Terug naar blog

De populariteit van Pinterest onder Generatie Z

26 februari 2024 
– 4 minuten leestijd

Deel deze blog

Pinterest: een wereld op zich, boordevol visuele inspiratie en creativiteit. Van het delen van esthetische afbeeldingen tot het plannen van toekomstige avonturen. Maar wat kun je er eigenlijk mee? Heeft dit platform ook meerwaarde voor jouw merk? Spoiler alert: als Gen Z jouw doelgroep is dan moet je er zelfs wat mee.

blog pinterest banner

Wat is Pinterest?

Op Pinterest, een social media platform, delen gebruikers inspirerende en esthetische afbeeldingen, die ze pinnen (vastzetten) op virtuele borden. Gebruikers van Pinterest kunnen afbeeldingen pinnen en vervolgens op hun eigen moodboards bewaren. Gebruikers stellen hun eigen interesses in en volgen andere Pinterest gebruikers met vergelijkbare interesses. De bord(en) kunnen ook afgeschermd worden als gebruikers deze niet willen delen met anderen.

Het platform wordt vooral gebruikt om de toekomst te plannen en elementen uit het dagelijkse leven in kaart te brengen. Uiteraard op de meest visueel aantrekkelijke manier. Je kunt Pinterest bijvoorbeeld gebruiken om inspiratie op te doen voor hobby’s, reizen, decoratie en stijl. Dankzij de creativiteit, het bijhouden van gegevens en de diversiteit wint Pinterest snel aan populariteit onder generatie Z.

Waarom Pinterest zo populair is bij Gen Z

Pinterest biedt een veilige omgeving voor gebruikers om zichzelf te uiten en gebruikers vergelijken zichzelf niet met anderen. In plaats van een race naar likes en volgers, draait pinnen om het ontdekken van nieuwe ideeΓ«n en creativiteit. Pinterest is het platform dat manifestatie aanmoedigt. Het is een plek waar gebruikers zich kunnen bezighouden met inhoud die hen in staat stelt de allerbeste versie van zichzelf te worden.

Wat zijn de voordelen van content plaatsen op Pinterest?

De zoekmachine

Pinterest biedt een meer visueel alternatief voor traditioneel zoeken. Sommige Gen Z-ers laten Google achterwege en vervangen de zoekmachine door te surfen op TikTok, Instagram en nu Pinterest. In wezen is Pinterest een zoekmachine, waardoor het ideaal is om een betrokken publiek te bereiken dat op zoek is naar specifieke inhoud. In combinatie met het feit dat alle pins een link kunnen hebben, is Pinterest echt bruikbaar als social medium. Je kunt het verkeer via Pinterest namelijk 24/7 naar je producten leiden.

Met een zoekmachineplatform als Pinterest is de levensduur van de inhoud van een maker eindeloos. In tegenstelling tot andere populaire sociale mediaplatforms waar de inhoud na een aantal dagen of zelfs na 24 uur de zichtbaarheid verliest.

SEO

Niet alleen de titels en teksten worden op Pinterest gescand, maar ook de afbeeldingen, links en alle bordinformatie. Dit betekent dat jouw inhoud elke keer weer aan de juiste doelgroep wordt gepresenteerd: een publiek dat jouw inhoud actief wil zien en daarom veel waarschijnlijker betrokken is!

Pinterest advertising

Naast de organische ‘normale’ pins, biedt Pinterest de mogelijkheid om gesponsorde pins te plaatsen als onderdeel van jouw marketingcampagne.

Wat maakt deze gesponsorde pins zo bijzonder? Ze mengen zich naadloos tussen de andere pins op Pinterest, waardoor ze op een natuurlijke manier in de feed van gebruikers verschijnen. Pinterest Advertising is een betaalde manier om een pin van jouw bedrijf of merk onder de aandacht van jouw doelgroep te brengen.

Waarom adverteren op Pinterest?

Inspiratie en aankoopintentie:

Pinterest is waar mensen naartoe gaan om inspiratie op te doen en hun toekomst te plannen. Door te adverteren op Pinterest, plaats je jouw merk op de plek waar mensen dingen ontdekken en vervolgens kunnen kopen. Gebruikers op Pinterest bevinden zich dus vaak nog in de beginfase van hun customer journey. Door je merk vroeg in die journey te introduceren, vergroot je de kans dat ze later terugkeren om daadwerkelijk aankopen te doen.

Naamsbekendheid en klantloyaliteit:

Door het platform in jouw marketingstrategie te gebruiken, vergroot je het aantal contactpunten waarmee jouw doelgroep online met jou in contact kan komen. Bij het opbouwen van merkherkenning gaat het erom dat je meer gezien wordt. Met Pinterest Ads kunnen bedrijven visueel aantrekkelijke advertenties maken die opvallen in de feed van een gebruiker, waardoor de kans groter is dat gebruikers het merk onthouden. Door relevante zoekwoorden en targetingopties te gebruiken, kunnen bedrijven een nieuw publiek bereiken en de zichtbaarheid van hun merk vergroten. Door je aanwezigheid op Pinterest te vergroten, blijf je top-of-mind bij je doelgroep, wat leidt tot een hogere klantloyaliteit en herhaalde aankopen.

Boost de betrokkenheid:

Wanneer iemand een gesponsorde pin opslaat, verschijnt deze ook in de feeds van andere gebruikers, wat uiteraard een grotere betrokkenheid stimuleert. Op die manier verspreidt jouw advertentie zich als een olievlek onder gebruikers met dezelfde interesses.

johan
Johan Hockelmann – Social media specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Zoek
3mfy4sdxun3n44w6p9jmknmkq3gg666adsgzpkadkp4qsmjqpj9awpibioqs8533ruyq5gm62z67fhpvny4gmj7tkinp9h69jxw