Terug naar blog

Arbeidsmarktcommunicatie: waar recruitment en marketing samen wonderen verrichten

31 juli 2023 
– 5 minuten leestijd

Deel deze blog

Arbeidsmarktcommunicatie, ook wel bekend als recruitment marketing, is een onmisbaar onderdeel bij het werven van nieuwe collega’s. Een dynamisch vakgebied waar recruitment en marketing samen een krachtig duo vormen. Bedoeld om nieuw talent aan te trekken, te boeien en te behouden. Maar ook om jouw bedrijf en merk te positioneren als een aantrekkelijke organisatie om te werken.

In de huidige krappe arbeidsmarkt is er íets meer nodig dan een simpele vacature voor het aantrekken van nieuwe collega’s. En dat is nog een understatement. Je wil als werkgever boven het maaiveld uitsteken in een tijd met meer vacatures dan werkzoekenden. Opvallen en beklijven doe je met de juiste strategie. Met een goede mix van marketing-, communicatie- en recruitmentmethoden vind je goede mensen én behoud je jouw medewerkers. De juiste mix verschilt per bedrijf en doel, maar denk bijvoorbeeld aan werven via vacatures, een speciale werken-bij-website, social media, offline media (abri’s, dagbladen etc.), maar ook bijvoorbeeld evenementen.

De kracht van een sterk werkgeversmerk

Een goed arbeidsmarktcommunicatieconcept (wow… 3x woordwaarde!) wordt gebouwd op een stevig fundament. De basis is een sterk werkgeversmerk, ook wel employer brand genoemd. Dit omvat het creëren en communiceren van een unieke identiteit en imago als werkgever. Net zoals Coolblue aantrekkelijk wil zijn voor potentiële klanten, moeten organisaties zichzelf aantrekkelijk presenteren aan toekomstige medewerkers. Het is van belang om een goed beeld te hebben van de doelgroep, de bedrijfscultuur en welke normen en waarden belangrijk zijn bij zowel bedrijf als (nieuwe) medewerker.

Recente werkgeverscampagne voor European Aerosols

Voor onze opdrachtgever European Aerosols hebben we onlangs een grote arbeidsmarktcampagne gelanceerd. European Aerosols profileert zich daarin als dé werkgever. Deze campagne maakt in de eerste ‘uitdagende’ fase gebruik van uitingen via abri’s, social media inclusief advertenties, advertenties in de dagbladen en een grote reclamemast bij een drukbezocht kruispunt van snelwegen. Het persoonlijke en informele karakter van de organisatie wordt benadrukt door te werken met voornamen van échte medewerkers die op zoek zijn naar collega’s. Verder is er nog weinig te zien, waardoor de nieuwsgierigheid van de lezer wordt geprikkeld.

De volgende fase draait om ‘kom bij werken bij dé werkgever’. De uitingen gaan dan meer sfeer laten zien en geven inzicht in de cultuur van het bedrijf. Hoe dat eruitziet, houden we nog even geheim 🤫

Het belang van een sterke online aanwezigheid als werkgever

Online aanwezigheid speelt een cruciale rol bij arbeidsmarktcommunicatie. Potentiële kandidaten (zeker de jongere generaties) zoeken online naar vacatures en informatie over werkgevers en bedrijven. Het is dus essentieel om goed zichtbaar te zijn op relevante platforms, zoals de bedrijfswebsite, social media en professionele netwerksites. Het delen van boeiende inhoud, zoals succesverhalen en ervaringen van werknemers en informatie over de bedrijfscultuur, kan kandidaten aantrekken en hun interesse wekken.

Lees ook onze blog over de 7 principes van Cialdini voor online marketing

Social media en het werven van talent

Als werkgever is het eenvoudiger dan ooit om jezelf als werkgever te profileren. Social media is daarvoor het kanaal, waar je heel laagdrempelig meer kan laten zien over het bedrijf. Bovendien stellen de platforms zoals LinkedIn, Facebook, Instagram en Tiktok je in staat om potentiële kandidaten te bereiken en te betrekken. Het actief delen van vacatures (zowel organisch als betaald), de interactie met volgers door interessante inhoud en het opbouwen van een netwerk van potentiële kandidaten zijn enkele opties die social media bieden.

Arbeidsmarktcommunicatie op basis van een slim en doordacht plan gaat jou helpen aan nieuwe medewerkers 🙌.

Huidige medewerkers zijn de experts

Arbeidsmarktcommunicatie gaat niet alleen over het aantrekken van extern talent. Dat is een logische gedachte in deze tijd waarin het lastig is genoeg nieuwe medewerkers te vinden. Maar recruitment marketing gaat ook over het behouden van talent en samenwerken met bestaande medewerkers.

Interne communicatie speelt een grote rol bij het betrokken houden van collega’s en het versterken van het werkgeversmerk. Het delen van bedrijfsnieuws, het vieren van successen en medewerkers een stem geven, zijn enkele voorbeelden van interne communicatie die bijdragen aan een positieve (en gewilde) werkcultuur. Dit is vervolgens weer toe te passen in een arbeidsmarktcampagne. Als iemand weet hoe het écht is om bij jouw organisatie te werken, dan zijn het de huidige medewerkers. Laat ze aan het woord en breng ze in beeld!

Byteffekt bedenkt, maakt en optimaliseert arbeidsmarktcampagnes

Zoals je hebt kunnen lezen, is arbeidsmarktcommunicatie een grote puzzel met heel veel stukjes. Het opbouwen van een sterk werkgeversmerk, het benutten van onlinekanalen, het creëren van boeiende vacatures en het bevorderen van interne betrokkenheid zijn slechts een paar van die puzzelstukjes.

Met een strategische en goed doordachte aanpak kun je je als organisatie onderscheiden van de concurrentie op de arbeidsmarkt. Hoe ga jij de topkandidaten aantrekken, die bijdragen aan het succes en de groei van jouw organisatie? Byteffekt denkt graag met je mee.

baukje
Baukje Walsma – SEA specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search