Terug naar blog

Energieke communicatie, wat is dat eigenlijk?

20 november 2023 
– 5 minuten leestijd

Deel deze blog

We krijgen regelmatig de (terechte) vraag wat ons thema energieke communicatie nu eigenlijk betekent. Is het commerciële communicatie? Marketing? Of een combinatie van beide? Goed. Voor byteffekt is het inderdaad beide. En nog zoveel meer. We laten je met een paar definities zien wat we met energieke communicatie bedoelen.

Energieke communicatie is communicatie die mensen raakt

Opvallen, aandacht trekken: raken. Hoe doen we dat? Een mens krijgt naar schatting per dag zo’n 10.000 (!) boodschappen te verwerken. Dus zie dan maar eens op te vallen. En tóch lukt het.

In de eerste plaats met creatieve communicatieconcepten die superorigineel zijn en mensen raken in hun emotie. Door voor elke campagne eerst een communicatiestrategie én een uniek communicatieconcept te ontwikkelen, kunnen we met opvallende teksten, beelden én combinaties daarvan mensen wakker schrikken. Door mensen op emotioneel niveau te raken, zetten we ze als het ware ‘aan’ om de communicatieboodschap te kunnen (en willen!) ontvangen. Natuurlijk is het wel belangrijk om vooraf de positionering van je merk, product of dienst helder te hebben.

Daarnaast zijn er slimme manieren om met de juiste boodschap je doelgroep te bereiken en te overtuigen. Dit is belangrijk omdat je vooral mensen kunt raken die zich in de interesse- of belevingssfeer van je product of dienst bevinden. Diensten die je hierbij kunnen helpen zijn onder meer persona-ontwikkeling, strategie, social media marketing en content marketing. Deze diensten helpen je relevante boodschappen en waardevolle content te ontwikkelen voor je doelgroep. Zonder hun aandacht heb je immers niets aan bereik.

Energieke communicatie is communicatie die mensen pakt

Communicatie moet interesse opwekken voor het onderwerp ervan én meteen ook het verlangen ernaar aanwakkeren: mensen moet er zin in krijgen, het onderwerp van de communicatie moet hen bij de strot pakken. Interesse opwekken doe je bijvoorbeeld door de belangrijkste positieve eigenschappen (USP’s) van het product of dienst (of wat het onderwerp van je communicatie ook maar is) te belichten.

Verlangen opwekken kan op vele verschillende manieren. Benadruk vooral de voordelen van het betreffende onderwerp. Er zijn bovendien beïnvloedingsprincipes die je kunt gebruiken. Schaarste is er zo eentje. Mensen willen graag meer van dingen waar ze minder van kunnen krijgen. Signalen in de trend van ‘nog maar 3 op voorraad’ en ‘aanbieding geldt alleen vandaag nog’ zijn in praktijk vaak erg effectief.

Er zijn nog veel meer beïnvloedingsprincipes die je kunt inzetten om communicatie energiek te maken. Google maar eens op de volgende beïnvloedingsprincipes en er gaat – hopelijk! – een wereld voor je open: wederkerigheid, autoriteit, commitment, sympathie, sociale bevestiging en eenheid. Al deze principes zijn los van elkaar te gebruiken, maar als je ze kunt combineren vergroot je de ‘pakkans’ 😉

Energieke communicatie is communicatie die mensen beweegt

Communicatie die raakt en pakt is mooi natuurlijk. Maar we willen bovendien dat de ontvangers van je communicatieboodschap iets gaan doen of juist iets niet gaan doen. We willen ze hoe dan ook – mentaal en/of fysiek – in beweging brengen. Bijvoorbeeld: abonneer je, kom feesten, ga kijken, koop, profiteer, maak een proefrit, vraag het aan, neem het mee, lees, luister, omarm, geniet, beleef het met je gezin, solliciteer, bewonder, bel, mail, doe het… Kortom: met het in beweging brengen van de ontvanger van je boodschap is het doel van de communicatie vrijwel altijd bereikt. En is je communicatie in onze ogen energiek.

Goed. Nog één laatste definitie: energieke communicatie is communicatie waarmee jij al jouw communicatiedoelstellingen behaalt. Heb jij daar wel oren naar?

Neem contact op!

romy
Romy Brookhuis  – SEO specialist & marketing strategie

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Search