04

04 Positionering

Waarom denk je bij Volvo meteen aan veiligheid en bij Volkswagen aan degelijkheid? Of dacht je bij beide automerken aan heel iets anders? Dat je niet moet vergeten nog kattenbrokjes te halen of zo? Hoe dan ook: dat je een merk associeert met bepaalde waarden is het resultaat van positioneren. Hou je vast, nu komt er een definitie: positioneren is het veroveren van een breinpositie in het hoofd van potentiële klanten.

Een belangrijk doel van positioneren: jou meerwaarde geven voor je klanten ten opzichte van je concurrenten.

Positioneren kun je leren

Met positioneren zorg je dus voor onderscheid ten opzichte van alle andere merken. En nog mooier: je creëert – als je je werk goed gedaan hebt tenminste – een voorkeurspositie voor een merk. Met andere woorden: positioneren is jouw merk een onderscheidende positie geven. Door jezelf succesvol te onderscheiden van je concurrenten geef je klanten redenen om voor jou te kiezen.

Wees anders door jezelf te zijn

Hoe zorg je voor onderscheid? Door bepaalde unieke eigenschappen van jouw merk te benoemen en groot te maken. Die eigenschappen moeten uniek, opvallend én relevant zijn voor je doelgroep: op deze manier kun jij dingen roepen die niemand anders kan roepen en waar je doelgroep zich in kan vinden.

Een reclamegoeroe zei ooit: “Kies zelf je positionering want anders krijg je door je concurrenten een plek toebedeeld…” En daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn.

Waarom is positionering belangrijk?

Om beter zichtbaar, vindbaar en gewild te worden en dus sneller een klik te krijgen met je doelgroep. Als jij anders bent dan alle anderen en daar helder over communiceert, val je op en trek je de aandacht van mensen die zich verbonden voelen met jouw merk, dienst of product.

We halen nog even die reclamegoeroe erbij: “Een goede positionering zorgt ervoor dat de markt (consument) in staat is om op basis van unieke eigenschappen bewust te kiezen voor een merk, dienst of product.”

Bekende positioneringen

Albert Heijn

Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar

Alle alledaagse producten zijn verkrijgbaar bij de Albert Heijn tegen een schappelijke prijs. Maar we verrassen je ook met bijzondere producten die je ergens anders vrijwel niet kunt krijgen.

Jumbo

Verwachtingen overtreffen

Klanten elke keer nét iets meer geven dan waar ze voor kwamen: dat is de drive van Jumbo. Door dit telkens te laten zien en te bewijzen, kiest Jumbo voor een duidelijke eigen positie.

Rabobank

Midden in de samenleving, de bank van iedereen

De Rabobank is een coöperatieve bank. Vanuit deze coöperatieve gedachte is de positionering ontwikkeld: we zijn er voor iedereen want we zijn van iedereen. Daarom weten we wat er leeft in de samenleving en weten we dus wat jij nodig hebt.

Mercedes-Benz

De nummer 1 in de automobielindustrie

Wij ontwikkelden de eerste auto, wij komen als eerste met essentiële ontdekkingen, wij leveren de beste producten aan klanten die het beste verwachten. Het is moeilijk om aan dit verhaal een ander idee over te houden dan: de nummer 1. En dat is precies de positionering die Mercedes-Benz nastreeft.

Welke plek in de marketingcommunicatie neemt positioneren in? De eerste!

  1. Positioneren

    Je eigen herkenbare positie claimen. Hieronder valt ook het formuleren van merkwaarden (jouw karaktertrekken waaruit blijkt wat jij het belangrijkste vindt) én je missie (je reden van bestaan) en visie (wat wil je in de toekomst bereiken, je doel). Een heldere onderscheidende positionering is het vertrekpunt voor alle communicatie.

  1. Je positionering een identiteit geven

    Je unieke positie een gezicht geven met onder meer een logo, fotografiestijl en vormgeving.

  1. Communicatiestrategie bepalen

    Je Plan van Aanpak formuleren. Wie ga ik waar bereiken met welke boodschap en met welk doel?

  1. Communicatieconcept ontwikkelen

    Het grote creatieve idee dat het opvallende cement is van al je communicatie. Hiermee trek je aandacht en kweek je sympathie.

  1. Realiseren communicatiemiddelen en -uitingen

    Van website tot social post, van visitekaartje tot autobelettering.

Dit doen wij ook allemaal

Een scherpe positionering nodig? We helpen je er graag aan!