Terug naar blog

Audio advertising: Pak jij al kansen op Spotify?

23 april 2024 
– 5 minuten leestijd

Deel deze blog

Radioreclame is tof, maar audioreclame op Spotify is pas echt next level. Heb je er wel eens over nagedacht om jouw merk via deze vorm van reclame onder de aandacht te brengen? Spotify advertising heeft een heel goed bereik, dat is de moeite waard. De kansen zijn er, ga jij ze pakken?

Wat is Spotify advertising?

Neem als voorbeeld de radio, tussen het nieuws en de muziek door hoor je regelmatig reclames. Dit geldt ook voor Spotify als je geen abonnement hebt. Deze advertenties kunnen zowel uit alleen audio bestaan, maar ook als video worden weergegeven. Spotify advertising hoeft dus niet alleen maar audio te zijn, ook op dit platform wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van video. Een goed voorbeeld hiervoor zijn podcasts, naast de audio uploaden zij soms ook het beeldmateriaal dat is gemaakt tijdens het opnemen.

Wat betreft de advertenties: ze duren maximaal een minuut en geven de mogelijkheid om door te linken naar een website. Een mooie aanvulling op je social advertising.

Waarom adverteren op Spotify?

Ten eerste, het bereik op Spotify is enorm. Het is veruit de grootste muziek streamingdienst ter wereld gevolgd door Apple Music. In Nederland zijn er 5,8 miljoen Nederlanders die gebruik maken van de gratis of betaalde variant van het muziekplatform. We kunnen niet precies zeggen hoeveel gebruikers de gratis vorm heeft, maar een schatting is dat bijna de helft niet betaald voor een advertentievrij abonnement.

Daarnaast kun je de advertentie helemaal invullen zoals je zelf wilt. Van de achtergrondmuziek, de juiste voice-over tot aan de tone-of-voice. Met Spotify kan het allemaal.

Naast dat je een groot bereik hebt kun je ook heel specifiek jouw gewenste doelgroep bereiken.

Doelgroepen

Als marketeer is het belangrijk om altijd op zoek te gaan naar nieuwe en innovatieve manieren om de juiste doelgroep te bereiken. In 2020 kwam Spotify met deze manier van adverteren. Het biedt een ideale kans om een breed publiek te bereiken.

Met Spotify is het mogelijk om te targeten op specifieke groepen. Zoals bepaalde fans zangers/zangeressen of podcasts, je kunt targeten op interesses zoals comedy, gaming of educatie en op specifieke muziekgenres. Ook kun je nog kiezen uit verschillende playlists per genre waar je jouw audio- of videoadvertentie wil laten horen.

Naast deze specificaties kun je ook targeten op mensen die in de auto zitten. Als je namelijk aan het rijden bent en Spotify luistert, verandert je weergave van de app naar de specifieke en veiligere automodus. Maar naast deze setting kun je ook inspelen op mensen die sporten, focussen (mindfulness) of koken.

Focus

Als je zelf Spotify gebruikt en geniet van je afspeellijst of helemaal hooked bent in een bepaald verhaal van een podcast, ben je minder snel geneigd om te stoppen met luisteren zodra er reclame komt. Als we het vergelijken met Meta, zien we dat er vaak zonder nadenken langs advertenties wordt gescrolld. Bij Spotify moet je bewust een handeling doen (de app afsluiten) om geen advertenties te hoeven horen. En dat is het punt, dat doet men niet zo snel. Dit is waarschijnlijk dankzij het luisteren tijdens een activiteit, zoals hierboven genoemd (sporten, autorijden, koken, etc.)

Geïnteresseerd geworden in deze vorm van adverteren? Wij onderzoeken graag wat Spotify voor jou kan betekenen!

Neem contact op

Eline3
Eline Jousma – Social media specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Zoek
3mfy4sdxun3n44w6p9jmknmkq3gg666adsgzpkadkp4qsmjqpj9awpibioqs8533ruyq5gm62z67fhpvny4gmj7tkinp9h69jxw