Terug naar blog

Podcast advertising: veel kansen bij Millennial-doelgroep

23 april 2024 
– 5 minuten leestijd

Deel deze blog

Podcasts winnen aan populariteit. Tijdens het autorijden, wachten, koken of een andere “saaie” activiteit, luistert een podcast de sfeer een beetje op. Voor het luisteren van podcasts bestaan verschillende platformen. En dus ook voor het adverteren binnen podcasts zijn er mogelijkheden. Wanneer is dit een interessante kans voor jou?

Podcast advertising: veel kansen bij Millennial-doelgroep

Je kunt je favoriete podcast luisteren op verschillende platformen. Voor sommige platformen dien je een abonnement te nemen, voordat je de podcast kunt beluisteren. Op deze platformen krijg je audio- en video-entertainment die originele, exclusieve en reclamevrije content aanbieden. Adverteren in podcasts werkt dus anders dan op andere audio-platformen, zoals Spotify. We leggen het je graag uit.

Waarom adverteren in podcasts?

Podcasts groeien in Nederland razendsnel. Met deze groei is het logisch dat er steeds meer vraag is naar podcast ads. Dit staat in Nederland echter nog in de kinderschoenen. Daarom kan het spannend zijn om deze stap te zetten, want waar begin je? Hoe zorg je ervoor dat jouw budget het beste resultaat behaalt? En hoe overtuig je jouw collega’s om deze stap te zetten?

Ten eerste krijgen advertenties in podcasts sterke aandacht. Podcast is een on-demand medium. Luisteraars kiezen heel bewust om een bepaalde aflevering te starten. De intensiteit waarmee een luisteraar een podcast luistert, is in tegenstelling tot bijvoorbeeld radio, veel hoger.

Ten tweede is een podcast een intiem medium, omdat er vaak wekelijks geluisterd wordt naar dezelfde presentatoren. Hierdoor ontstaat er een band. Daarnaast zijn luisteraars zich bewust dat podcasts alleen gemaakt kunnen worden door middel van advertenties. Luisteraars vinden het hier niet erg om af en toe een advertentie te horen als dit komt van een maker die zij vertrouwen. En als de advertenties goed passen bij het onderwerp dan is de kans groter op succes.

Naast deze voordelen is content op langere termijn relevant. Bij een podcast is er een hoog terugluisterpercentage. Luisteraars die bijvoorbeeld een nieuwe podcast ontdekken beginnen bij aflevering 1. Met podcast advertenties kan er gebruik worden gemaakt van dit hoge terugluisterpercentage.

Doelgroep

De hoogopgeleide, welvarende millennial is de grootste groep die naar podcasts luistert. Deze doelgroep is gewild onder de adverteerders, maar is lastiger te bereiken via traditionele media, zoals radio, TV en print. Deze groep is vaak niet zo trouw, ze wisselen vaak tussen kranten en platforms, terwijl ze bij podcasts als fan wekelijks naar dezelfde presentator luisteren.

Soorten advertenties

Dynamische advertenties

De meest voorkomende vorm is 15-60 seconden durende reclamespotjes die je voor, in het midden of na de aflevering te horen zijn. Dit wordt ook wel pre-, mid-, en post-rolls. Dit zijn dynamische advertenties.

Voor deze vorm van adverteren wordt er een looptijd of een aantal plays afgesproken, wanneer dit is behaald wordt de campagne stopgezet. De podcastaflevering waarin je hebt geadverteerd is nog te beluisteren, maar de advertentie is weg.

Pre-roll & post-roll

Een pre-roll advertentie is een korte reclame die aan het begin van de podcast wordt vertoond. Een post-roll horen luisteraars aan het einde van de podcast. Er kan ook gekozen worden om de host van de podcast jouw boodschap over te laten brengen voor meer impact.

Mid-roll

Het spotje wordt ingesproken door een voice-over of door de hosts zelf en zal op de meest opvallende plaats in de podcast te horen zijn. Hierdoor richt je je direct op de luisteraar en bereik je de gewenste doelgroep op het moment dat ze aandachtig luisteren.

Branded content advertenties

Dit is een advertentie die live wordt opgenomen in een aflevering. De advertentie wordt daardoor onderdeel van de aflevering en is het in tegenstelling tot dynamische advertenties niet mogelijk om het er op een later moment uit te halen. Hierbij is het een voordeel dat er sprake is van een hoog terugluisterpercentage, dus dat je advertentie vaak nog steeds beluisterd wordt door nieuwe luisteraars en dat de advertentiecontent in lijn is met de content van de aflevering.

Er zijn ook nog heel veel andere manieren om te adverteren. Denk aan snippets uit een podcast delen op TikTok of andere social media, waarin ze het over jouw merk of product hebben. Of tijdens de video van de podcast een product van jouw merk gehele tijd in beeld laten zien (product placement).

Het is ook mogelijk om een hele podcast te sponsoren. Bijvoorbeeld door middel van een rubriek die past in het format van de podcast. Hiermee verbind je jouw merk met de podcast en het imago van de makers.

Heb jij wel oren naar podcast advertising? Onze online marketeers denken graag met je mee!

Neem contact op

Eline3
Eline Jousma – Social media specialist

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Zoek
3mfy4sdxun3n44w6p9jmknmkq3gg666adsgzpkadkp4qsmjqpj9awpibioqs8533ruyq5gm62z67fhpvny4gmj7tkinp9h69jxw