07

Arbeidsmarkt communicatie

Hoe krapper de arbeidsmarkt, hoe belangrijker arbeidsmarktcommunicatie is voor je organisatie. Natuurlijk wil je opvallen met jouw vacatures bij de mensen die werk zoeken. Maar je wil ook jouw merk op een positieve, niet te missen manier onder de aandacht brengen bij potentieel nieuw talent, uitzendbureaus Γ©n recruiters.

Het lijkt wel of iedereen staat te springen om nieuwe medewerkers. Dat Γ­s ook zo. Tegenover elke 100 werklozen stonden in het eerste kwartaal van 2023 maar liefst 122 vacatures, volgens het CBS. Als werkloze heb je het dus voor het uitkiezen. Dat betekent dat je als werkgever anders moet kijken naar hoe je een vacature schrijft, waar je deze plaatst en hoe je jezelf als merk profileert. Met andere woorden: het is tijd om het belang van arbeidsmarktcommunicatie te erkennen. Met arbeidsmarktcommunicatie werk je op een herkenbare manier Γ©n volgens een goed doordacht plan aan behoud en uitbreiding van je personeelsbestand.

Lees ook ons blog over arbeidsmarktcommunicatie!

Arbeidsmarktcommunicatie op basis van een slim en doordacht plan helpt jou aan nieuwe medewerkers

De arbeidsmarkt is voortdurend in beweging en lijkt tegenwoordig wel een wedstrijd. Wie de leukste social media posts of grappigste secundaire arbeidsvoorwaarden heeft, wint per definitie de kandidaat. De concurrentie is pittig! Door social media, websites en alle andere digitale kanalen hebben potentiΓ«le kandidaten makkelijk toegang tot meer informatie en keuzemogelijkheden dan ooit tevoren. Organisaties moeten daarom wel effectieve arbeidsmarktcommunicatiestrategieΓ«n implementeren om zich te onderscheiden, talent aan te trekken en te behouden.

Arbeidsmarkt-communicatie is ultiem meetbaar

Vooral als je de groei te pakken hebt met je onderneming, kun je niet zonder recruitment. Daar weten wijzelf ook alles van. Ook bij arbeidsmarktcommunicatie geldt: meten is weten. Daarom zorgen wij er altijd voor dat de resultaten meetbaar en duidelijk zijn. Zo weet je exact hoeveel reacties je hebt gekregen op wervingsactiviteiten, zowel online als offline. En ook de kwaliteit van sollicitaties wordt meteen duidelijk. Aan de hand van de binnengekomen reacties kun je snel een inschatting maken of de juiste kandidaat ertussen zit.

Werkgevers-branding

De andere belangrijke reden om continu aandacht te besteden aan arbeidsmarkcommunicatie is dat je jouw organisatie neerzet als aantrekkelijke werkgever. Het is bijvoorbeeld een feit dat zo’n 80% van de werkenden helemaal niet actief op zoek is naar een nieuwe baan. Weet jij jouw merk en bedrijf steeds weer neer te zetten als aantrekkelijke werkgever? Dan vergroot je de kans dat werkzoekenden jou in de gaten houden voor een leuke job of zelfs een open sollicitatie insturen.

Arbeidsmarkt-communicatie-concept

Net als bij andere vormen van communicatie begint goede arbeidsmarktcommunicatie met een onderscheidend en opvallend communicatieconcept. Komt dat even goed uit, want voor het bedenken van een effectief creatief arbeidsmarktcommunicatieconcept zit je goed bij byteffekt πŸ˜‰

Als je eenmaal een goed concept hebt, hoef je niet voor elke nieuwe vacature het wiel opnieuw uit te vinden. Dat scheelt tijd en kosten. Met een goed concept filter je bovendien bij voorbaat mismatches uit. Ook dat scheelt je weer tijd. De communicatieconcepten die wij ontwikkelen sluiten altijd naadloos aan op jouw kernwaarden, visie, en missie. Daardoor wordt arbeidsmarktcommunicatie ook nog eens een hele nuttige imago-versterker.

We gaan in grote lijnen als volgt te werk:

Bedenk

  • Eerst brengen we alle gewenste kenmerken en eigenschappen van de toekomstige medewerkers in beeld. Het gaat niet alleen om opleiding, skills en competenties. Maar ook karakter en persoonlijkheid tellen mee.
  • Daarna ontwikkelen we het creatieve concept. Onderscheidend, opvallend en passend bij de merkwaarden van jouw organisatie.

Maak

  • Als jij je helemaal kunt vinden in het door ons ontwikkelde concept, dan definiΓ«ren wij de communicatiekanalen en -middelen. Dit is vrijwel altijd een samenspel tussen online- en offlinekanalen en -middelen. Social media advertising, Google Advertising, bannering, posters, advertenties in lokale kranten: vooraf bepalen we samen met jou de meest effectieve mix.
  • Belangrijk bij alle wervingsactiviteiten is de verhouding tussen werkgeversbranding en actieve wervingscampagne. Ook hierin maken we vooraf samen de strategische keuzes, net als het vooraf vastleggen van de verwachtingen zodat we te allen tijde effectief kunnen bijsturen.

Optimaliseer

  • Zodra de arbeidsmarktcampagne(s) actief zijn zetten we alle mogelijke (meet)methodes in om vinger aan de pols te houden.
  • We bespreken de resultaten met jou en bedenken manieren om te kunnen optimaliseren, zodat jij echt Γ‘lles uit jouw arbeidsmarktcommunicatieconcept haalt.

Dit doen wij ook allemaal

Nieuwe mensen nodig? Wij bedenken voor jou een onderscheidend concept voor op de arbeidsmarkt!

Search