Arbeidsmarkt communicatie
Hoe krapper de arbeidsmarkt, des te belangrijker arbeidsmarktcommunicatie is voor je organisatie. Natuurlijk, om die beslist onmisbare nieuwe mensen te vinden zodat jij je bedrijfscontinuïteit kunt waarborgen. Maar ook om je (werkgevers)merk op een positieve en niet te missen manier onder de aandacht van potentieel nieuw talent te houden.

Het lijkt wel of iedereen vandaag staat te springen om nieuw personeel. Logisch dat steeds meer organisaties het belang van arbeidsmarkcommunicatie ontdekken. Met arbeidsmarktcommunicatie werk je op een herkenbare manier én volgens een goeddoordacht plan aan behoud en uitbreiding van je personeelsbestand.
Arbeidsmarktcommunicatie waar een slim en doordacht plan achter zit, gaat jou helpen aan nieuwe medewerkers.
Arbeidsmarkt-communicatie is ultiem meetbaar
Arbeidsmarktcommunicatie kan doorslaggevend zijn voor de continuïteit van je onderneming. Vooral als je de groei te pakken hebt, kun je niet zonder nieuwe mensen. Daar weten wijzelf ook alles van. Het mooie van arbeidsmarktcommunicatie is dat de resultaten ervan meteen duidelijk worden. Je weet immers exact hoeveel reacties je hebt gekregen op wervingsactiviteiten. En ook de kwaliteit van sollicitaties word meteen duidelijk. Aan de hand van de binnengekomen reacties kun je snel een inschatting maken of de juiste kandidaat ertussen zit.


Werkgevers-branding
De andere belangrijke reden om continu aandacht te besteden aan arbeidsmarkcommunicatie is dat je jouw organisatie of merk ermee kunt karakteriseren als aantrekkelijke werkgever. Het is een feit dat zo’n 80% van de werkenden niet actief op zoek is naar een nieuwe baan. Toch kan zomaar het moment komen dat iemand wél op zoek gaat. En weet jij jouw werkgeversbranding steeds weer neer te zetten als aantrekkelijke werkgever? Dan vergroot je de kans dat werkzoekenden ook bij jou gaan kijken voor een leuke job.
Cases
Arbeidsmarkt-communicatie-concept
Net als bij andere vormen van communicatie begint goede arbeidsmarktcommunicatie met een onderscheidend en opvallend communicatieconcept. Komt dat even goed uit, want voor het bedenken van een effectief creatief arbeidsmarktcommunicatieconcept zit je goed bij byteffekt 😉
Als je eenmaal een goed arbeidsmarktcommunicatieconcept hebt ontwikkeld, hoef je niet voor elke nieuwe vacature het wiel opnieuw uit te vinden. Dat scheelt tijd en kosten. Met een goed concept filter je bovendien bij voorbaat mismatches uit. Ook dat scheelt je weer tijd. De arbeidsmarktcommunicatieconcepten die wij ontwikkelen sluiten daarnaast altijd naadloos aan bij jouw kernwaarden, visie, en missie. Daardoor wordt arbeidsmarktcommunicatie ook nog eens een hele nuttige imago-versterker.


We gaan in grote lijnen als volgt te werk:
- Allereerst brengen we alle gewenste kenmerken en eigenschappen van de toekomstige medewerkers in beeld. En dan gaat het niet alleen om opleiding, skills en competenties. Maar ook karakter en persoonlijkheid.
- Daarna ontwikkelen we het creatieve concept. Onderscheidend, opvallend en passend bij de merkwaarden van jouw organisatie.
- Als jij je helemaal kunt vinden in het door ons ontwikkelde concept, dan definiëren wij de communicatiekanalen en -middelen. Dit is vrijwel altijd een samenspel tussen online- en offlinekanalen en -middelen. Social media advertising, Google Advertising, bannering, posters, advertenties in lokale kranten: vooraf bepalen we samen met jou de meest effectieve mix.
- Belangrijk bij alle wervingsactiviteiten is de verhouding tussen werkgeversbranding en actieve wervingscampagne. Ook hierin maken we vooraf samen de strategische keuzes, net als het vooraf vastleggen van de verwachtingen zodat we te allen tijde effectief kunnen bijsturen.
- Zodra de arbeidsmarktcampagne(s) actief zijn zetten we alle mogelijke (meet)methodes in om vinger aan de pols te houden én te kunnen optimaliseren.