Terug naar blog

Social Media Onderzoek 2024

5 maart 2024 
– 4 minuten leestijd

Deel deze blog

Welke social media platformen zijn vorig jaar het meest gebruikt? Daar gaan we je in deze blog alles over vertellen. En net als vorig jaar duiken we in de resultaten. Die zijn niet alleen interessant voor onze social media gekkies. Ook voor jouw merk is het goed om inzicht te krijgen in hoe groot de markt is van social media en waar jouw doelgroep het best te bereiken is.

Newcom zet zich sinds 2010 in voor het uitvoeren van onderzoek naar het gebruik van social media in Nederland. Het onderzoek biedt inzichten in trends en de constant veranderende dynamiek van sociale media. Het afgelopen jaar werd het onderzoek dus voor de 14e keer uitgevoerd, deze keer met 7.159 deelnemers van 15 jaar en ouder.

blog sociale media

De populariteit van social media blijft toenemen

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 14,3 miljoen Nederlanders actief zijn op social media platforms, een stijging van 0,2 miljoen ten opzichte van vorig jaar. Dat is mooi hè, zo’n grote doelgroep is met een paar drukken op de knop gewoon te bereiken. Wij worden hier wel enthousiast van!

De populariteit van social media blijft nog steeds toenemen. De leeftijdsgroep van 20-39 jaar is meer social media platforms gaan gebruiken, met een stijging van 0,4 procent. De groepen 15 t/m 19 jaar, 40 t/m 64 jaar en 80 jaar of ouder gebruiken hetzelfde aantal social media platforms als het jaar ervoor, in de groep 65 t/m 79 jaar is dit zelfs met 0,1 afgenomen (van 3,1 naar 3 platforms).

Het totale aantal social media platforms is echter gelijk gebleven, wat opvallend is aangezien het de afgelopen jaren groeide.

statistiek

Dagelijks bijna 2 uur op social media

Gemiddeld spenderen Nederlanders onder de 40 jaar dagelijks bijna 2 uur op social media. Zowel de leeftijdsgroepen 15-19 als 20-39 jaar zijn 7 minuten meer social media gaan gebruiken, in vergelijking met vorig jaar. Opvallend is het gebruik onder de 65-plussers met 5 minuten is afgenomen.

In totaal komt het dagelijkse gebruik voor alle leeftijdscategorieën samen uit op 2 uur (115 minuten).

statistiek blog

Snelst groeiende sociale mediaplatforms van dit moment

TikTok blijft groeien met een stijging van 6%, het totaal gebruikers komt nu op 4,3 miljoen. Hoewel dit een lichte afname is ten opzichte van de 34% groei van vorig jaar, blijft TikTok een krachtige speler. Instagram telt 8 miljoen gebruikers, een stijging ten opzichte van vorig jaar toen dit aantal op 7,8 miljoen lag.

LinkedIn spant echter de kroon met een indrukwekkende groei van 10%, waardoor het aantal gebruikers nu op 5,5 miljoen uitkomt. Met de toename van door AI gegenereerde inhoud groeit de vraag naar echte menselijke interacties. Gebruikers gaan steeds meer op zoek naar authentieke content en connecties op LinkedIn en maken onderscheid tussen de 100% door AI gegenereerde berichten en berichten gemaakt door echte mensen.

Het valt op dat het aantal Pinterest gebruikers met 2% is gedaald naar 4,5 miljoen gebruikers.

groei sociale media

WhatsApp aan de top

WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn blijven aan de top wat betreft het aantal gebruikers. Whatsapp staat op nummer 1 met 13,4 miljoen gebruikers (+58.000). Met de opkomst van WhatsApp uitzendkanalen hebben grote merken, artiesten en influencers een directe manier gekregen om berichten, afbeeldingen, stickers of peilingen rechtstreeks naar gebruikers te sturen. Deze updates verschijnen in een apart tabblad binnen de app, los van de reguliere chatgesprekken met familie, vrienden of collega’s. Het gebruik van een WhatsApp uitzendkanaal biedt een interessante mogelijkheid om een band op te bouwen met de doelgroep. Door ontvangers te voorzien van aanvullende informatie, kan bijvoorbeeld het imago, de autoriteit of de loyaliteit worden versterkt. Daarbij zien we dat andere social mediakanalen dit uitrollen, zoals Instagram. Dat suggereert dat er zeker behoefte vanuit de klant is naar dit soort communicatiekanalen.

Facebook en Instagram tellen nu beide 10,1 miljoen gebruikers. Het gebruik van Facebook is dit jaar met 3% gestegen, in tegenstelling tot de daling die we vorig jaar zagen.

In 2023 heeft X (Twitter) een indrukwekkende groei doorgemaakt, met maar liefst 240.000 nieuwe dagelijkse gebruikers (22%).

BeReal is het momentum onder tieners en twintigers verloren en met een kwart aan dagelijkse gebruikers gedaald. BeReal is een platform zonder filters, waarbij je binnen 2 minuten na de pushmelding een post plaatst. Snapchat en TikTok blijven terrein winnen onder tieners.

Het succes van Threads lijkt vluchtig

In december 2023 werd Threads gelanceerd en binnen een mum van tijd verwierf het bijna een miljoen gebruikers, om precies te zijn 900.000. Threads combineert tekst met video’s en foto’s, maar de focus ligt vooral op tekst. Het platform is van Meta en heeft een samenwerking met Instagram. Dit maakt het ontzettend makkelijk om een profiel te maken en berichten te delen op beide kanalen bijvoorbeeld.

Hoewel Threads in eerste instantie snel veel nieuwsgierige gebruikers wist aan te trekken, heeft meer dan een derde de app verlaten sinds de lancering. Meer dan 400.000 gebruikers zijn afgehaakt sinds de lancering op 14 december.

Ook werd er onderzocht of er intentie is om Threads te gaan gebruiken. Opvallend is dat 44% van de respondenten aangeeft dit zeker niet te zullen doen, terwijl slechts 1% aangeeft dit zeker wel te gaan doen. Dit roept de vraag of Threads nog verder gaat groeien. Bij byteffekt denken we dat Threads vooralsnog geen grote meerwaarde heeft bij het adverteren/online marketing en het bereiken van de juiste doelgroepen.

We gaan onderzoeken en in de gaten houden wat de meerwaarde is van Threads in de marketingmix. Vooralsnog is het niet mogelijk om te adverteren op Threads. Wel heeft Mark Zuckerberg, CEO van Meta, aangegeven dat advertenties gaan komen als Threads 1 miljard gebruikers heeft.

Kleinere platforms

Ook heeft Newcom onderzoek gedaan naar de kleinere en minder bekende platforms. Elk van deze platforms zag een groei van meer dan 100.000 dagelijkse gebruikers. Denk aan Discord met stijging van (+180.000), Reddit (+165.000) en Clubhouse (+165.000).

groei platforms online

Social media een gevaar voor mentaal welzijn

Een interessante onderzoeksvraag uit het recente onderzoek is: “Wat als deze social media platforms een verborgen gevaar vormen voor ons mentale welzijn?”. Wat NewCom daarover bericht kunnen we verontrustend noemen. Maar liefst 6,3 miljoen Nederlanders zijn namelijk van mening dat social media een gevaar vormen voor ons mentaal welzijn. Bovendien geeft twee miljoen mensen aan zich zelfs minder gelukkig te voelen als gevolg van het gebruik van sociale media.

De generaties die het meest tijd doorbrengen op social media, zijn minder gelukkig door het gebruik. Gen Z zit het meeste op social media, namelijk 166 minuten. 23% hiervan geeft aan zich hierdoor minder gelukkig te voelen. Ook bij Millennials, in de leeftijdscategorie van 29 tot 44 jaar, geeft 24% aan minder gelukkig te zijn door het gebruik van social media. Zij besteden gemiddeld 134 minuten per dag op social media.

hoeb gelukkig zijn gebruikers van sociale media

Aan de slag!

Nu je weet op welke kanalen de social media gebruikers te vinden zijn, kun je gericht die kanalen inzetten voor jouw merk en doelgroep. Als je dan ook nog eens de juiste stappen zet op de platforms, gaat jouw social media marketing ongetwijfeld in de lift. Doe je voordeel met deze blog over de social media trends 2024 die wij hebben gesignaleerd.

johan
Johan Hockelmann – Social media specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Zoek
3mfy4sdxun3n44w6p9jmknmkq3gg666adsgzpkadkp4qsmjqpj9awpibioqs8533ruyq5gm62z67fhpvny4gmj7tkinp9h69jxw