Deel deze blog
Data verzamelen: we willen het allemaal om erachter te komen welke producten of diensten onze klanten bekijken op onze website. Zeker als we deze bezoekers daarna nog eens kunnen benaderen met advertenties met datgene waar ze interesse in lijken te hebben. Server Side Tagging voorkomt het verlies van data en wij vertellen je graag waarom het handig is om dit nu al in te stellen.
Cookies: die kennen we wel. Bij elke website die je bezoekt, geef je wel of niet akkoord voor het plaatsen van die cookies op je computer of telefoon. Cookies zijn kleine tekstbestanden met informatie over jouw surfgedrag.
Heb je een website of een webshop en volg je het gedrag van jouw websitebezoeker, dan is een cookiemelding verplichte kost. In deze melding geeft de bezoeker aan of het akkoord is dat deze cookies worden geplaatst op het apparaat. Als de bezoeker aangeeft dat het oké is, monitort bijvoorbeeld de Meta pixel (voor Facebook en Instagram) wat hij of zij op de website en vervolgens online doet en communiceert dit door naar Facebook en Instagram. Heeft de bezoeker op jouw website schoenen bekeken, dan kan hij of zij vervolgens op Instagram of Google een advertentie tegenkomen met precies die schoenen dankzij de Third Party Cookies.
Websitebezoekers zijn vaak niet op de hoogte van welke persoonsgegevens ze delen met de website en in welke mate deze nog verder worden gedeeld. Zolang de gebruiker toestemming geeft, is het volgens de AVG-privacywet wel in orde. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is de nieuwe Europese privacywet. Deze wet sluit aan op het huidige digitale tijdperk. De AVG regelt dat bedrijven en organisaties persoonsgegevens zorgvuldig verwerken. Toch kan Google de online privacy van de gebruikers niet waarborgen, dus stopt het aan het eind van 2024 met het gebruik ervan in Google Chrome. Safari stopte al eerder met de ondersteuning ervan. Maar die cookies zijn voor bedrijven en marketeers wel enorm handig, want die zorgen voor data! En die Third Party-data komt straks dus niet meer binnen, dus moet je op zoek naar een andere manier. Eén van die oplossingen is server side tagging (S2S).
Wil je het gedrag van jouw websitebezoekers meetbaar maken en houden voor bijvoorbeeld Google Analytics? Dan is server side tagging de oplossing. Server side tagging, ook wel S2S of server side tracking genoemd, verzamelt data online op een privacyvriendelijke manier op een server. Deze server stuurt de informatie vervolgens naar de client, zoals Google Analytics4, Meta of Google Ads.
Het voordeel is dat je geen hinder ondervindt van restricties van de browser, ad-blockers en intelligent tracking prevention (ITP). Bovendien is server-side tracking een vorm van first-party dataverzameling en dus privacyvriendelijk en AVG-proof. De gegevensverwerking vindt namelijk plaats op de server en niet op het apparaat of de browser van de websitebezoeker. Hiermee heb je als eigenaar van de website of webshop dus zelf controle over deze data en gegevens van jouw websitegebruikers. Je kunt de data verrijken of filteren en vervolgens delen met analysetools, zonder ze klakkeloos door te sturen naar een derde partij.
Als website- of webshopeigenaar is het belangrijk om over te stappen op server side tagging om geen data te verliezen en blijvend de juiste conclusies aan die data te kunnen verbinden. En natuurlijk voldoe je met server side tagging aan de AVG, omdat je de privacy van de klant waarborgt en de persoonsgegevens niet zomaar doorstuurt naar derde partijen.
Server-side tagging voert gevoelige bewerkingen en gegevensverwerking uit aan de serverzijde, wat een extra beveiligingslaag biedt. Dit verkleint het risico op blootstelling aan beveiligingsrisico’s bij derden in vergelijking met client-side implementaties.
Daarnaast kan het gebruik van server-side tagging leiden tot verbeterde prestaties van je website of webshop. Door de gegevensverwerking te verplaatsen naar de server, wordt de website aan de kant van de gebruiker minder belast, wat resulteert in snellere laadtijden. Dat vinden vooral jouw bezoekers heel erg fijn, want de website presteert beter en is daardoor gebruiksvriendelijker.
Van marketeers tot ondernemers: als je gebruik maakt van een analysetool zoals Google Analytics, kom je steeds vaker onvolledige data tegen. Je zult de term ‘not set’ bijvoorbeeld steeds vaker tegenkomen. Dat betekent dat de data en analyses die je uit de tool haalt niet zuiver zijn en dat je er niet volledig meer op kunt bouwen.
De kans is groot dat de tool aangeeft dat er steeds meer bezoekers als direct verkeer op je website terecht komen, terwijl er voorheen een duidelijker onderscheid was tussen organische bezoekers via Google, direct verkeer of vanuit social advertising. Zeker als je grote budgetten besteedt aan social advertising wil je graag zien of dat nut heeft en wat die klanten vervolgens op jouw website doen. Als je niet overstapt op server side tagging, mis je straks steeds meer van deze data en inzichten.
Net als de traditionele client-side tagging is server-side tagging volledig legaal. Om hieraan te voldoen, mag je je tags alleen activeren wanneer de gebruiker toestemming geeft. In de praktijk werkt dit hetzelfde als het installeren van traditionele analytische/ advertentietrackers en kun je dat ondervangen met een cookiemelding.
Als je inmiddels overtuigd bent van de voordelen van server side tagging, wil je waarschijnlijk zo snel mogelijk aan de slag. Het is best een ingewikkeld proces en het is ook nog eens op verschillende manier te implementeren. Bijvoorbeeld via de meest gebruikte Google Tag Manager (GTM), een platform dat al veel wordt gebruikt voor het managen van pixels en tags.
Als je al gebruik maakt van Google Tag Manager, is dat waarschijnlijk gebaseerd op client-side tagging. Je kunt hier een set-up aan toevoegen, waarmee je data gaat verzamelen in een server side database. De tags die je al hebt aangemaakt, kun je dan eenvoudig aanpassen voor server side tagging. Zo voorkom je het verlies van data.
De meest gebruikte oplossing voor Server Side Tagging is Google Cloud, in combinatie met Google Tag Manager. De voordeligste Google Cloud hosting pakketten kosten € 120 per maand. Dat is een fors bedrag, zeker voor kleinere of middenstandsbedrijven.
Bij byteffekt werken we daarom samen met een partner voor de server side hosting van de data. Zij ondersteunen bij de implementatie, begeleiding en bieden Nederlandstalige support vanaf 22 euro per maand.
Voor de AVG is het belangrijk dat de data met persoonsgegevens de EU niet verlaten en dat de server dus ook in Europa staat. Bij onze partner is dat het geval en worden de gegevens veilig opgeslagen en verwerkt in ons eigen land.
Wil je van start met server side tracking? Dan helpen we je graag! Wij zorgen, samen met onze partner, ervoor dat jouw websites naadloos overgaan op server side tagging. Zonder verlies van data en mét alle voordelen die server side tagging te bieden heeft.
Deel dit bericht