeel en informeel.

Wat is B2C copywriting?

Is het te kort door de bocht om B2C copywriting af te doen als niet-zakelijk? Google vindt ongetwijfeld van wel. Onze copywriters eigenlijk ook. Want nu lijkt het (bijna) alsof business-to-consumer-copy niet serieus bedoeld is. Humor met een knipoog of leuke woordspelingen; ook bij byteffekt zijn we er niet vies van. Sterker nog: het is een onmisbaar stukje van ons DNA. Maar inhoud blijft leidend. Altijd. Want zeker is dat je een product of dienst niet verkoopt vanwege de strik om de doos 🎁. Hoewel, met een goed verhaal kun je ver komen.

B2C-copywriting kent geen instapniveau. Hoe anders is dit voor B2B-copywriting, waarbij je moet weten dat de doelgroep vaak al enige voorkennis heeft. Om zoveel mogelijk consumenten (B2C) aan te spreken – potentiële klanten van Ford Sutherland (onze opdrachtgever) bijvoorbeeld – is het belangrijk dat zelfs autoloze tante Corrie verknocht kan raken aan een luxe personenauto. Cliché natuurlijk, net als Henk 👨 en Ingrid 👩, maar dat maakt het wel duidelijk. B2C-copywriting is dus laagdrempelig, luchtig en vlot geschreven.

B2B versus B2C copywriting: hoe maak je het verschil duidelijk?

Als het goed is, weet je nu precies waaraan je B2B en B2C copywriting herkent. In het kort: bedenk voor wie een geschreven tekst bedoeld is en daar is het juiste antwoord. Heb je na het lezen geen flauw idee of enkel een vaag vermoeden? Dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn: óf de copywriter heeft de doelgroep niet scherp voor de geest óf is ze onderweg ergens kwijtgeraakt.

Trouwens, wat ook zo kan zijn: de verkeerde soort copywriting is ingezet bij het schrijven en maakt dat je het niet (zeker) weet. Om je doelgroep überhaupt aan te kunnen spreken, is het daarom belangrijk ook de verschillen tussen B2B en B2C copywriting te kennen. En cruciaal om hen te overtuigen: weten hoe je beide vormen op papier toepast. De volgende tips voor B2B- en B2C-copy kunnen je daarom helpen om met meer overtuiging te schrijven voor elke doelgroep.

Tips voor B2B-copywriting

1. Bepaal het instapniveau van de doelgroep.

Weten voor wie je schrijft is voor een copywriter altijd belangrijk. Maar hoe goed ken jij die doelgroep nu eigenlijk? Weet jij te vertellen wat zij wel en niet weten? Bedenk dit eerst vóór je aan B2B-copy begint. Want dát zij meestal voorkennis hebben van het onderwerp is zeker. Veel nieuwe informatie voor jou is voor hen vaak al lang gesneden koek. Sta hier daarom niet (te lang) bij stil tijdens het schrijven. Word veel liever concreet of vertel ze iets nieuws. Pas dan heeft jouw tekst meerwaarde en blijft dit type doelgroep geboeid.

2. Spreek de doelgroep in de u-vorm aan.

De meest veilige manier om een B2B-doelgroep aan te spreken, is door het gebruik van de u-vorm. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die komen in de regel niet vaak voor.

3. Focus op de voordelen voor bedrijven.

Het doel van copywriting is om teksten te schrijven die overtuigen. Voor B2B-copy betekent dit dat je vooral uitlicht wat het bedrijfsleven aan een product of dienst heeft. Wat levert het ze op? Meestal gaat het om financiële voordelen. Omdat jij de oplossing voor een probleem hebt, een middel beschrijft dat het eenvoudiger maakt om te groeien of bedrijfsdoelen te halen, etc. Benoem daarom vooral de winst – niet altijd letterlijk in geld uitgedrukt – voor het bedrijf waar deze persoon werkzaam is.

4. Inhoud geeft meerwaarde.

Bij B2B-copy draait het allemaal om de inhoud. Bij alle andere teksten ook natuurlijk, maar hier des te meer. Dit type doelgroep wil gewoon weten wat jij ze te bieden hebt. En waarom. Punt.

Tips voor B2C-copywriting

1. Doe alsof ze van niets weten.

Een handige tactiek om B2C-copy aan te vliegen is er altijd van uitgaan dat je consumenten iets compleet nieuws gaat vertellen. Dat maakt het schrijven namelijk een stuk makkelijker. Maar tegelijkertijd is dit ook een valkuil. Het grootste gevaar is dat je te veel op de stoel van docent gaat zitten. Daar zitten zij – je doelgroep – dan weer niet om te springen.

2. Spreek de doelgroep in de ‘je’-vorm aan.

‘Zeg maar ‘je’, anders voel ik me gelijk zo oud.’ Die uitspraak heb je vast wel eens gehoord toen je met iemand kennismaakte. Voor B2C-teksten geldt precies dezelfde boodschap. Om dichter bij de consument te staan, spreek je hem of haar alvast met ‘je’ aan. Dat klinkt niet alleen een stuk persoonlijker, maar zo voelen zij zich ook écht aangesproken. Let wel: er zijn bedrijven die vanuit hun kernwaarden, omgangsvormen of aangeboden producten/diensten liever niet tutoyeren naar de klant.

3. Bespeel het gevoel van de consument.

Emoties aanwakkeren is voor B2C-copywriting belangrijker dan bij B2B. De doelgroep bij B2B prikt namelijk zó dwars door alle sentimentele woorden heen. Wat overblijft is de inhoud. En dáár zijn bedrijven vooral nieuwsgierig naar. Ken je de kerstreclame (2022) van Albert Heijn? Het is weliswaar geen geschreven copy, maar wél een knap staaltje B2C-marketing. Als dat geen kijkers ontroerd heeft… De wijze les, ook voor B2C-copywriting: gebruik woorden waarmee je bij de doelgroep iets losmaakt. Want doe jij dit niet, dan doet de concurrent het wel – zie kerstcommercial Jumbo (2022).

Kunnen wij je helpen aan pakkende B2B- of B2C-copywriting? Onze copywriters weten de juiste snaar óók bij jouw doelgroep te raken. Energieke communicatie is waar we bij byteffekt voor zorgen. Neem contact op en we maken het voor je!

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search