Terug naar blog

Server side tagging: de AVG-proof toekomst van marketingdata

10 april 2024 
– 5 minuten leestijd

Deel deze blog

Data verzamelen: we willen het allemaal om erachter te komen welke producten of diensten onze klanten bekijken op onze website. Zeker als we deze bezoekers daarna nog eens kunnen benaderen met advertenties met datgene waar ze interesse in lijken te hebben. Server Side Tagging voorkomt het verlies van data en wij vertellen je graag waarom het handig is om dit nu al in te stellen.

server side tracking

Cookies: die kennen we wel. Bij elke website die je bezoekt, geef je wel of niet akkoord voor het plaatsen van die cookies op je computer of telefoon. Cookies zijn kleine tekstbestanden met informatie over jouw surfgedrag.

Heb je een website of een webshop en volg je het gedrag van jouw websitebezoeker, dan is een cookiemelding verplichte kost. In deze melding geeft de bezoeker aan of het akkoord is dat deze cookies worden geplaatst op het apparaat. Als de bezoeker aangeeft dat het oké is, monitort bijvoorbeeld de Meta pixel (voor Facebook en Instagram) wat hij of zij op de website en vervolgens online doet en communiceert dit door naar Facebook en Instagram. Heeft de bezoeker op jouw website schoenen bekeken, dan kan hij of zij vervolgens op Instagram of Google een advertentie tegenkomen met precies die schoenen dankzij de Third Party Cookies.

Websitebezoekers zijn vaak niet op de hoogte van welke persoonsgegevens ze delen met de website en in welke mate deze nog verder worden gedeeld. Zolang de gebruiker toestemming geeft, is het volgens de AVG-privacywet wel in orde. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is de nieuwe Europese privacywet. Deze wet sluit aan op het huidige digitale tijdperk. De AVG regelt dat bedrijven en organisaties persoonsgegevens zorgvuldig verwerken. Toch kan Google de online privacy van de gebruikers niet waarborgen, dus stopt het aan het eind van 2024 met het gebruik ervan in Google Chrome. Safari stopte al eerder met de ondersteuning ervan. Maar die cookies zijn voor bedrijven en marketeers wel enorm handig, want die zorgen voor data! En die Third Party-data komt straks dus niet meer binnen, dus moet je op zoek naar een andere manier. Eén van die oplossingen is server side tagging (S2S).

Wat is server side tagging (S2S)?

Wil je het gedrag van jouw websitebezoekers meetbaar maken en houden voor bijvoorbeeld Google Analytics? Dan is server side tagging de oplossing. Server side tagging, ook wel S2S of server side tracking genoemd, verzamelt data online op een privacyvriendelijke manier op een server. Deze server stuurt de informatie vervolgens naar de client, zoals Google Analytics4, Meta of Google Ads.

Het voordeel is dat je geen hinder ondervindt van restricties van de browser, ad-blockers en intelligent tracking prevention (ITP). Bovendien is server-side tracking een vorm van first-party dataverzameling en dus privacyvriendelijk en AVG-proof. De gegevensverwerking vindt namelijk plaats op de server en niet op het apparaat of de browser van de websitebezoeker. Hiermee heb je als eigenaar van de website of webshop dus zelf controle over deze data en gegevens van jouw websitegebruikers. Je kunt de data verrijken of filteren en vervolgens delen met analysetools, zonder ze klakkeloos door te sturen naar een derde partij.

Waarom is server side tagging belangrijk?

Als website- of webshopeigenaar is het belangrijk om over te stappen op server side tagging om geen data te verliezen en blijvend de juiste conclusies aan die data te kunnen verbinden. En natuurlijk voldoe je met server side tagging aan de AVG, omdat je de privacy van de klant waarborgt en de persoonsgegevens niet zomaar doorstuurt naar derde partijen.

Server-side tagging voert gevoelige bewerkingen en gegevensverwerking uit aan de serverzijde, wat een extra beveiligingslaag biedt. Dit verkleint het risico op blootstelling aan beveiligingsrisico’s bij derden in vergelijking met client-side implementaties.

Daarnaast kan het gebruik van server-side tagging leiden tot verbeterde prestaties van je website of webshop. Door de gegevensverwerking te verplaatsen naar de server, wordt de website aan de kant van de gebruiker minder belast, wat resulteert in snellere laadtijden. Dat vinden vooral jouw bezoekers heel erg fijn, want de website presteert beter en is daardoor gebruiksvriendelijker.

Voor wie is server side tagging van toepassing?

Van marketeers tot ondernemers: als je gebruik maakt van een analysetool zoals Google Analytics, kom je steeds vaker onvolledige data tegen. Je zult de term ‘not set’ bijvoorbeeld steeds vaker tegenkomen. Dat betekent dat de data en analyses die je uit de tool haalt niet zuiver zijn en dat je er niet volledig meer op kunt bouwen.

De kans is groot dat de tool aangeeft dat er steeds meer bezoekers als direct verkeer op je website terecht komen, terwijl er voorheen een duidelijker onderscheid was tussen organische bezoekers via Google, direct verkeer of vanuit social advertising. Zeker als je grote budgetten besteedt aan social advertising wil je graag zien of dat nut heeft en wat die klanten vervolgens op jouw website doen.  Als je niet overstapt op server side tagging, mis je straks steeds meer van deze data en inzichten.

Is server side tagging legaal?

Net als de traditionele client-side tagging is server-side tagging volledig legaal. Om hieraan te voldoen, mag je je tags alleen activeren wanneer de gebruiker toestemming geeft. In de praktijk werkt dit hetzelfde als het installeren van traditionele analytische/ advertentietrackers en kun je dat ondervangen met een cookiemelding.

Wat zijn de voordelen van server side tracking?

  • Je beheert zelf de data. Bij server-side tracking gaat de verzamelde data eerst naar jou, voordat het naar externe partijen gaat. Je kunt de gegevens filteren of aanvullen met extra data. Jij houdt de controle over de gegevens van jouw klanten en beslist wat je met welke tool deelt.
  • Je kunt alle conversiewaardes meten (100%), omdat je de data in eigen beheer hebt. De algoritmes van bijvoorbeeld Google weten daardoor beter wie jouw klanten zijn, dus dat verbetert hoogstwaarschijnlijk ook de resultaten van jouw Google Ads.
  • Je omzeilt adblockers. Deze adblockers houden cookies tegen, dus ook cookie-aanvragen van bijvoorbeeld Google. Door gebruik van server side tagging omzeil je deze adblockers, omdat de server waarschijnlijk niet bekend is bij de blocker-software. Zo ontvang je ook van bezoekers die gebruik maken van adblockers nog steeds anonieme data.
  • Je verzamelt meer data, dus kun je beter inspelen op het online gedrag van je websitebezoekers. Je kunt je advertenties en campagnes beter laten aansluiten op de behoeften van je doelgroep, waardoor je de conversie van je website optimaliseert.
  • Je bent een stuk sneller met het verzamelen van data, omdat je dat vanuit de server doet in plaats van met tracking-pixels in de browser die moeten worden geladen. Dit doe je vanaf je eigen server, dus de datastroom is korter, waardoor je website sneller laadt.

Wat zijn de nadelen van server side tracking?

  • Server side tagging staat nog een beetje in de kinderschoenen, waardoor nog niet alle software is aangepast.
  • Het instellen van server side tagging is best wel technisch en redelijk ingewikkeld. Er is online veel informatie te vinden en gelukkig zijn er steeds meer experts met verstand van zaken.
  • Het hosten van een server voor het opslaan van die data kost geld. Je hebt die serverruimte wel echt nodig. Naast de huur van de server, heb je vaak ook te maken met abonnementskosten voor het installeren en updaten van de plug-in.

Hoe installeer je server side tagging?

Als je inmiddels overtuigd bent van de voordelen van server side tagging, wil je waarschijnlijk zo snel mogelijk aan de slag. Het is best een ingewikkeld proces en het is ook nog eens op verschillende manier te implementeren. Bijvoorbeeld via de meest gebruikte Google Tag Manager (GTM), een platform dat al veel wordt gebruikt voor het managen van pixels en tags.

Als je al gebruik maakt van Google Tag Manager, is dat waarschijnlijk gebaseerd op client-side tagging. Je kunt hier een set-up aan toevoegen, waarmee je data gaat verzamelen in een server side database. De tags die je al hebt aangemaakt, kun je dan eenvoudig aanpassen voor server side tagging. Zo voorkom je het verlies van data.

Wat kost server side tagging?

De meest gebruikte oplossing voor Server Side Tagging is Google Cloud, in combinatie met Google Tag Manager. De voordeligste Google Cloud hosting pakketten kosten € 120 per maand. Dat is een fors bedrag, zeker voor kleinere of middenstandsbedrijven.

Bij byteffekt werken we daarom samen met een partner voor de server side hosting van de data. Zij ondersteunen bij de implementatie, begeleiding en bieden Nederlandstalige support vanaf 22 euro per maand.

Voor de AVG is het belangrijk dat de data met persoonsgegevens de EU niet verlaten en dat de server dus ook in Europa staat. Bij onze partner is dat het geval en worden de gegevens veilig opgeslagen en verwerkt in ons eigen land.

Wat kan byteffekt voor jou betekenen?

Wil je van start met server side tracking? Dan helpen we je graag! Wij zorgen, samen met onze partner, ervoor dat jouw websites naadloos overgaan op server side tagging. Zonder verlies van data en mét alle voordelen die server side tagging te bieden heeft.

Neem contact op

romy
Romy Brookhuis  – SEO specialist & marketing strategie

Deel dit bericht

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Zoek
3mfy4sdxun3n44w6p9jmknmkq3gg666adsgzpkadkp4qsmjqpj9awpibioqs8533ruyq5gm62z67fhpvny4gmj7tkinp9h69jxw