Terug naar blog

Woede en irritatie over nieuwe Instagram-update 2022: dit is waarom

27 juli 2022 
– 10 minuten leestijd

Deel deze blog

Eens in de zoveel tijd staat de social media wereld op z’n kop. Of het is de komst van een gloednieuw platform zoals TikTok of BeReal of het is een grote update waar de gebruikers maar niet aan kunnen wennen. Dat laatste is nu het geval voor Instagram. Met de nieuwe update van instagram heeft het platform geen vrienden gemaakt.

De laatste update van de Instagram-app is een wereld van verschil ten opzichte van wat we allemaal gewend zijn. Tot ongenoegen van de gebruikers. De update is bezig met een uitrol, maar de eerste negatieve reacties zwerven al het internet over. Ook het full screen design van Instagram is volgens veel gebruikers niet om over naar huis te schrijven. De update laat gebruikers nu foto’s en video te zien die het scherm volledig vullen. Om nieuwe content te kunnen zien moet de gebruiker de eerder beelden wegvegen om vervolgens door te kunnen gaan.

Waarom deze nieuwe update van Instagram?

Het is duidelijk; deze update zal Instagram eerder gebruikers kosten dan dat het ze zal opleveren. Maar waarom kiest het platform dan voor deze koers?

Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, voelt al tijden de hete adem van TikTok in haar nek. Dat platform heeft zich in de afgelopen jaren weten te ontpoppen tot een onmisbare app voor jongeren. Inmiddels weten ook ouderen TikTok steeds meer te vinden. Niet gek dat Instagram het kunstje probeert af te kijken van TikTok en zelfs de app steeds meer aanpast. Instagram heeft er een handje van om functies te kopiëren en lijkt dit trucje weer in te gaan zetten. Zo zijn de Stories die na 24 uur verdwijnen gebaseerd op Snapchat en zijn Reels een duidelijke kopie van TikTok.

Naar aanleiding van alle ontstane ophef rondom deze Instagram-update, heeft Instagram-directeur Adam Mosseri op Twitter laten weten dat deze update zich nog in de testfase bevindt. Wel benadrukt hij nogmaals dat Instagram steeds meer de focus zal leggen op video. De app zal nog altijd foto’s blijven ondersteunen maar zal wel meer video’s gaan pushen.

Eén van de social media trends van dit moment zijn short video’s. Deze korte en krachtige video’s richten zich op de korte aandachtspanne van de gebruikers. Wie wel eens op TikTok heeft gezeten zal kunnen beamen dat de app je vast blijft houden. Dit komt mede door het ijzersterke algoritme. TikTok weet binnen mum van tijd wat jij precies leuk vindt en blijft soortgelijke content pushen. Instagram lijkt met Reels dit ook te bewerkstelligen en het is ook niet zo gek dat apps deze strategie graag willen volgen.

Instagram wil natuurlijk dat je zo lang mogelijk in de app blijft. Des te langer jij blijft scrollen, des te meer advertenties jij te zien krijgt. Dit is natuurlijk alleen maar positief voor Instagram. Met het nieuwe uiterlijk ‘dwingt’ Instagram je eigenlijk om meer gefocust te zijn op één bericht en hoopt zo dat gebruikers net als bij TikTok eindeloos blijven scrollen.

Social media strategie voor Instagram

Hoewel de nieuwe Instagram-update en look and feel dus een test lijken te zijn, is de koerswijziging naar video here to stay. Dat betekent dus ook dat je social media strategie hierop aangepast moet worden. Zo gaan foto’s simpelweg minder bereik opleveren en daardoor minder interactie en conversies.

Reels en Stories lijk voorlopig te zorgen voor het meeste bereik, maar dit betekent wel dat je hele andere content moet gaan maken. Denk hierbij aan Reels over werkwijze, collega’s voorstellen, acties toelichten etc. Bedenk originele content, haak aan op een trend en gebruik populaire sounds. Wie al TikTok gebruikt kan deze strategie in principe overnemen naar Instagram. Of Instagram met deze verwachte update en koerswijziging echt nog een meerwaarde zal hebben blijft de vraag. De kans dat miljoenen gebruikers afscheid gaan nemen van Instagram lijkt voor nu niet van toepassing, maar er is een opening voor een nieuw platform. Eentje die wel de volledige focus heeft op foto.

Je social media strategie wijzigen is een lastig proces. Natuurlijk helpen we je hier graag mee! Zo geven we bij BytEffekt regelmatig social media trainingen of ontzorgen je geheel op het gebied van social media. Neem gerust contact met ons op!

johan
Johan Hockelmann – Social media specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search