Terug naar blog

Wij voorspellen: trends in webdesign voor 2024

23 oktober 2023 
– 6 minuten leestijd

Deel deze blog

Wat kunnen we verwachten van webdesign in 2024? De webdesigners van byteffekt zochten het voor je uit. Van AI en VR tot simpel en minimalistisch. Door deze trends te omarmen, voldoen websites aan de veranderende wensen en eisen van gebruikers. We zetten vijf trends op een rij.

blog webdesign trends 2024

De technologie verandert voortdurend en dat geldt ook voor het bouwen en designen van websites. 2024 lijkt nog ver weg, maar de tweede helft van dit jaar leent zich voor een vooruitblik. De UX/UI-designers van byteffekt delen hun favoriete trends die we kunnen verwachten voor 2024.

Trend 1: AI – Artificial Intelligence

Chatbots en virtual assistents zijn niets nieuws in webdesign. Maar naarmate AI verder ontwikkelt, kunnen ook deze tools zich steeds beter aanpassen door machine learning algoritmes. Het voordeel? Nog persoonlijkere en beter afgestemde adviezen, maar ook nog meer begrip voor wat de klant op dat moment vraagt en betere antwoorden. Dat resulteert in betere zoekresultaten en dus betere conversies. AI kan zelfs zover gaan dat het designers helpt bij de toegankelijkheid van websites. Bijvoorbeeld door het automatisch produceren van alt-teksten voor foto’s of realtime vertalingen. Dat maakt het weer eenvoudiger om een website goed toegankelijk te maken voor iedereen, inclusief klanten met een visuele of auditieve beperking bijvoorbeeld.

Trend 2: Minimalisme

We zien het nu al een beetje gebeuren: veel websites worden gestript van alle poespas tot alleen de essentiële dingen overblijven. Zo simpel mogelijk, gemakkelijk en functioneel. Door het overbodige weg te laten, ligt de focus op de dingen die bezoekers moeten zien. De website van Apple is daar een goed voorbeeld van. Grote koppen, duidelijke knoppen en grote foto’s. En die foto’s zijn ook het enige met kleur op de website.

Qua typografie zien we dat ook terug. Koppen die groot, vetgedrukt en ALL CAPS zijn, vormen de regel. Moderne lettertypes zijn hip dankzij hun simpele en strakke looks, maar ook omdat ze goed leesbaar zijn op alle devices. Grafieken, tabellen, cirkeldiagrammen: allemaal het liefst zo eenvoudig mogelijk. Big data willen we bij voorkeur in één oogopslag begrijpen. Denk aan de talloze fitnessapps die voortgang simpelweg aanduiden door middel van steeds verder vollopende ringen. Een grafiek zegt soms meer dan 1000 woorden.

Trend 3: VR en AR

Onlangs lanceerden zowel Meta als Apple een AR/VR-device. Uiteindelijk hebben deze devices ook invloed op UX/UI-design, want hoe navigeert een gebruiker met een VR-bril door een website? Hoe wordt de muis gebruikt bij zo’n device en als er geen desktop of los scherm meer nodig is op een bureau, hoe zien websites er dan uit? Die next level interactiviteit geeft stof tot nadenken voor webdesigners. Er zijn in ieder geval heel veel mogelijkheden: van virtuele winkelpuien tot spelletjes of interactie met 3D-modellen. Veel ruimte voor onze creativiteit dus 🎨

Trend 4: Spraaksturing op websites

“Hey Google” kennen we allemaal. In 2024 wordt Voice User Interface (VUI) écht geïntegreerd, ook in websites. Webdesigners zullen hun ontwerpstrategieën aan moeten passen om spraakinteractie mogelijk te maken, bijvoorbeeld voor het navigeren, zoeken en communiceren op een website. Hierbij moet uiteraard rekening worden gehouden met natuurlijke taalverwerking, conversatie-interfaces en audiofeedback om goede spraakervaringen te creëren. Lang leve AI, dat helpt ons een handje 😉

Trend 5: Hetzelfde wiel gebruiken

De kwaliteit van een website wordt belangrijker dan de snelheid waarmee hij live gaat. Dat gaat het werkproces van webdesigners flink veranderen. Het vraagt meer tijd voor research, voor gesprekken met de klant en het betekent dat de bedenkfase misschien langer duurt. Maar het is nou eenmaal makkelijker (en goedkoper) om vroeg in het proces bepaalde dingen te schrappen of te veranderen dan later in het proces.

Het voordeel van de minimalisme-trend is dat het gebruik van algemene systemen en herbruikbare componenten helemaal niet vreemd is. Daar win je weer wat tijd in het proces. Waarom zouden we het wiel continu opnieuw moeten uitvinden als iets al eerder bewezen heeft goed te werken? Zorg er simpelweg voor dat de website goed te gebruiken is voor iedereen en voldoet aan de wensen van de opdrachtgever: everybody happy.

Wij bedenken, maken en optimaliseren websites

De webdesigners van byteffekt verdiepen zich graag in de trends en nieuwste technieken voor UX/UI-design. Wil je graag een nieuwe website die voldoet aan alle wensen van jou en jouw klanten? Natuurlijk denkt byteffekt graag met je mee!

ulco
Ulco de Jong – Copywriter

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Zoek
3mfy4sdxun3n44w6p9jmknmkq3gg666adsgzpkadkp4qsmjqpj9awpibioqs8533ruyq5gm62z67fhpvny4gmj7tkinp9h69jxw